Sida 1 av 1

Startproblem "ibland" 855 GLT 20V -95

Postat: mån 29 dec 2008, 03:09
av Soljutin
Hej!

Jag har problem med min andrabil som är en Volvo 855 GLT 20V av 95 års modell.
Eftersom den är "andrabil" så rullar den inte så ofta längre, men har trots detta 40000
mil på mätaren, den är i övrigt i väldigt gott skick och har servats regelbundet.

Problemet är att den "ibland" efter ca 1-5km körning börjar gå taskigt i motorn,
vid gaspådrag från relativt låga varv så verkar den misstända men verkar återhämta
sig över 4000 varv och om jag fortsätter att köra en stund tills motorn är riktigt
genomvarm så försvinner problemet (2-3mil). Trots detta startar den alltid väldigt
lätt och pålitligt om den är kall, men om jag skulle försöka starta den när den har
"symptomet" så är det lönlöst. Då är det bara att vänta tills den har kallnat igen,
då funkar den hur bra som helst igen.
Detta har jag oftast upplevt hända vid fuktigt väderlag och har
hela tiden trott att det är relaterat till tändningen på nåt vis.
Jag har redan köpt på mig tändkablar, stift, lock och rotor och har tänkt byta
detta, men eftersom jag är lite lat :) och det inte är någon panik så har det inte
blivit gjort. Nu har jag läst lite på detta utmärkta forum och hittat en del tips om att
det kanske är bränsle relät som spökar för mig istället, vad tror ni om det?

Ska jag löda om relät som Pettson (volvoguden) :D tipsar om på sin hemsida först och
se om det är problemet, eller har jag hamnat på villospår???
Någon annan som har tips om problemet?

Mvh Krille

Re: Startproblem "ibland" 855 GLT 20V -95

Postat: mån 29 dec 2008, 08:46
av Marlboroman
Krångel a la det du beskriver kan ju bero på antingen bränslepumpsreläet, eller huvudreläet som sitter ovanför kylaren

Re: Startproblem "ibland" 855 GLT 20V -95

Postat: tis 30 dec 2008, 08:46
av Soljutin
Hej!

Jag lödde om bränslerelät enligt anvisningarna på Pettson hemsida igår,
och jag får nog säga att jag har inte sett sämre lödningar någonsin!
Var ute och körde en del med bilen också och den gick perfekt, inga
krångel än så länge i allafall.

Mvh

Re: Startproblem "ibland" 855 GLT 20V -95

Postat: tis 30 dec 2008, 20:48
av B4B
Fint att det löste sig :D
Men när du ändå köpt tändkablar, stift, lock och rotor är det lika bra att du byter dessa.
Jag förmodar att det är länge sedan de blev utbytta, eller om de överhuvudtaget är utbyta!

Re: Startproblem "ibland" 855 GLT 20V -95

Postat: ons 31 dec 2008, 14:54
av Soljutin
Jodå, jag ska allt byta ut tänddelarna också. Men jag väntar nog ett tag till just för att
få lite bättre klarhet i om det verkligen bara var bränslerelät som var kass.
Fortfarande inga problem... :D

Mvh.

Re: Startproblem "ibland" 855 GLT 20V -95

Postat: ons 31 dec 2008, 16:16
av Sparkz
Jag tycker det låter väldigt mycket som fördelarlocket. Du kommer nog att hitta fukt där när du tar loss det. Av nån anledning verkar det som det visar sig mest under uppvärmningen. Klarar den sig igenom den utan att dö går den bra varm, man skulle den dö eller stängas av är det kört.

Re: Startproblem "ibland" 855 GLT 20V -95

Postat: ons 31 dec 2008, 17:12
av Soljutin
Jo, sådär har mina tankar också gått tidigare, men som sagt så har bytet inte blivit gjort :oops:
änsålänge så funkar det utmärkt med det omlödda reläet så jag avvaktar ett tag till innan jag byter
resten. Kommer problemet tillbaka så byter jag alla tänddelar som jag redan köpt, och skulle inte
det hjälpa så står jag rådlös. Då behöver jag verkligen er hjälp :!:

Mvh