Går illa med luftmassemätare inkopplad V70 2,5 GLT -98
Postat: ons 28 jan 2009, 20:25
V70 2,5 GLT -98 13000mil
När jag skulle åka hem igår startade bilen lätt som vanligt men när jag backade ut ut p-rutan fick jag motorstopp mot isklumparna från stänkskydden. När jag startade igen blev den sur. (det har hänt en gång för nåt år sedan och då gick den igång tillslut om man nötte jättelängemed startmotorn och full gas) . Nu gick den bara på fullgas men efter ett tag gick den sämre och lade av. Efter flera försök tändes motorlampan. Det blev bogsering hem.
*Felkoder lästes ut. 121 Luftmassemätare. raderades
Den gick inte igång. Det ät som den inte hade komp (som när man kör kompressionprov). Stiften var sura och båstes rena. Körde med Pettsons tips med lite olja i tändstiftehålen.
Nu gick den igång fast illa, varvtalet helt ostabilt upp och ner. Den gick knappt att hålla igång. Sedan tändes motorlampan. Den fick gå några minuter men blev inge bättre.
Felkoder lästes ut. 121 Luftmassemätare. raderas.
Stiften kollades igen, alla var torra.
Sen kopplade jag bort luftmassemätaren, då startar den direkt, har nästan pefekt tomgång och svarar på gasen som vanligt. Vågade ta en liten provtur. Felkod på luftmassemätare. (urkopplad)
Frågor:
Kan man vara säker på att det är luftmassemätaren som ska bytas?
Kan all bensin påverkat lamdagivaren?
Är det skadigt att köra lite utan luftmassemätare?
Tacksam för svar
När jag skulle åka hem igår startade bilen lätt som vanligt men när jag backade ut ut p-rutan fick jag motorstopp mot isklumparna från stänkskydden. När jag startade igen blev den sur. (det har hänt en gång för nåt år sedan och då gick den igång tillslut om man nötte jättelängemed startmotorn och full gas) . Nu gick den bara på fullgas men efter ett tag gick den sämre och lade av. Efter flera försök tändes motorlampan. Det blev bogsering hem.
*Felkoder lästes ut. 121 Luftmassemätare. raderades
Den gick inte igång. Det ät som den inte hade komp (som när man kör kompressionprov). Stiften var sura och båstes rena. Körde med Pettsons tips med lite olja i tändstiftehålen.
Nu gick den igång fast illa, varvtalet helt ostabilt upp och ner. Den gick knappt att hålla igång. Sedan tändes motorlampan. Den fick gå några minuter men blev inge bättre.
Felkoder lästes ut. 121 Luftmassemätare. raderas.
Stiften kollades igen, alla var torra.
Sen kopplade jag bort luftmassemätaren, då startar den direkt, har nästan pefekt tomgång och svarar på gasen som vanligt. Vågade ta en liten provtur. Felkod på luftmassemätare. (urkopplad)
Frågor:
Kan man vara säker på att det är luftmassemätaren som ska bytas?
Kan all bensin påverkat lamdagivaren?
Är det skadigt att köra lite utan luftmassemätare?
Tacksam för svar