Sida 1 av 2

spolarmotor

Postat: tis 09 dec 2008, 19:29
av karlmakkan
Hej. Har problem med min 850. Kommer inte något vätska när jag ska tvätta rutorna, lite tråkigt i det här vädret
:(. Motorn låter men jag vet inte om det kan vara den som är kass ändå... Tacksam för svar!

Re: spolarmotor

Postat: tis 09 dec 2008, 19:32
av *pettson*
karlmakkan skrev:Hej. Har problem med min 850. Kommer inte något vätska när jag ska tvätta rutorna, lite tråkigt i det här vädret
:(. Motorn låter men jag vet inte om det kan vara den som är kass ändå... Tacksam för svar!
Du har väl några mera alternativ..
Ont om spolarvätska?
Stopp i filtret?
Stopp i backventilen?
Stopp i munstyckena?

Re: spolarmotor

Postat: tis 09 dec 2008, 20:42
av karlmakkan
spolarvätska finns det gott om.
filtret rengjort.
munstyckena är det inte..

det är om det kan vara det i backventilen då..
för om motorn låter borde den väl inte vara kass?

Re: spolarmotor

Postat: ons 10 dec 2008, 09:29
av EdOr
Jag har bytt pump 3ggr senaste halvåret och vaje gång så har metallbladen inne i pumpen gått sönder men pumpmotorn gått så om du bor nära biltema så kostar en ny ca 100 :-

Re: spolarmotor

Postat: ons 10 dec 2008, 09:43
av *pettson*
EdOr skrev:Jag har bytt pump 3ggr senaste halvåret och vaje gång så har metallbladen inne i pumpen gått sönder men pumpmotorn gått så om du bor nära biltema så kostar en ny ca 100 :-
Vad har du då fått in i systemet? Har jobbat med dom i många år men aldrig nånsin behövt byta en pump?
Inte ens på min 42000milare är pumpen dålig på trots flitigt användande sen bilen var ny.
Men visst naturligtvis kan det hända, men 3 ggr senaste halvåret?

Re: spolarmotor

Postat: ons 10 dec 2008, 14:05
av Sparkz
Backventiler. En innanför isoleringen på huven, och en i närheten av höger lampa, till strålkastartorkarna. Det är vanligt att de läcker om det är den gamla typen med hål i locket.

Re: spolarmotor

Postat: tor 11 dec 2008, 15:51
av EdOr
*pettson* skrev:
EdOr skrev:Jag har bytt pump 3ggr senaste halvåret och vaje gång så har metallbladen inne i pumpen gått sönder men pumpmotorn gått så om du bor nära biltema så kostar en ny ca 100 :-
Vad har du då fått in i systemet? Har jobbat med dom i många år men aldrig nånsin behövt byta en pump?
Inte ens på min 42000milare är pumpen dålig på trots flitigt användande sen bilen var ny.
Men visst naturligtvis kan det hända, men 3 ggr senaste halvåret?
Vad kan jag säga...Plockade ner behållaren efter andra ggn den gick sönder och letade efter partiklar. men det hände ändå en ggn till. Små metallbitar (koppar tror jag) ramlar ur pumpen om man ruskar den ordentligt men nu har det fungerat så jag fick väl 3 måndagsexemplar?

Re: spolarmotor

Postat: tor 11 dec 2008, 18:15
av alan
Är det samma motor till bakrutan?

Re: spolarmotor

Postat: ons 24 dec 2008, 15:40
av catoo
Hejsan.
Jag bytte backventiler och munstycken för ett tag sedan. Jag investerade, efter tips på forumet, i de nya munstyckena som är gjorda för V70 modellen (biltema: 58-6581) (jag har en 850 glt -93)... Dessa munstycken skulle vara bättre med finare spridning, men jag vette tusan. Nå´n vidare spridning är det inte att tala om. Har en riktad stråle som knappt når rutan. Någon som har en idé om vad jag kan göra för att få fart på spolarna?? De behövs ju såhär års!
God jul på er

Re: spolarmotor

Postat: ons 24 dec 2008, 15:56
av *pettson*
catoo skrev:Hejsan.
Jag bytte backventiler och munstycken för ett tag sedan. Jag investerade, efter tips på forumet, i de nya munstyckena som är gjorda för V70 modellen (biltema: 58-6581) (jag har en 850 glt -93)... Dessa munstycken skulle vara bättre med finare spridning, men jag vette tusan. Nå´n vidare spridning är det inte att tala om. Har en riktad stråle som knappt når rutan. Någon som har en idé om vad jag kan göra för att få fart på spolarna?? De behövs ju såhär års!
God jul på er

Tror du missuppfattat nånting med tipset?.. Tipset är som sagt V70 munstyckena, men biltemas fungerar absolut inte överhuvudtaget som orginalet och dom är dessutom dyrare. Köp orginalet och montera så får du se på skillnad. :-)-)