Ta ner en automatlåda 855:a
Postat: lör 24 jan 2009, 01:19
av OlleW
Hej!
Jag undrar hur mycket det skiljer på att ta ner en automat jämfört med en manuell vällåda?
Ska konverten följa med lådan eller sitta kvar på flexplattan?
Måste hela subframen ner eller räcker det med att tilta som på manuella lådan?
MVH Olle.
Re: Ta ner en automatlåda 855:a
Postat: lör 24 jan 2009, 09:45
av *pettson*
OlleW skrev:Hej!
Jag undrar hur mycket det skiljer på att ta ner en automat jämfört med en manuell vällåda?
Ska konverten följa med lådan eller sitta kvar på flexplattan?
Måste hela subframen ner eller räcker det med att tilta som på manuella lådan?
MVH Olle.
Det är exakt samma förfarande. Konvertern ska med ned ifrån bilen. Du bör även stödja lådan lite så att inte konvertern får bära dess tyngd. Det är risk för att den blir skev då. Se NOGA till att konvertern är inne i lådan som den ska innan du monterar den igen. Annars spränger du oljepumpen eller nåt annat i lådan om du har otur då det hamnar i kläm. Konvertern ska ligga INNANFÖR lådans kant. Så långt in du kan få den (har inte måttet i huvudet men det handlar om 3cm eller nåt. Du känner ju om du snurrar på konvertern hur den hakar i och sen glider in djupare (om den nu lossnat ifrån sin position) Glöm inte att automatlådan är betydligt tyngre. Och INNAN du gör jobbet.. köp nya clips till oljekylslangarna. Dom brukar ge upp.
Re: Ta ner en automatlåda 855:a
Postat: lör 24 jan 2009, 11:51
av OlleW
Hej!
Du e en klippa Pettson tackar o bockar.

-)
Olle.