Sida 1 av 1

Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: ons 10 dec 2008, 20:07
av magfei
Hej.
Idag gjorde jag en koll av felkoder på min 850 GL -94.

Hade Haynesboken till hjälp för att läsa av koderna. Har också kollat på den låsta tråden härinne.
Återkommer till själva koderna.

För ett mycket märkligt "fel" visade sig när vi skulle kolla. Det finns nämligen ingen kontakt i sockel nr 6 i diagnostikenheten!
Det är bara ett "tomt hål". Och enligt boken(och låsta tråden) är det där man skall sätta i kontakten när man vill kolla koder på tändsystemet.
Men de går alltså inte, för det finns inget att sätta kontakten i... ??:-/ :roll:
Hur kan de vara så?
Någon som varit med om samma sak?
För hur ska man kunna kolla felkoder på tändsystemet när det inte finns någon kontakt i sockeln?
Mycket märkligt...
Det det finns kontakter i 1,2 3 och 7, men inte 5 och 6 alltså.
Däremot händer det inget när man provar 7:an. Det blinkar inte eller något öht.

I B uttaget så händer det inget i nr 6 heller. Inget blinkande eller någonting.

Felkoderna jag fick var iaf följande:
A3 - 4-4-4 = Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler.
Va fasen menas med det "på svenska"? :D
Någon som vet?
Svårt att fixa?
Nödvändigt?
Har fatta såpass att det antagligen har med ABS-systemet att göra, eller?

A1- 1-1-4 = Brott på kretsen för val av körläge(Haynes) el Programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets(låsta tråden)

Alltså, jag fattar såpass att det antagligen innebär strul m väljaren för körläge. Sport, Eco osv.
För jag har inte märkt skillnad när jag testat att byta läge. Och enligt en kompis skall det märkas klart och tydligt när man byter mellan Sport och Eco.
Och nu visade alltså felkoderna att det är strul med det här.

Men hur svårt är det att fixa?
'Var någonstans sitter felet egentligen?
Någon som har tips?
Som varit med om samma sak kanske?
Och hur får man tag på kopplingsschema till den kretsen s.a.s.?
I Haynes finns inget. Inte som jag kunde hitta iaf...;)

Och om den kretsen nu alltså är bruten, i vilket läge hamnar lådan då?
Går den automatiskt och lägger sig i Eco? Eller Sport?
Ganska viktigt att veta.

Många frågor blev det! :)
Men jag skulle bli väldigt väldigt tacksam för svar, synpunkter, åsikter och insikter.

Fridens...

Re: Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: ons 10 dec 2008, 20:30
av *pettson*
444 betyder att det inte finns nån strömmatning till dom elektroniska ventilerna i ABS enheten som ska öppna o stänga osv för att göra så du har ABS på din bil.

Felet du fick i A1 avhjälps genom att byta knappsatsen för S, E o W.. koden sätts när knappen inte valt nåt läge överhuvudtaget i 30 sekunder. Lådan låses då på E läget.

Re: Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: ons 10 dec 2008, 20:33
av Sparkz
A6 finns bara på system med separat tändsystem. Du har tänd och bränslesystem i samma styrenhet och alla koder kommer i A2.

Matning saknas till ventilerna i ventilpaketet. Det sitter en massa magnetventiler i den svarta fyrkantiga burken under hydraulpaketet. Matningen kommer från relät som sitter intill styrenheten ovanför. Men om ABS funkar kan du testa att bara radera koden.

Jag vet inte om det här finns i Haynes, men jag drar det ändå:
Tryck två gånger på knappen inom en sekund så hamnar du i mode 2. Där kan du påverka en givare eller i det här fallet en knapp och styrenheten svarar med en kod om den får signalen. Lysdioden blinkar snabbt för att visa att den är redo att ta emot en signal.
244 - E-läge ok
314 - S-läge ok
324 - Vinterläge ok.

Det är lättast att vara två så en kan stå där ute och räkna blink när den andra trycker på knappen.
Det vanligaste är nog att knappen fastnar nertryckt, den sitter ju så att allt möjligt ramlar ner i mellan. Ta upp och gör rent.

Re: Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: tor 11 dec 2008, 07:05
av magfei
Man lyfter på hatten, bockar och tackar för svaren!! :D
Kanon!
Nu vet jag mer, och ska givetvis kolla upp de här med knappen.
Vore ju bra om det bara är ett såpass enkelt fel... :wink:
Visserligen lyser knappen i de olika lägena s.a.s. S el E, men det kan ju vara fel på den ändå antar jag.

Gällande ABS enheten är det väl till att byta relät då kan jag tänka.

