Startproblem "ibland" 855 GLT 20V -95
Postat: mån 29 dec 2008, 03:09
Hej!
Jag har problem med min andrabil som är en Volvo 855 GLT 20V av 95 års modell.
Eftersom den är "andrabil" så rullar den inte så ofta längre, men har trots detta 40000
mil på mätaren, den är i övrigt i väldigt gott skick och har servats regelbundet.
Problemet är att den "ibland" efter ca 1-5km körning börjar gå taskigt i motorn,
vid gaspådrag från relativt låga varv så verkar den misstända men verkar återhämta
sig över 4000 varv och om jag fortsätter att köra en stund tills motorn är riktigt
genomvarm så försvinner problemet (2-3mil). Trots detta startar den alltid väldigt
lätt och pålitligt om den är kall, men om jag skulle försöka starta den när den har
"symptomet" så är det lönlöst. Då är det bara att vänta tills den har kallnat igen,
då funkar den hur bra som helst igen.
Detta har jag oftast upplevt hända vid fuktigt väderlag och har
hela tiden trott att det är relaterat till tändningen på nåt vis.
Jag har redan köpt på mig tändkablar, stift, lock och rotor och har tänkt byta
detta, men eftersom jag är lite lat :) och det inte är någon panik så har det inte
blivit gjort. Nu har jag läst lite på detta utmärkta forum och hittat en del tips om att
det kanske är bränsle relät som spökar för mig istället, vad tror ni om det?
Ska jag löda om relät som Pettson (volvoguden) :D tipsar om på sin hemsida först och
se om det är problemet, eller har jag hamnat på villospår???
Någon annan som har tips om problemet?
Mvh Krille
Jag har problem med min andrabil som är en Volvo 855 GLT 20V av 95 års modell.
Eftersom den är "andrabil" så rullar den inte så ofta längre, men har trots detta 40000
mil på mätaren, den är i övrigt i väldigt gott skick och har servats regelbundet.
Problemet är att den "ibland" efter ca 1-5km körning börjar gå taskigt i motorn,
vid gaspådrag från relativt låga varv så verkar den misstända men verkar återhämta
sig över 4000 varv och om jag fortsätter att köra en stund tills motorn är riktigt
genomvarm så försvinner problemet (2-3mil). Trots detta startar den alltid väldigt
lätt och pålitligt om den är kall, men om jag skulle försöka starta den när den har
"symptomet" så är det lönlöst. Då är det bara att vänta tills den har kallnat igen,
då funkar den hur bra som helst igen.
Detta har jag oftast upplevt hända vid fuktigt väderlag och har
hela tiden trott att det är relaterat till tändningen på nåt vis.
Jag har redan köpt på mig tändkablar, stift, lock och rotor och har tänkt byta
detta, men eftersom jag är lite lat :) och det inte är någon panik så har det inte
blivit gjort. Nu har jag läst lite på detta utmärkta forum och hittat en del tips om att
det kanske är bränsle relät som spökar för mig istället, vad tror ni om det?
Ska jag löda om relät som Pettson (volvoguden) :D tipsar om på sin hemsida först och
se om det är problemet, eller har jag hamnat på villospår???
Någon annan som har tips om problemet?
Mvh Krille