Sida 1 av 2
Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 10:17
av abarth
Hej!
Ny här på forumet och med brådskande frågor ändå...
Jag har lyckats få bakvagnssläpp nu när det var halt och sladdade in i ett träd med vänster bakhjul och kaross. Det blev inte mycket plåtskador alls, men hjulet tog visst den mesta smällen. Hjulet blev inte skevt, men den drar något fruktansvärt när man kör i över 70 km/h.
Hissade just upp den och kollade på en billyft, det verkar som om hela bakaxeln, eller iallafall den vänstra delen har slagit sig, för på höger sida om man tar en siktlinje längs bakhjulet så överensstämmer det med framhjulet. Men på vänster sida så ser jag halva framhjulet... Inte så kul.
Så, nu verkar det som om jag får byta iallafall vänstra sidans bakaxel och min fråga är vilka modeller jag kan ta bakaxel ifrån? Går det med alla 850:s? Första generationens S/V70?
Edit: Kan det vara så "enkelt" som bakvagnsbussningen!?
Tacksam för snabbt svar, behöver bilen... / Thomas
Re: Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 10:50
av Marlboroman
Kolla om bussningarna, dels dem som håller ihop armarna, samt den som håller den vänstra armen ser ut att ha klarat sig.
Du kan plocka axel från alla 850 och S/V70 (frågetecken på C70 däremot)
Re: Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 11:03
av abarth
Tack för svaret! Kollade lite på bussningarna, dom verkar inte så illa, men det klonkar ifrån vänster bak när man kör över ojämnheter, så det tyder ju på bussningen... Men kan bussningen verkligen göra att den drar så förbenat när man kör i över 70 km/h!? Och kan den göra att hjulet står så fel?
Mvh Thomas
Re: Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 11:10
av *pettson*
abarth skrev:Tack för svaret! Kollade lite på bussningarna, dom verkar inte så illa, men det klonkar ifrån vänster bak när man kör över ojämnheter, så det tyder ju på bussningen... Men kan bussningen verkligen göra att den drar så förbenat när man kör i över 70 km/h!? Och kan den göra att hjulet står så fel?
Mvh Thomas
Min höst personliga åsikt är att du ska ta kontakt med en plåtverkstad som har en riktbänk. Bedom kontrollera bakvagnsinfästningarna i karossen. Det är ett enkelt jobb om dom kör t.ex car o liners system med mätrail och dataavstämning. (vi pratar om ca 1,5 timmar inkl upp och ned med bilen) Stämmer dom så är det bara till att köpa en komplett bakvagn på skroten för att undvika några sneda länkarmar eller slagna bussningsinfästningar. Att bara fixa bakvagnen är lite osäkert då även som sagt infästningarna kan fått stryk.
Re: Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 11:24
av abarth
Okej, tack för det tipset också, tyvärr tryter det rätt rejält med pengar för tillfället, är en av de där många som blivit av med jobbet, så jag funderar på att byta hela bakvagnen ändå, för jag ser inte att det har ruckat sig någonstans, men det är helt klart snett vänster bak, men inte höger...
Sen ringde jag till Eklunds bilskrot i Skövde, de sa att det inte var samma bakaxel till de olika 850!? Jag vet ju att det är skillnad om den skulle vara 4-hjulsdriven, men annars???
Mvh Thomas
Re: Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 12:44
av abarth
Nu ringde jag volvo och de sa att det var samma... Jaja, ursäkta att jag spammar!
Re: Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 15:06
av abarth
Hej igen!
Snabba ryck, har varit och införskaffat en bakaxel från en 93:a, dock är en av bultarna till stötdämparfästet av vid gängerna... Är dessa påskruvade på axeln eller!?
Mvh Thomas
Re: Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 18:46
av *pettson*
abarth skrev:Hej igen!
Snabba ryck, har varit och införskaffat en bakaxel från en 93:a, dock är en av bultarna till stötdämparfästet av vid gängerna... Är dessa påskruvade på axeln eller!?
Mvh Thomas
Nej.. mitt förslag= åk tillbaka och dumpa den där den kom ifrån. Det ska vara helt..

-)
Re: Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 20:04
av abarth
Nja, den var hel på den sidan jag behöver, så det går nog bra ändå, får dela på axeln bara. Fick den bra billigt som tur är
Re: Byta bakaxel 855 -95
Postat: mån 15 dec 2008, 21:03
av *pettson*
abarth skrev:Nja, den var hel på den sidan jag behöver, så det går nog bra ändå, får dela på axeln bara. Fick den bra billigt som tur är
jag kanske är lite otydlig.. om ena sidan är så slagen i bakvagnen att den krökt sej så lär inte andra sidan vara nåt att lita på heller.. Men du gör naturligtvis som du vill.
Några år har jag ägnat åt mekeriet och även åt skadade bilar. Och jag hade ALDRIG någonsin använd nån av dom gamla sidorna eftersom det inte går att justera mera än TOE bak. Det räcker att andra sidan vridit sej lite grand så cambern inte stämmer så är ju allt jobb ogjort för dej.