Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94
Postat: ons 10 dec 2008, 20:07
Hej.
Idag gjorde jag en koll av felkoder på min 850 GL -94.
Hade Haynesboken till hjälp för att läsa av koderna. Har också kollat på den låsta tråden härinne.
Återkommer till själva koderna.
För ett mycket märkligt "fel" visade sig när vi skulle kolla. Det finns nämligen ingen kontakt i sockel nr 6 i diagnostikenheten!
Det är bara ett "tomt hål". Och enligt boken(och låsta tråden) är det där man skall sätta i kontakten när man vill kolla koder på tändsystemet.
Men de går alltså inte, för det finns inget att sätta kontakten i... ??:-/ :roll:
Hur kan de vara så?
Någon som varit med om samma sak?
För hur ska man kunna kolla felkoder på tändsystemet när det inte finns någon kontakt i sockeln?
Mycket märkligt...
Det det finns kontakter i 1,2 3 och 7, men inte 5 och 6 alltså.
Däremot händer det inget när man provar 7:an. Det blinkar inte eller något öht.
I B uttaget så händer det inget i nr 6 heller. Inget blinkande eller någonting.
Felkoderna jag fick var iaf följande:
A3 - 4-4-4 = Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler.
Va fasen menas med det "på svenska"? :D
Någon som vet?
Svårt att fixa?
Nödvändigt?
Har fatta såpass att det antagligen har med ABS-systemet att göra, eller?
A1- 1-1-4 = Brott på kretsen för val av körläge(Haynes) el Programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets(låsta tråden)
Alltså, jag fattar såpass att det antagligen innebär strul m väljaren för körläge. Sport, Eco osv.
För jag har inte märkt skillnad när jag testat att byta läge. Och enligt en kompis skall det märkas klart och tydligt när man byter mellan Sport och Eco.
Och nu visade alltså felkoderna att det är strul med det här.
Men hur svårt är det att fixa?
'Var någonstans sitter felet egentligen?
Någon som har tips?
Som varit med om samma sak kanske?
Och hur får man tag på kopplingsschema till den kretsen s.a.s.?
I Haynes finns inget. Inte som jag kunde hitta iaf...;)
Och om den kretsen nu alltså är bruten, i vilket läge hamnar lådan då?
Går den automatiskt och lägger sig i Eco? Eller Sport?
Ganska viktigt att veta.
Många frågor blev det! :)
Men jag skulle bli väldigt väldigt tacksam för svar, synpunkter, åsikter och insikter.
Fridens...
Idag gjorde jag en koll av felkoder på min 850 GL -94.
Hade Haynesboken till hjälp för att läsa av koderna. Har också kollat på den låsta tråden härinne.
Återkommer till själva koderna.
För ett mycket märkligt "fel" visade sig när vi skulle kolla. Det finns nämligen ingen kontakt i sockel nr 6 i diagnostikenheten!
Det är bara ett "tomt hål". Och enligt boken(och låsta tråden) är det där man skall sätta i kontakten när man vill kolla koder på tändsystemet.
Men de går alltså inte, för det finns inget att sätta kontakten i... ??:-/ :roll:
Hur kan de vara så?
Någon som varit med om samma sak?
För hur ska man kunna kolla felkoder på tändsystemet när det inte finns någon kontakt i sockeln?
Mycket märkligt...
Det det finns kontakter i 1,2 3 och 7, men inte 5 och 6 alltså.
Däremot händer det inget när man provar 7:an. Det blinkar inte eller något öht.
I B uttaget så händer det inget i nr 6 heller. Inget blinkande eller någonting.
Felkoderna jag fick var iaf följande:
A3 - 4-4-4 = Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler.
Va fasen menas med det "på svenska"? :D
Någon som vet?
Svårt att fixa?
Nödvändigt?
Har fatta såpass att det antagligen har med ABS-systemet att göra, eller?
A1- 1-1-4 = Brott på kretsen för val av körläge(Haynes) el Programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets(låsta tråden)
Alltså, jag fattar såpass att det antagligen innebär strul m väljaren för körläge. Sport, Eco osv.
För jag har inte märkt skillnad när jag testat att byta läge. Och enligt en kompis skall det märkas klart och tydligt när man byter mellan Sport och Eco.
Och nu visade alltså felkoderna att det är strul med det här.
Men hur svårt är det att fixa?
'Var någonstans sitter felet egentligen?
Någon som har tips?
Som varit med om samma sak kanske?
Och hur får man tag på kopplingsschema till den kretsen s.a.s.?
I Haynes finns inget. Inte som jag kunde hitta iaf...;)
Och om den kretsen nu alltså är bruten, i vilket läge hamnar lådan då?
Går den automatiskt och lägger sig i Eco? Eller Sport?
Ganska viktigt att veta.
Många frågor blev det! :)
Men jag skulle bli väldigt väldigt tacksam för svar, synpunkter, åsikter och insikter.
Fridens...