Sida 1 av 1

Lite smått o gott lambdasond byte samt drivknutsdamasker

Postat: fre 19 dec 2008, 22:48
av Sumpster
Har en volvo 850 glt -97 som har haft motor el fel lampan lysande nu ett tag , bytte nu i veckan ut båda lambdasonderna (suttit på en V-70 av ngn årsmodell) samt nytt luftfilter och nu har det gått en vecka o inget larm kommit upp...tänkte ett tag att det kanske var luftmassemätern men peppar peppar :shock: Sen idag har jag bytt drivknutsdamasker och jag hade gruvat mig nu i två veckor men det var inga problem alls , hade surfat lite o läst att det skulle vara så krångligt o svårt men det gick väldigt smidigt. Tog bort bromsoket och hängde upp det i dämparfjädern , tog väck bromsskivan styrled samt lossade stagplattan (Spände ihop dämparfjädern) sen var det bara att låsa hjulbultsringen och ta en krafthylsa med 1.5m kraftstång o dra loss centrummuttern och sen en avdragare som jag krängde över hjulbultsringen och pressade sen in drivsplinshen och vipps så var allt loss :) fick dessutom byta båda styrlederna eftersom de var slitna. Allt detta hade gått på 6000:- hos volvo ??:-/ hade bokat en tid hos en lokal privat mekare och han skulle ha 3000:- men ändå... bara man våga prova

God helg

Re: Lite smått o gott lambdasond byte samt drivknutsdamasker

Postat: lör 20 dec 2008, 14:41
av Sumpster
Ngn som har ett bra tipps på hur du fixar en hyffsad hjulinställning fram när man bytt båda styrlederna ?

Re: Lite smått o gott lambdasond byte samt drivknutsdamasker

Postat: lör 20 dec 2008, 14:58
av Sparkz
Det är ju bara toe-in som påverkas, det går rätt bra att ställa.
Sätt märken i mönstret bak på hjulen och mät avståndet mellan så högt upp det går. Rulla fram ett halft varv så du kan mäta mellan samma märken framför i stället. Sikta på 2mm kortare i fram. Provkör och se hur ratten står, och skruva på rätt sida för att den ska bli rak. T ex om det är för mycket toe-in och ratten står lite höger ska du skruva ut höger sida.
Se till att bilen har rullat innan du mäter, har du släppt ner den från domkraften står allting i spänn.

Re: Lite smått o gott lambdasond byte samt drivknutsdamasker

Postat: mån 22 dec 2008, 23:19
av Sumpster
Ngn som vet hur mycket ska jag dra centrum mutter'n efter det att jag haft isär hela drivknuten ? Drog nu bara rejält med krafthandtag men ser nu att man ska dra med ett visst moment så klart :???: men jag fixar hem en momentnyckel från jobbet men vilket moment ska ja dra med ?

tack

Re: Lite smått o gott lambdasond byte samt drivknutsdamasker

Postat: tis 23 dec 2008, 11:15
av Sumpster
Upp

Re: Lite smått o gott lambdasond byte samt drivknutsdamasker

Postat: tis 23 dec 2008, 11:29
av #27
Du ska dra den 120 Nm+60°.

Re: Lite smått o gott lambdasond byte samt drivknutsdamasker

Postat: tis 23 dec 2008, 11:40
av Sumpster
O fy fan :???: hur drar man 60" då

Re: Lite smått o gott lambdasond byte samt drivknutsdamasker

Postat: tis 23 dec 2008, 12:59
av #27
Se punkt 26. (Strunt i resten om du inte vill montera ett drag)

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 20447516fd