Sida 1 av 1

Kallstartsproblem

Postat: fre 30 jan 2009, 22:11
av GorB
Hej
Jag har en 855 T5 2.0 -95 som har haft startproblem vid två tillfällen. En gång vid -25 och en gång vid -12 så har den varit väldigt svårstartad. Har fått köra på starten 10 - 15 min, med startkabelhjälp, och den endast tänder till. Spelar ingen roll i vilket läge man har gaspedalen, värkar inte "sura" ner sig. Efter mycket om och men så startar den men går då endast på tomgång, går hur rent och fint som helst på alla burkar och "bluddrar" inget, spelar ingen roll hur man trampar på gasen så går den lika ändå. Varken lägger av eller ökar varvtalet. När den gått så ca 15 - 20 min så börjar den reagera lite på gasen så att det går att öka varvtalet något men ej upp till fullt, efter ytterligare några minuter så går det att gasa som vanligt ! Har hänt med ca en månads mellanrum, inga problem dess emellan.
Har ej motorvärmare.
Vad göra ? Några tips ?

Re: Kallstartsproblem

Postat: fre 30 jan 2009, 22:30
av *pettson*
GorB skrev:Hej
Jag har en 855 T5 2.0 -95 som har haft startproblem vid två tillfällen. En gång vid -25 och en gång vid -12 så har den varit väldigt svårstartad. Har fått köra på starten 10 - 15 min, med startkabelhjälp, och den endast tänder till. Spelar ingen roll i vilket läge man har gaspedalen, värkar inte "sura" ner sig. Efter mycket om och men så startar den men går då endast på tomgång, går hur rent och fint som helst på alla burkar och "bluddrar" inget, spelar ingen roll hur man trampar på gasen så går den lika ändå. Varken lägger av eller ökar varvtalet. När den gått så ca 15 - 20 min så börjar den reagera lite på gasen så att det går att öka varvtalet något men ej upp till fullt, efter ytterligare några minuter så går det att gasa som vanligt ! Har hänt med ca en månads mellanrum, inga problem dess emellan.
Har ej motorvärmare.
Vad göra ? Några tips ?
Faktum är att du har fått kondens i laddluftskylaren. Den fryser för dej. Därför reagerar inget. Luften räcker bara till tomgång och massmätaren registerar inte nån luftökning trots att du gasar. Efter en längre tid så blir kylaren lite ljummen eftersom motorn släpper ut sitt varmvatten där. Då tinar intercoolern.
Åtgärden är att se till att den får tina upp ordentligt i ett varmgarage och sen att borra hål i laddluftskylaren för att skapa en kontrollerad laddluftsblödning som ska hålla intercoolern ren invändigt. laddluften kommer att blåsa ur vatten och olja i det hålet. Det gäller att göra den borrningen skapligt nogrannt eftersom man skadar intercoolern om man gör fel.
Om du mailar mej så ska du få anvisningarna och artikelnumret på sakerna ( en nippel som ska i hålet så att det blir avstämt).