Sida 1 av 1

Hjälp med vevhusventilation

Postat: ons 28 jan 2009, 07:45
av birger24
Tja!
Finns det nån i Karlstad trakterna som kan hjälpa mig med att byta oljefällan m.m. för en billig slant.
Vet inte om jag är så sugen på att göra det själv :wink:
(Bor själv i Forshaga).

Re: Hjälp med vevhusventilation

Postat: ons 28 jan 2009, 12:19
av mollan
Hej !
Då jag själv är stolt ägare till en V70 GLT -99 så har jag läst en hel del trådar om det här med oljefälla och har fortfarande inte förstått vad det är för nåt och vad den gör för nytta.
Måste man byta/rengöra denna och varför isåfall ?
Hur vet man att den är felaktig, går bilen dåligt eller dra den ovanligt mycket bensin eller nåt annat som man kan reagera på ????

Jag vet att detta inte är nåt svar på din fråga men är nyfiken ändå då du uppenbarligen har märkt nåt......

Mvh mollan

Re: Hjälp med vevhusventilation

Postat: ons 28 jan 2009, 19:29
av B4B
Sätter vevhusventen igen sig får du ett övertryck i vevhuset.
I och med detta så kan en packbox tryckas ut och med ett oljeläckage som följd!
Inte så kul att byta packboxen mellan motorn och växellådan t.ex.

Re: Hjälp med vevhusventilation

Postat: ons 28 jan 2009, 20:12
av Claes74
när kolvarna rör sig i motorn så skapas inte bara kompression i cylindrarna utan även nere i olje tråget, detta tryck måste ut någonstans för att inte skada motorn, på gamla bilar var det löst med en slang ut i naturen hängande under motorn.
Denna miljövidriga verision tror jag blev förbjuden någon gång på 70 talet och då kom dessa vevhusventilationer, de är enkelt uttryckt en slang som överför trycket undertill i motorn till överdelen och på så sätt släpper trycket.
problemet med dessa är att när dessa sätts igen så uppstår problemen som B4B nämner.

De bör rengöras med jämna intervaller och finns om jag inte missminner mig som tillägg vid service hos volvo vid vissa miltal (vilka vet jag inte)

Claes

Re: Hjälp med vevhusventilation

Postat: ons 28 jan 2009, 20:19
av Fisch
Bildas även en del gaser som bryter ner oljan, så den tappar sin smörjande, kylande och renande effekt. Det är bland annat det kletet som sätter igen ojefällan.

Det är inte vidare svårt att byta. Sitter ju direkt under insuget.

Re: Hjälp med vevhusventilation

Postat: ons 28 jan 2009, 20:25
av Claes74
en bra beskrivning med bilder på hur jobbet görs finns på http://www.pettson.info

Re: Hjälp med vevhusventilation

Postat: tor 29 jan 2009, 22:35
av vnet
den ska rengöras på servicen, int evarje gång men varannan (??), jag har sett det flera gånger på servicelappen att de gjort det men vet i fan om det verkligen görs, det verkar vara ett rätt stort meck och hinner de verkligen det och ibland är det extrapris på servicen när de har drivar och skulle inte förvåna mig om det drar av det på rengöringen då, skruvar och allt på mitt insug ser inte ut att nånsin varir rörda, måste inte hela det skruvas av?

Re: Hjälp med vevhusventilation

Postat: fre 30 jan 2009, 06:33
av *pettson*
vnet skrev:den ska rengöras på servicen, int evarje gång men varannan (??), jag har sett det flera gånger på servicelappen att de gjort det men vet i fan om det verkligen görs, det verkar vara ett rätt stort meck och hinner de verkligen det och ibland är det extrapris på servicen när de har drivar och skulle inte förvåna mig om det drar av det på rengöringen då, skruvar och allt på mitt insug ser inte ut att nånsin varir rörda, måste inte hela det skruvas av?
Allt är en fråga om vad man kallar för rengöring. För SERIÖS rengöring är det insug ned som gäller. För många serviceverkstäder är en svetstråd som man petar med och tryckluft samma sak. I själva verket är det ABSOLUT INTE samma sak.

Re: Hjälp med vevhusventilation

Postat: fre 30 jan 2009, 20:48
av vnet
*pettson* skrev: Allt är en fråga om vad man kallar för rengöring. För SERIÖS rengöring är det insug ned som gäller. För många serviceverkstäder är en svetstråd som man petar med och tryckluft samma sak. I själva verket är det ABSOLUT INTE samma sak.
Precis vad jag trodde...tror knappast de tar ner insuget varje gång, inte när servicen går på 2200 och 1600 på rea, sen olja, filter och annat på det...blir ingen bra affär..