Sida 1 av 1

Vilken servic på bästa sätt? 850 GLT -92

Postat: tis 09 dec 2008, 15:13
av Jonas_latt
Har precis köpt mig en Volvo 850 Glt -92 av lillebror. Den har gått 29.000 mil
Och det första ja gjorde va att byta olja,filter,stift,
Tänkte byta olja om några veckor igen. Då brorsan fuskade mycket med detta.
Bosse bildoktor visade någon gång något man kunde hälla i gamla oljan innan man byte. Som skulle göra någon "Nytta"
.
Vad va detta för något? någon ide? förslag på vad jag mer kanske borde kolla över. Nu när jag har tänkt att ha bilen ett tag!

Mvh Jonas

Re: Vilken servic på bästa sätt? 850 GLT -92

Postat: ons 10 dec 2008, 09:30
av CoqRouge
Fråga din lillebror vadhan bytt och vad som krånglat vet jag.

På äldre bilar kan i princip vilken slitdel som helst lägga av om man inte håller koll på dem. För att veta om bilen är trafiksäker kan du ta den till Bilprovningen.

Annars kan du ta dig en tur med bilen och lyssna efter missljud i motor och bromsar. Går bilen fint utan att dra åt sidan/ rattvibrationer. Kolla alla vätskenivåer. Kolla att termostaten fungerar. Känn på bromsarna.
Glöm inte att låta turbon svalna efter att den använts.

Re: Vilken servic på bästa sätt? 850 GLT -92

Postat: ons 10 dec 2008, 09:40
av *pettson*
CoqRouge skrev:Fråga din lillebror vadhan bytt och vad som krånglat vet jag.

På äldre bilar kan i princip vilken slitdel som helst lägga av om man inte håller koll på dem. För att veta om bilen är trafiksäker kan du ta den till Bilprovningen.

Annars kan du ta dig en tur med bilen och lyssna efter missljud i motor och bromsar. Går bilen fint utan att dra åt sidan/ rattvibrationer. Kolla alla vätskenivåer. Kolla att termostaten fungerar. Känn på bromsarna.
Glöm inte att låta turbon svalna efter att den använts.
turbo :?: :lol:
Det är en GLT-92 Då fanns inga 850 turbos :-)-)

Re: Vilken servic på bästa sätt? 850 GLT -92

Postat: ons 10 dec 2008, 11:48
av CoqRouge
Nej turbo kom ju 1994 och hette inte ens GLT.

Re: Vilken servic på bästa sätt? 850 GLT -92

Postat: tor 11 dec 2008, 21:35
av sssljo
Om du är osäker så lyssna smaka och lukta. Låter den konstigt? Luktar den konstigt? Kanske byta olja och kolla hur den ser ut. Tror inte på bildoktorns råd just i detta ämne. Är det på väg att brista finns det oftast inte genväger, utan det blir att ta tag i problemet.

Re: Vilken servic på bästa sätt? 850 GLT -92

Postat: tor 11 dec 2008, 21:48
av *pettson*
sssljo skrev:Om du är osäker så lyssna smaka och lukta. Låter den konstigt? Luktar den konstigt? Kanske byta olja och kolla hur den ser ut. Tror inte på bildoktorns råd just i detta ämne. Är det på väg att brista finns det oftast inte genväger, utan det blir att ta tag i problemet.
Nu vet jag inte vad han hällde i oljan, men det ända jag kan komma på som skulle göra nytta är en vanligt burk * *inre* motortvätt som löser upp gammal skit.
den körs med varm motor i runt 15 min för att sen tappas ur ihop med gamla oljan.

Re: Vilken servic på bästa sätt? 850 GLT -92

Postat: tor 11 dec 2008, 22:36
av sssljo
Problemet mé den inre tvätten är nog att den "förstör" mer än den fixar,se tidigare trådar om ämnet. Har sett på på forumet att man kan ersätta inre tvätt me en liten del diesel i oljan. Men det är inte min rekommendation. Jag tror att det finns saker i motorn som inte gillar att "tvättas"på det sättet.

Re: Vilken servic på bästa sätt? 850 GLT -92

Postat: tor 11 dec 2008, 23:25
av *pettson*
sssljo skrev:Problemet mé den inre tvätten är nog att den "förstör" mer än den fixar,se tidigare trådar om ämnet. Har sett på på forumet att man kan ersätta inre tvätt me en liten del diesel i oljan. Men det är inte min rekommendation. Jag tror att det finns saker i motorn som inte gillar att "tvättas"på det sättet.
Jag har aldrig varit emot invändig motortvätt trots att det kanske låter så. Men man ska se det till vad det är. Det är just en tvätt. Det utför inte mirakel, det ger inte mera hästkrafter, det tvättar inte ur fungerande tryckare, kan möjligen.. då säger jag möjligen, lösa nåt skräp som sitter i en tryckare som är punkterad. MEN 15 minuter är en kort tid för att det finns inget direkt oljeflöde i en tryckare då det är samma ingångs och utgångshål för oljan Här skiljer det sej ifrån motordialysen som INTE kan tvätta ur en tryckare då motorn står stilla, det är en fysisk omöjlighet trots att man bedyrar att det sker. INGEN motortvätt tar hand om en täppt oljekanal eller en kanal med riktigt dåligt flöde. En burk motortvätt BÖR inte skada din motor, men helt säker är man naturligtvis inte eftersom det kan släppa skräp ur en ovårdad motor som i värsta fall hamnar där det blir katastrofalt.
Däremot så kan du ALDRIG då menar jag ALDRIG ersätta det tvättmedlet med diesel. Dieseln förstör oljans smörjande egenskaper, det gör INTE tvättmedlet. DEt finns säkert dom som pysslat med att slå i diesel i sin olja, men dom har heller inte sett sina lagerytor efter det.. Man slutade med att slå i fotogen och andra lösningsmedel på tidigt 60tal eftersom motorernas lager inte mådde riktigt bra när oljefilmen försvagades. Har man då en 35000 milare som man späder ut oljefilmen på kan det gå riktigt illa på grund av lagerglappet som oljan skulle tagit hand om. (och smörjningen naturligtvis)
Vill man vara relativt säker vid en invändig motortvätt av en motor som inte skötts överhuvudtaget så bör man antagligen utföra den med avstängd motor via en firma som gör just inre motortvättar.

Re: Vilken servic på bästa sätt? 850 GLT -92

Postat: fre 12 dec 2008, 19:03
av sssljo
Kan inte mer än hålla mé föregående talare, min uppfattning är att det inte går att spola bort den innre motortvätten. Men sen är det väl en fråga om du egentligen har något bekymmer eller att du bara är en smula proaktiv? Då skulle jag rekommendera ett par täta oljebyten. Oftast så stämmer ens misstankar.