Sida 1 av 4

Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: lör 10 jan 2009, 14:21
av Krewken
Nu är det så att jag måste byta min lmm/maf pga. att den inte fungerar som den ska, har fått felkod ECM261A ett par gånger nu och verkstaden säger att lmm/maf är defekt, och min undran är om det är svårt att byta den?
Den ser ju inte ut att vara så komplicerad att byta ut när man tittar hur den sitter i motorrummet, men skenet kanske bedrar.
Vad behövs mer än bara en ny lmm/maf om jag skall byta själv? Bör jag använda någon form av rengöringsmedel på tex. kontakten som sitter i lmm/maf? något kontaktfett?
Behövs det några specialverktyg?
Jag har tittat runt lite på nätet efter en ny lmm/maf och det står mellan volvos original och skruvat.se's. Volvo vill ha ca 2200kr och skruvat ca 1500kr, är jag bara dumsnål om jag väljer den billigare?
Har inte pratat med verkstaden vad de tar för montering av lmm/maf, men jag gissar på att det blir en stor slant allt sammanlagt.

Re: Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: lör 10 jan 2009, 14:51
av Phantom
Det är inte svårare att byta än det ser ut. Byt och nolla felkoden om den finns kvar.
Du behöver inte köpa original, utan det finns andra alternativ.
Själv köpte jag en från England för ca.550kr inkl. frakt och den fungerar utmärkt :D

Re: Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: lör 10 jan 2009, 16:04
av Krewken
Var hittade du den?
Någon nätbutik?

Re: Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: lör 10 jan 2009, 20:19
av Phantom
ebay :-)-)
Ska försöka leta reda på kontaktuppgifter direkt till säljaren, då det är en återförsäljare som finns i UK...återkommer lite senare om jag får tag på uppgifterna. Har du bara Bosch nr på din befintliga LMM så är det inga problem att få den LMM du behöver.

Re: Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: lör 10 jan 2009, 23:41
av Phantom
Vilket Bosch nr har du på din nuvarande LMM?

Re: Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: lör 10 jan 2009, 23:50
av CarMan
det du ska tänka på är att du ska byta hela MAF:en Alltså hus & givare. jag vet att skrotarna ibland skruvar bort själva givaren o säljer enbart denna, men det är fel!
huset & givaren är kalibrerade tillsammans & får inte demonteras!

Re: Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: sön 11 jan 2009, 00:48
av Phantom
CarMan skrev:det du ska tänka på är att du ska byta hela MAF:en Alltså hus & givare. jag vet att skrotarna ibland skruvar bort själva givaren o säljer enbart denna, men det är fel!
huset & givaren är kalibrerade tillsammans & får inte demonteras!
Det beror väl på vilken årsmodell du har och vilken LMM du ska ha i bilen. Vissa LMM säljs enbart som givare och andra säljs som hela paket med givare och hus, helt beroende på vilken LMM du har :roll:

Re: Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: sön 11 jan 2009, 01:41
av CarMan
Phantom skrev:
CarMan skrev:det du ska tänka på är att du ska byta hela MAF:en Alltså hus & givare. jag vet att skrotarna ibland skruvar bort själva givaren o säljer enbart denna, men det är fel!
huset & givaren är kalibrerade tillsammans & får inte demonteras!
Det beror väl på vilken årsmodell du har och vilken LMM du ska ha i bilen. Vissa LMM säljs enbart som givare och andra säljs som hela paket med givare och hus, helt beroende på vilken LMM du har :roll:

vi pratar om trådskaparens bil o ingen annan... helt ointresant att prata om nått annat.

Re: Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: sön 11 jan 2009, 09:17
av *pettson*
CarMan skrev:det du ska tänka på är att du ska byta hela MAF:en Alltså hus & givare. jag vet att skrotarna ibland skruvar bort själva givaren o säljer enbart denna, men det är fel!
huset & givaren är kalibrerade tillsammans & får inte demonteras!
Vi har pratat om det här förut. Det finns ingen kalibrering som är utförd. Det finns heller inget som kan bli fel. Det går inte ens att montera den fel om man är totalt psykiskt och fysiskt handikappad. Kalibrering av enheten sköter BILEN med sin adaption och inget annat. Det finns inget i massmätaren som minns sin *kalibrering*

Re: Byta LMM/MAF på C70 -00

Postat: sön 11 jan 2009, 12:39
av CarMan
jasså har vi pratat om det förut?
tyver är det ju då synd att det är så lätt att sprida lögner & lura fork via internett.

det görs en kalibrering i fabriken, något bilen inte kan göra !
Bilen har ju ingen aning om den exakta luftmängden som paserar mätare & kan inte kalibrera in mätvärdet så det äverenstämmer med den exakta luftmängden som verkligen passerar.

Skärpnng pettson, du börjar tappa greppet!