Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Satt o läste på pettsons sida angående grenrör. motorfäste som gett upp och ett pysande ljud ur grenröret där flexen gett vika. ??:-/

hittade vitt belägg på grenröret plus att det gått upp små sprickor! Shit! :evil:

Förklaringen hittade jag till B5252S! Är det någon skillnad gentemot B5252F? :?:

Har en 850 2,5SE modellår 96. Då är det B5252F jag har, enligt volvos eget info om gamla modeller? :?:

Är det dyrt att byta grenröret på bilia? volvo verkstad? cirkus pris? :shock:

Enda nackdelen är att jag har ingen svets! Får se om jag kan ordna något... :-)-)

Tacksam för svar!
av jensas850
Tjenare, vet att grenröret till min Glt -97 kostar 3800 på volvo, inte värt pengarna, köpte ett nytt från en skrot i helsingborg, nu går den fint och drar mindre soppa!!!
av *pettson*
PDK skrev:Satt o läste på pettsons sida angående grenrör. motorfäste som gett upp och ett pysande ljud ur grenröret där flexen gett vika. ??:-/

hittade vitt belägg på grenröret plus att det gått upp små sprickor! Shit! :evil:

Förklaringen hittade jag till B5252S! Är det någon skillnad gentemot B5252F? :?:

Har en 850 2,5SE modellår 96. Då är det B5252F jag har, enligt volvos eget info om gamla modeller? :?:

Enda nackdelen är att jag har ingen svets! Får se om jag kan ordna något... :-)-)

Tacksam för svar!
Hej.. Din motor är en B5252FS om vi ska vara äckligt nogranna :-)-) (F= katalysator, S= Sugmotor)
Du har alltså en 10 ventilers sugmotor med katalysator, precis som den jag avhandlar, att byta grenröret kostar runt 6500kronor inkl material.
Att laga kostar drygt 400kronor för materialet (packningar och flex) plus nån som svetsar då om man inte kan det. :-)-)
av PDK
*pettson* skrev:
PDK skrev:Satt o läste på pettsons sida angående grenrör. motorfäste som gett upp och ett pysande ljud ur grenröret där flexen gett vika. ??:-/

Tacksam för svar!
Hej.. Din motor är en B5252FS om vi ska vara äckligt nogranna :-)-) (F= katalysator, S= Sugmotor)
Du har alltså en 10 ventilers sugmotor med katalysator, precis som den jag avhandlar, att byta grenröret kostar runt 6500kronor inkl material.
Att laga kostar drygt 400kronor för materialet (packningar och flex) plus nån som svetsar då om man inte kan det. :-)-)

Tack för tipset! Men alltid fördel att vara nogrann, är det inte så? :)
6500kr på verkstad? billigare o inskaffa sig en svets från blocket för någon tusing istället och man lär sig mer om bilen. :-)-)

Tackar för tipset pettson!
av PDK
hittade några grenrör på skroten? något man ska tänka på med dessa?
Bilarna är ju ändå så krockade osv?

Har ej lyckat hitta någon svets ännu... :(
av *pettson*
PDK skrev:hittade några grenrör på skroten? något man ska tänka på med dessa?
Bilarna är ju ändå så krockade osv?

Har ej lyckat hitta någon svets ännu... :(
tja.. att tänka på.. kolla bara så dom inte är skeva? OCH betala inte för mycket för dom..
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]