Sida 1 av 2
Montera Dumpventil.. s70 2,4t -99
Postat: ons 14 jan 2009, 13:50
av Blommen83
hej..har funderat på att montera dit en dumpventil på min bil (s70 2,4t -99)...och jag har kikat runt lite men inte fått klarhet i vad jag ska använda för typ..öppen..osv.. någon som vet vad man ska använda?
Re: Dumpventil..
Postat: ons 14 jan 2009, 15:38
av Ticken
googla lite eller läs på TPC forumet, där finns det rätt många som sitter i samma sits som du. även här finns det säkert trådar om detta.
dock har jag inte riktigt tid just nu å söka åt dig :) men ere lmm du har på den så ska du ha återcirkulerande, annars öppen.
kolla som sagt runt lite så kommer du hitta mkt info!
lycka till!
/Turbo+
Re: Dumpventil..
Postat: ons 14 jan 2009, 17:24
av kebabpizza
Trodde att alla turbo's hade originalmonterade dumpar???? Sitter väl en återcirk. inbyggd i aggregatet på de flesta, det gör det på min T5:a iaf.
Re: Dumpventil..
Postat: tor 15 jan 2009, 00:50
av Marlboroman
kebabpizza skrev:Trodde att alla turbo's hade originalmonterade dumpar???? Sitter väl en återcirk. inbyggd i aggregatet på de flesta, det gör det på min T5:a iaf.
Det sitter en avlastningsventil (="dump") på turbomodellerna som är integrerad i turbon. Dessa är återcirkulerande man går att bygga om till öppen om man nu vill det.´Ang öppen eller återcirkulerande så spelar det ingen roll, det är mer ett ideologiskt val än ett praktiskt. Talet om att "om du har lmm så måste du ha återcirkulerande" är en sanning med modifikation.
Om man nu ska engagera sig i att byta till någon annan så innebär monterinegn en del jobb, oavsett vilken variant man väljer. Sen finns det ju en uppsjö modeller som man får välja på beroende på vad man har för krav.
Re: Montera Dumpventil.. s70 2,4t -99
Postat: tor 15 jan 2009, 08:26
av Nexus
sen kan man räkna med att få reg besiktning om man blir stoppad i flygande besiktning. bara en tanke som bör ha i bakhuvudet

Re: Montera Dumpventil.. s70 2,4t -99
Postat: tor 15 jan 2009, 10:48
av Dobermann
Har aldrig förstått vitsen med att köra med öppen dump på tex 850/x70, det enda man gör är att dumpa redan uppmätt luft vilket gör att bilen går sämre...
Re: Montera Dumpventil.. s70 2,4t -99
Postat: tor 15 jan 2009, 10:53
av Ticken
Exakt, det var det jag var lite inne på. Faktum är att min 940 går så illa med öppen dump att den knappt går att köra.
Och min gissning är att strådskaparen kanske är ute efter lite ballt dumpljud? Sätt då dit ett öppet filter så ska du se att det låter lite coolare..
det är mitt tips..
/Turbo+
Re: Montera Dumpventil.. s70 2,4t -99
Postat: tor 15 jan 2009, 11:30
av Marlboroman
Turbo+ skrev:Exakt, det var det jag var lite inne på. Faktum är att min 940 går så illa med öppen dump att den knappt går att köra.
Jo, men jämförelsen med 940in blir rätt dålig då den har ett äldre sprut med andra förutsättningar. Va likadant med min 740T för övrigt, va mycket fipplande innan jag fick det att funka. 850in däremot börjar närma sig 8000 mil (provat 3st olika) med öppen pysåfnys utan minsta bekymmer.
Men på 850 / X70 med 4.3/4.4/ME7 är det en helt annan historia tack vare fuel-cut'n. De enda jag vet som haft bekymmer med öppen är dem som inte justerat dem rätt.
Sen kan man ju köra utan dump med, men det är en helt annan diskussion.
Re: Montera Dumpventil.. s70 2,4t -99
Postat: tor 15 jan 2009, 19:23
av Ticken
Ja du Marlboroman.. Det där med 850 kan du faktiskt bättre än mig, så jag håller typ tyst nu..
:)
/Turbo+
Re: Montera Dumpventil.. s70 2,4t -99
Postat: sön 18 jan 2009, 11:18
av ThomasDFF
Tjena satt också och funderade på det där men det jag kom fram till var att en så kallad Hybrid dump är lätt det bästa om du åker med Luftmassemätare