Bra och veta det där om 6:ans kontakt. De va inget fel på bilen mao... :lol:

Än en gång.
Tack...

Re: Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: tor 11 dec 2008, 11:55
av Sparkz
Men har du problem med något av det här? Om allt funkar som det ska så börja med att nolla felkoderna och se vad som kommer tillbaka.

Re: Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: tor 11 dec 2008, 12:06
av magfei
Jodå, jag har problem med väljaren till automatlådan. Det händer ingenting när jag byter läge.
Passar på att fråga en liten "dum" fråga kanske. ;) Eftersom jag aldrig haft 850 automatlåda, så vet jag ju inte hur man kan märka vilket läge som är i?
Hur stor skillnad är det på E och S?
Hur kan man "testa" det s.a.s.?

När de gäller ABS:en så tror jag inte den funkar alls. Har aldrig märkt att jag har en iaf. Trots hårda inbromsningar ibland.
Kan det felet påverka att bromsarna låser sig ibland?
Har märkt "brändbromslukt" vä bak ett par gånger när jag gått ur bilen.

Re: Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: tor 11 dec 2008, 14:46
av Sparkz
Jag har automat och det är en klar skillnad på E och S. Ligg i jämn fart och stampa på som för en omkörning. Inte till kick-down, men precis innan. På S växlar den ner ett steg till och varvar rejält.

Re: Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: lör 13 dec 2008, 11:42
av magfei
Lite undringar kring det här med mode 2, att kolla väljarknappen osv.

Alltså, om jag fattar saken rätt så skall kontakten vara i A1 på diagnostikenheten, jag skall trycka snabbt på knappen 2gr, så skall dioden börja blinka snabbt. Sedan skall man alltså sitta i bilen och trycka på väljarknappen?
Och testa de olika lägena?
Och så skall då dioden lysa de olika koder som står ovan?
Eller?

Testade igår, men lyckades inte ens komma in i mode 2 på diagnostikenheten... :shock:
Hur vi än gjorde, kom det bara felkoder igen. 1-1-4, som innan.
Dessutom gick de fasen inte att nollställa heller. Lysdioden på enheten var inte ens i närheten av att uppföra sig som den "ska göra" när man ska radera koderna...
Inte i något "hål", 1.2.3 osv.
Dvs, efter varit nertryckt 5 sec lysa fast sken osv osv. Ja ni vet.


Börjar nästan undra om det är nåt fel på DEN oxå!

Sen är det ju så beträffande väljarknappen, att när jag trycker på den och ändrar läge, så lyser det ju grönt resp, "rött" på E och S. Så det är liksom inte fel på den delen. Sedan kan väl knappen kanske vara kass ändå s.a.s?
Undrar
M

Re: Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: lör 13 dec 2008, 12:18
av Sparkz
När en människa ska prata med elektronik genom en knapp blir det alltid problem med kontaktstuds osv, en tryckning blir en massa korta pulser. Därför är mjukvaran gjord så att den ignorerar pulser kortare än en viss tid. Alltså får du inte trycka för snabbt. Låt varje tryckning vara 1/4 sekund eller så.
Och bestämda tryckningar, som när kronofogden ringer på dörren. :)

Re: Felkodsstrul, samt fel m prgväljaren automlåda 850 -94

Postat: lör 13 dec 2008, 12:35
av magfei
Lite undringar kring det här med mode 2, att kolla väljarknappen osv.

Alltså, om jag fattar saken rätt så skall kontakten vara i A1 på diagnostikenheten, jag skall trycka snabbt på knappen 2gr, så skall dioden börja blinka snabbt. Sedan skall man alltså sitta i bilen och trycka på väljarknappen?
Och testa de olika lägena?
Och så skall då dioden lysa de olika koder som står ovan?
Eller?

Testade igår, men lyckades inte ens komma in i mode 2 på diagnostikenheten... :shock:
Hur vi än gjorde, kom det bara felkoder igen. 1-1-4, som innan.
Dessutom gick de fasen inte att nollställa heller. Lysdioden på enheten var inte ens i närheten av att uppföra sig som den "ska göra" när man ska radera koderna...
Inte i något "hål", 1.2.3 osv.
Dvs, efter varit nertryckt 5 sec lysa fast sken osv osv. Ja ni vet.


Börjar nästan undra om det är nåt fel på DEN oxå!

Sen är det ju så beträffande väljarknappen, att när jag trycker på den och ändrar läge, så lyser det ju grönt resp, "rött" på E och S. Så det är liksom inte fel på den delen. Sedan kan väl knappen kanske vara kass ändå s.a.s?
Undrar
M