Sida 1 av 1
850 -93 GL + 20Vtopp = GLT?
Postat: fre 30 jan 2009, 20:55
av ssstbb
Hej
har en gammal trotjänare, en 854 -93 GL 252-motor 10V.
Samtidigt har jag en 20V topp över efter ett topplockspackningsexperiment på en V70 -97 GLT.Om jag skickar på den toppen, blir det en GLT då?
Eller måste jag byta dekalerna på bakluckan först?
Med tanke på hur den ser ut kanske det är lika bra att byta hela luckan...
Eller så skiter jag i att byta topp och byter bara baklucka. Om jag hittar en GLT-lucka, får jag 30 hästar mer då?
kram
T
Re: 850 -93 GL + 20Vtopp = GLT?
Postat: fre 30 jan 2009, 22:10
av *pettson*
ssstbb skrev:Hej
har en gammal trotjänare, en 854 -93 GL 252-motor 10V.
Samtidigt har jag en 20V topp över efter ett topplockspackningsexperiment på en V70 -97 GLT.Om jag skickar på den toppen, blir det en GLT då?
Eller måste jag byta dekalerna på bakluckan först?
Med tanke på hur den ser ut kanske det är lika bra att byta hela luckan...
Eller så skiter jag i att byta topp och byter bara baklucka. Om jag hittar en GLT-lucka, får jag 30 hästar mer då?
kram
T
Eftersom din fråga är lång och seriös måste jag säga att det blir ingen GLT om du inte har en kiwigrön.
I övrigt kommer bilen möjligen att bli 20ventilad och oanvändbar.
Du behöver egentligen bara byta: kamrem, topp, insug komplett, avgasgrenrör,samt då byta styrbox till dubbla boxar (äldre), eller förvisso enkel box om du vill. Dock måste du isåfall även plocka med dej rattlåset (ett annat utförande) även antennring och krypteringsboxen samt då nycklarna, ett litet ingrepp i elsystemet för att korrigera samt då inte att förglömma att montera en ny luftmassemätare istället för tempsensorn som sitter där idag.
Alternativet är att skita i problemet och samla nya pengar och krafter samt inhandla ett GLT märke som statussymbol.
Re: 850 -93 GL + 20Vtopp = GLT?
Postat: fre 30 jan 2009, 22:18
av Claes74
mycket underhållande konversation :lol: :lol: :lol:
Re: 850 -93 GL + 20Vtopp = GLT?
Postat: fre 30 jan 2009, 22:51
av emwtur
Claes74 skrev:mycket underhållande konversation :lol: :lol: :lol:
håller med - skulle vara kul att höra mer om "topplockspackningsexperiment" ?
hur gör man det så man får en 16v topp över ? - skulle vilja ha en själv !
/emwtur
Re: 850 -93 GL + 20Vtopp = GLT?
Postat: lör 31 jan 2009, 00:09
av sssljo
Funderar på om jag inte har en topp från en tysk motor på 2,0L, 16V. Tror att det bara är fyra cylindrar, men om du bara är nogrann med att få till bultmösntret,så tror jag inte att ska göra någon större skillnad. En "kompis till mig" spärrade den sista cylindern och fick ut 10% extra ur sin 850.
(PS, tror att han lämnade in blocket på tätning innan)
Lycka till.
Re: 850 -93 GL + 20Vtopp = GLT?
Postat: ons 11 feb 2009, 20:20
av ssstbb
Så här blev det:
Rätt nöjd själv, faktiskt!
Tobias