Sida 1 av 2

Kamaxel inställning

Postat: sön 14 dec 2008, 21:51
av Tompatompa
Hej alla !
Som ny här e det lite trevande innan man hittar rätt....
Jag har bytt ventil på min 855-93
Man e det någon som vet hur kamaxlarna skall stå.
Har ställt allt enligt boken, men ändå e det "tomt" när den går runt..
Hjälp
MVH
Tompatompa....

Re: Kamaxel inställning

Postat: sön 14 dec 2008, 23:11
av *pettson*
Tompatompa skrev:Hej alla !
Som ny här e det lite trevande innan man hittar rätt....
Jag har bytt ventil på min 855-93
Man e det någon som vet hur kamaxlarna skall stå.
Har ställt allt enligt boken, men ändå e det "tomt" när den går runt..
Hjälp
MVH
Tompatompa....
Hej.. det vore roligt om du kunde bidra med vilken motormodell du kör med?

Re: Kamaxel inställning

Postat: mån 15 dec 2008, 00:53
av Marlboroman
Har lyckats med en liknande grej, och i mitt fall satt insugskammen ett halvt varv fel.
Spåren i bakkant på kammarna ska ju var i våg med delningen mellan topphalvorna, men de ska inte ligga i samma höjd på en 20V maskin, osäker på hur det är på 10V.

Jag förutsätter ju att du även nollat vevaxeln? Hjälper ju inte att nolla kammarna mot varann om de inte står i 0 jämfört mot veven.

Re: Kamaxel inställning

Postat: mån 15 dec 2008, 14:05
av Tompatompa
Har hört att nockarna skall ligga 180 grader motsatt mot varandra? Asså nockarna ut från varandra E de nån som hört annorlunda :shock:

Re: Kamaxel inställning

Postat: mån 15 dec 2008, 15:44
av Marlboroman
Nockarna ska inte ligga 180 grader motsatt mot varann, har du gjort så är du helt fel ute. Då förstår jag varför du inte har nån kompression.

Re: Kamaxel inställning

Postat: mån 15 dec 2008, 18:20
av Dobermann
Även om/när allt står rätt kan man vara tvungen att köra på ett tag så att lyftarna/tryckarna blir oljefylda igen

Re: Kamaxel inställning

Postat: mån 15 dec 2008, 18:38
av *pettson*
Dobermann skrev:Även om/när allt står rätt kan man vara tvungen att köra på ett tag så att lyftarna/tryckarna blir oljefylda igen
Bara så du vet: Motorn fungerar kalas även med tomma tryckare.

Re: Kamaxel inställning

Postat: mån 15 dec 2008, 18:42
av *pettson*
Tompatompa skrev:Har hört att nockarna skall ligga 180 grader motsatt mot varandra? Asså nockarna ut från varandra E de nån som hört annorlunda :shock:
Får anta nu att det inte var varesej roligt eller billigt ändå att lyfta på toppen. Varför inte fixa en skiss på alla nollmarkeringarna INNAN du ger dej på att ens montera remmen? Motortypen är INTE en frigångsmotor så har du otur så möts kolvar och ventiler och du får börja om på nytt med allting. Nu hade du ju tur som en tokig tydligen om det var kompressionslöst och inte slog emot nånstans.
OCH det är INTE kamdreven som bestämmer när kamaxlarna är på noll eftersom det är justerbara drev. Det är BARA spåren i bakkant av kamaxlarna som visar NOLLpunkten på kamaxlarna. Dreven visar allt mellan noll och ett par hack fel.

Re: Kamaxel inställning

Postat: tis 16 dec 2008, 08:00
av Tompatompa
Tack för de svaret :) När märkningen är som den skall ( Ligger perfekt) ligger nockarna som ett A (avgas kl 12,10 och insug 10 i 12), lik förb--at låter den tom när ja försöker starta. Han gör ett puffande när den stått över natten men det är allt.. Å ja har fin gnista oxå....

Re: Kamaxel inställning

Postat: tis 16 dec 2008, 12:03
av Marlboroman
Spåren i bakkant på kammarna, hur ligger dem i förhållande till varann och i förhållande till delning mellan topphalvorna? Spåren är ju inte i mitten, och insugskammens spår ska ligga högt, och avgaskammens ska ligga lågt. Och står då mäkeringen på kamremsdrevet mot märket på oljepumpen så veven ligger rätt så ska du ha komp. Ev. så kan det va ide att ta ur stiften och hålla i en liten skvätt olja i cylindrarna om väggarna är torra, för då tätar inte kolvringarna nå bra.