Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har ett litet men ack så irriterande problem med min gaspedal, det är speciellt om bilen är kall men det kan även inträffa nån enstaka gång då den blivit varm.
Precis när man ska till o gasa från tomgång så är det stopp! man får liksom trampa till lite extra för att den ska komma över "tröskeln" men sen går det utmärkt, iaf tills nästa gång man släppt gasen och ska på det igen. Det blir lite ryckig gång när man ska iväg, trycka till lite extra för att komma förbi stoppet och sedan direkt släppa för att anpassa till rådande varvtal/hastighet.

Nån som har nåt bra tips om vad det är som felar!?
Bilen i fråga är en 855GLT -93.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har haft exakt samma problem, och i mitt fall va det justeringen av gasvajern som spökade. Men man kan ju få samma om vajern är osmord.
av *pettson*
Hilmer skrev:Okej som jag hoppades då, att lite olja skulle lösa problemet;)
Bara ville ha lite mer kött på benen innan man ger sig på det så att man inte letar på fel ställe...
kan ju också vara err extremt skitigt spjällhus, det ger exakt samma symtom då spjället kärvar vid gaspådraget.
Användarvisningsbild
av Hilmer
*pettson* skrev:
Hilmer skrev:Okej som jag hoppades då, att lite olja skulle lösa problemet;)
Bara ville ha lite mer kött på benen innan man ger sig på det så att man inte letar på fel ställe...
kan ju också vara err extremt skitigt spjällhus, det ger exakt samma symtom då spjället kärvar vid gaspådraget.

Spjällhuset är rengjort i fjor då jag bytte motorn.
http://www.volvoturbo.net/855-033.jpg
http://www.volvoturbo.net/855-035.jpg

Problemet kom plötsligt och har därefter varit konstant, borde vara nåt som går trögt i eller vid wiren, tycker jag iaf. Men jag har haft fel förr ;)
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]