Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kolbaz
Vad sitter det för en motorvärmare i en 92:a?

På något sätt har jag lyckats dratt i backen med kopplingen sitter ungefär under kylaren(?), men den kanske ramlade loss från någonstans och jag drog sönder den med bilen? Det sitter i alla fall en koppling med tre flata kontaker, kan man köpa en ny sådan kabelsats?

Tack på förhand!
av S.t.r.a.n.D
Därför är det en fördel att ha motorvärmaruttaget rakt framåt, så släpper oftast kabel om man skulle glömma den när man backar ut.

Hur som helst. Motorvärmaren lär inte lossnat. Från Uttaget i fronten går kabeln till en förgrening där den ena går till motorvärmaren och den andra till kupévärmaruttaget. Alla delar går att byta för sig. Kabeln där du sätter i sladden, förgreningen, kablarna som går till respektive ställe m.m. Bara kolla vad som gått sönder och köpa nytt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Calix har tre flatstift, ett på tvären: l_l
Volvos egna hade tre åt samma håll: l|l Finns inte längre, Volvo har gått över till Calix. Men lösa kablar går att hitta på skroten.
av Kolbaz
Tack för hjälpen!

Det var tre flata, alla vertikala, så det är volvos egna? Det blir att åka till skroten och gräva fram nya!? Du kan inte byta ut och sätta dit vattentäta skarvar bara eller? Eller lönar det sig att byta ut hela skiten!?

mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det borde finnas gott om det på skroten än, så byta allt tycker jag är onödigt jobb och pengar.

Volvos "egna" hette egentligen Brakon, men det finns inte längre i vilket fall som helst. Skarva går väl, det är vanliga gummikablar i skyddsslangarna. Fördelen är väl att man kan skarva på Calix eller Defas lilla kontakt.
Men gör det bättre än typ sockerbit och eltejp, det är ju 230V och inte 12... Det är ju synd om bilen blir varmare än du tänkt dig, alltså varm som i lågor och rök.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]