Vatten i växellådan V70 2.5T -98
Postat: tor 18 dec 2008, 22:19
I våras bytte jag drivaxeldamaskerna på vänstra drivaxeln och då såg allt tätt ut. Men sen under hösten märkte jag att det började läcka olja från packboxen på utgående drivaxel höger sida. Jag gillar ju inte när bilen blir oljig undertill så jag avfettade och spolade med högtryck tre gånger fram tills i veckan då jag bestämde mig för att byta packboxen.
Drivaxeln var fastrostad i navet (eller fastlimmad) och delarna satt verkligen ihop bra. Fick bort det med en stor avdragare och ett otroligt moment. Samma med bromsskivan som jag fick misshandla ordentligt trots att jag slog på det magiska stället (mot navkanten). Detta var bara lite mekarkuriosa:-)
När jag tog ur drivaxeln märkte jag att oljan i växellådan var vitaktig. Jag hoppas nu att det bara berodde på att jag var så klantig att jag spolade med högtryck tidigare och inte något annat möjligt läckage. Det är en manuell låda så det är ingen kylare vad jag vet. Någon kommentar till detta?
Min tanke är att efter ihopmonteringen tömma ur växellådsoljan och fylla på. Sedan köra någon mil. Därefter tömma igen och fylla på.
Undrar lite nyfiket om man brukar byta det här "mellan-anhåll lagret" som håller uppe höger drivaxel på sin väg mot navet? Hur går man tillväga? Drivaxeln verkar ju vara helgjuten. Pressar man ut/in lagret till/från yttre änden? Jag kunde inte känna något axiellt glapp på mitt lager men däremot kunde man känna ett litet spel om man lade handen på det och vickade lite.
Drivaxeln var fastrostad i navet (eller fastlimmad) och delarna satt verkligen ihop bra. Fick bort det med en stor avdragare och ett otroligt moment. Samma med bromsskivan som jag fick misshandla ordentligt trots att jag slog på det magiska stället (mot navkanten). Detta var bara lite mekarkuriosa:-)
När jag tog ur drivaxeln märkte jag att oljan i växellådan var vitaktig. Jag hoppas nu att det bara berodde på att jag var så klantig att jag spolade med högtryck tidigare och inte något annat möjligt läckage. Det är en manuell låda så det är ingen kylare vad jag vet. Någon kommentar till detta?
Min tanke är att efter ihopmonteringen tömma ur växellådsoljan och fylla på. Sedan köra någon mil. Därefter tömma igen och fylla på.
Undrar lite nyfiket om man brukar byta det här "mellan-anhåll lagret" som håller uppe höger drivaxel på sin väg mot navet? Hur går man tillväga? Drivaxeln verkar ju vara helgjuten. Pressar man ut/in lagret till/från yttre änden? Jag kunde inte känna något axiellt glapp på mitt lager men däremot kunde man känna ett litet spel om man lade handen på det och vickade lite.