Sida 1 av 2

Motor fel på 850-95

Postat: fre 19 dec 2008, 19:47
av junior
Hej fick motor problem på min volvo 850 årsmodell 95 2.5l 10ventilare med motor B5252S automat låda, problemet är att den inte vill gå på tomgången men hinner man med och få upp den i 2000varv så går den fint, och håller man 2000varv och lägger i en växel så dör den och släpper man gasen så dör den. stoppa in 1dl röd sprit för att se om de var en ispropp men de hjälpte inte och provade röra lite på fördelar locket men inget mycket men det vart ingen skillnad. började hacka på tändningen i en uppförsbake sen lät de som om den inte gick på alla cylindrar.. någon som vet vad felet kan vara eller har haft likadant fel?

Re: Motor fel på 850-95

Postat: fre 19 dec 2008, 20:40
av *pettson*
junior skrev:Hej fick motor problem på min volvo 850 årsmodell 95 2.5l 10ventilare med motor B5252S automat låda, problemet är att den inte vill gå på tomgången men hinner man med och få upp den i 2000varv så går den fint, och håller man 2000varv och lägger i en växel så dör den och släpper man gasen så dör den. stoppa in 1dl röd sprit för att se om de var en ispropp men de hjälpte inte och provade röra lite på fördelar locket men inget mycket men det vart ingen skillnad. började hacka på tändningen i en uppförsbake sen lät de som om den inte gick på alla cylindrar.. någon som vet vad felet kan vara eller har haft likadant fel?
Checka om vacumslangen mellan insuget och mapsensorn är hel. Slangen går mellan insuget och relähyllan ovanför kylaren.

Re: Motor fel på 850-95

Postat: fre 19 dec 2008, 21:33
av junior
okay ska kolla på de imorgon då jag far till den, står just nu 1mil från mig:(

Motor fel på 850-95

Postat: lör 20 dec 2008, 19:33
av junior
kollade vacumslangen idag och den hade nött lite grann mot insuget, men då jag startade den så gick som den skulle. Så for jag och varmkörde den några minuter så tempen gick upp och den fortsatte gå bra. slog av motorn ett par timmar och starta den igen utan problem, började fara hem förbi stan och väl inne i stan så började den hacka igen. fort som attan for jag på parkeringen min och stannade på tomgång och då gick den hur fint som helst.
är de vacum slangen eller har jag nån ispropp i tanken? trots att jag körde in t-röd igår kväll.

Re: Motor fel på 850-95

Postat: lör 20 dec 2008, 21:40
av *pettson*
junior skrev:kollade vacumslangen idag och den hade nött lite grann mot insuget, men då jag startade den så gick som den skulle. Så for jag och varmkörde den några minuter så tempen gick upp och den fortsatte gå bra. slog av motorn ett par timmar och starta den igen utan problem, började fara hem förbi stan och väl inne i stan så började den hacka igen. fort som attan for jag på parkeringen min och stannade på tomgång och då gick den hur fint som helst.
är de vacum slangen eller har jag nån ispropp i tanken? trots att jag körde in t-röd igår kväll.
ispropp i tanken vore väldigt märkligt eftersom BF 95 innehåller 5% etanol, du har alltså ALLTID fuktupptagande medel i tanken, sommar som vinter..

Motor fel på 850-95

Postat: sön 21 dec 2008, 12:57
av junior
okay, men då kan man strycka de med vatten i tanken då,
För var ut även idag i bilen och körde kanske 1h och den gick hur fint som helst, sen då jag parkera så kände jag att den ville på att hacka igen då jag spelade lite högra på sterion och hade fläkten på ganska högt läge, så prövde jag slå på helljuset och pröva med att belasta motorn med så många förbrukare som möjligt och då jag la in Drive osv så hackade den tills jag gasade till, så nå fel är de ju som vanligt på min bil:(

Re: Motor fel på 850-95

Postat: sön 21 dec 2008, 14:03
av *pettson*
junior skrev:okay, men då kan man strycka de med vatten i tanken då,
För var ut även idag i bilen och körde kanske 1h och den gick hur fint som helst, sen då jag parkera så kände jag att den ville på att hacka igen då jag spelade lite högra på sterion och hade fläkten på ganska högt läge, så prövde jag slå på helljuset och pröva med att belasta motorn med så många förbrukare som möjligt och då jag la in Drive osv så hackade den tills jag gasade till, så nå fel är de ju som vanligt på min bil:(
Om den beter sej väldigt underligt vid strömbelastning? Samt att problemet försvinner vid höjning av varvtalet.. Så borde väl felet vara spänningsrelaterat och inget annat?
Fungerar din laddningslampa som tänkt?

Motor fel på 850-95

Postat: sön 21 dec 2008, 16:12
av junior
Jo tycker också med, men de känns ju så udda att bilen gick bra förra veckan sen ville den inte alls gå o starta och nu funkar den fint till man maximal belastar den, tycker ju som att den inte alls borde börjat gå eftersom jag int gjort nå åt de, men ksa ta o mäta generatorn och sånt nån dag tror jag.

Re: Motor fel på 850-95

Postat: sön 21 dec 2008, 19:10
av kebabpizza
Ett dåligt batteri brukar ju inte göra sig till känna förräns det blir kallt. En del mackar & de flesta bilverkstäder har en speciell batteritestare som mäter med belastning, tar inte många sekunder att kolla.

Motor fel på 850-95

Postat: sön 21 dec 2008, 19:20
av junior
köpte ett splitt nytt tudor batteri i sommras till min dövarande bil, och de är ett synglas i den som fortfarande lyser grönt, men bara därför behöver det ju inte vara i bra skick, men antar de eftersom det är nytt