Sida 1 av 1

Drivknut yttre, montering med ej synlig låsring

Postat: ons 17 dec 2008, 09:25
av pejjonV70
Ska montera tillbaka den yttre drivknuten på min V70-00 2.4. Har den typen av drivknut med en låsring längre ut på drivaxeln, ej synlig. Efter lite sökande bland andra inlägg i forumet lyckades jag få av den, med lite smisk med don och plastklubba. Nu ska jag efter nogrann rengöring montera tillbaka drivknuten med ny låsring. Hur gör jag för att trycka ihop låsringen när drivknuten ska pressas tillbaka på drivaxeln? ska den monteras i spåret på drivaxeln eller i drivknuten? Min Haynes-bok hjälper mig inte, för den tar bara upp fallet med synlig låsring.

/pejjonV70
V70 -00 2.4

Re: Drivknut yttre, montering med ej synlig låsring

Postat: ons 17 dec 2008, 16:37
av Sparkz
Låsringen ska sitta på axeln, knuten är ju konad så den ska bara knackas på. Men det skadar inte att hålla ett öga på ringen, ibland behöver den lite hjälp.

Re: Drivknut yttre, montering med ej synlig låsring

Postat: ons 17 dec 2008, 20:24
av pejjonV70
Tack, Sparkz. Fixade det med lite extra hjälp av buntband som jag spände åt över låsringen.

Nu en annan fundering innan montering. Jag har som sagt en drivaxel som monteras med bult istället för den stora muttern. I min Haynes-bok anges åtdragningmoment 120 Nm + 60 gr vinkel, men det gäller väl endast mutter-varianten. Någon som vet moment för min "navbult" ?

/PejjonV70
V70 -00 2.4

Re: Drivknut yttre, montering med ej synlig låsring

Postat: ons 17 dec 2008, 22:09
av Sparkz
50 Nm