Sida 1 av 2

Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: tis 02 dec 2008, 16:06
av Laser_Blader
Registreringsdatum: 19 september 2008
Inlägg: 7




InläggPostat: mån dec 01, 2008 17:23:06 Rubrik: Bränslelukt i avgaserna?! Svara med citat Ändra/Ta bort det här inlägget
Hej.

benar ut problemet från början för att undvika missuppfattningar osv.

Köpte en volvo 850 glt -97:a för nån månad sedan. Bilen har gått 36000mil men gick mycket fint. Bilen var nybes och godkänd dagen jag köpte den.
Ett par månader innan köpet hade Motorelektronik lampan tänts, varpå ägaren kollade över bilen och upptäckte att avgassystemet läckte i skarven till katalysatorn. han åtgärdade och släckte lampan.

När jag haft bilen i ca 1 vecka så märkte jag att den drar fasligt mycket soppa ca: 2l milen. Och att bilen luktade skarpt av bensin i avgaserna och sotade som bara den när man varvade till den ordentligt. Och den fick lite oroligt/ryckigt vid jämn gas på ganska låga varv.

Sökte alla forum jag hittade på information, varpå jag kollade vakuumslangar, inga trasiga.
Röret från luftburken till motorn var sprucken, så den byttes. Då upptäcktes sludge i anslutningen från vevhusventilationen till flamfällan (eller vad den heter)
Kollade över avgassystemet och hittade två läckage, 1:a var skarven vid katten det åtgärdades, det 2:a var i bakersta ljuddämparen och det täpptes med.
Bilen gick som innan, så jag provade att byta LMM men den verkade inte vara trasig.
Fördelaren och den biten är i god kondition.


Åkte och kollade felkoder på verkstad samt gjorde avgastest. Det visade sig mycket riktigt att den gick alldeles för fett och förbrännde drygt ½ av vad den skulle.
Värdena var skyhöga. Och felkodsavläsningen visade att den hade dålig tändning på en eller felra cylindrar och att lamdan gav fel signal.
Köpte nya tändstift och en ny lambda.
Bilen går lite bättre och har slutat sota så förbannat. Men den skarpa bensin lukten vill inte riktigt försvinna, visst är det bättre men ändå inte så jag slutat oroa mig.
Om man nollar batteriet så luktar den inte soppa i avgaserna den första "timmen" men sedan återkommer det.

Skall tilläggas att bilen går förövrigt mycket bra. Belv bra mycket piggare med nya stift.


Så problemet är: Hög bränsleförbrukning
Stickande bensin lukt i avgasern (ofullständig förbränning)

Det som är gjort är: Kontrollerat läckage i slangar
Bytt lambda (främre)
kontrollerat LMM
Nya stift
Bytt röret/slangen från luftburk till motor.

Så min fråga/frågor är : Kan det vara stopp i vevhusventilationen och det påverkar så mycket?
Kan det vara slangar som är igensatta?
Kan det vara den bakre lambdan (efter katten) som är trasig och skapar dessa problem? Har fått för mig att den inte påverkar systemet på det viset men jag kan för all del ha fel.

Ovanför kylfläkten i motorummet under "kanten" på fronten om man säger så sitter en liten "dosa" (kontrollen till luftpumpen för avgasreningen) från den går två vakuumslangar. En slang går till SAS ventilen och ska väl öppna den vid kallstart om jag förstår det rätt. Den andra slangen går till "julgranen" "vakuumtornet" eller vad det brukar kallas. Samma ställe som tomgångsmotorn sitter på samt gasvajern.
På den slangen satt en backventil (svart och vit) När jag plockade bort denna så gick bilen bättre, den slutade svajja på tomgången när man stannade vid rödljus osv.
Frågan är om det är bra eller sämre att köra så här.
det suger konstant in luft i "vakuumtrnet" nu från den slangen eftersom jag tagit bort ventilen.

Kan tilläggas att den SAS ventilen till förvärmepumpen är igen pluggad och pumpen e borttagen. Så bilen har inte kunnat "suga" nån luft alls i den slangen. Så frågan är fritt blås utan ventil eller stopp i systemet?

det ska tilläggas att pimpen är förbikopplad med motstånd så styrenheten märker inte att den inte finns.

Hoppas inte det blev en för stor utläggning men jag börjar tröttna på problemet. Så ha förbarmande med mig ha ha

Re: Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: ons 03 dec 2008, 06:11
av Laser_Blader
Ingen som har en kvalificerad gissning?

Re: Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: ons 03 dec 2008, 11:51
av *pettson*
Egentligen hade du dessa huvudfrågor..
*Kan det vara stopp i vevhusventilationen och det påverkar så mycket?
*Kan det vara slangar som är igensatta?
*Kan det vara den bakre lambdan (efter katten) som är trasig och skapar dessa problem? Har fått för mig att den inte påverkar systemet på det viset men jag kan för all del ha fel.

För att göra svaren extremt korta så..

*NEJ
*NEJ
*NEJ

Bilen tycker av nån anledning att det ska sköljas in bensin. Lambda är kontrollerad, massmätaren likaså.. slangar också.
Men bilens tempgivare? Är den hel? Så inte bilen tror det är 25 minus ute? Går bilen upp i temperatur som den ska?

Re: Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: tor 04 dec 2008, 14:28
av Laser_Blader
Hej

Oki. då slipper jag fundera på dom tre sakerna iaf. :D

Lambdan är som sagt bytt förvisso till en beg men den fungerade när den monterades bort.
Jag fick skarva dit den (universal) och gjorde detta med en varnlig sockerbit :oops: Men kontakten som sitter org e kvar. Jag skarvade halvvägs ner mot avgasröret. Kille på verkstan sa att det funkade att göra så. Kan det vara att den e dåligt skarvad?

LMM har jag testat på följande sätt. Drog ut kontakten när bilen gick på tomgång. då svajjade varvet till sen gick den igen. Bytte till en annan LMM från svärmors 850 (glt från 94) men då startade inte ens bilen. Så Min LMM verkar fungera tycker jag.


Tempgivaren har jag funderat på med. men var sitter den? :roll: Bilen går upp i rätt temp efter ett par kilometer. Iaf enligt kupé mätaren, vet inte om det är samma givare som styrboxen mäter med?

Sen är det den här slangen som går in i "julgranen" eller vad folk kallar den, vid tomgångsmotorn. det satt en backventil på den och när jag tog bort den och lät slangen vara "öppen" så att den sög in luft där hela tiden så gick tomgången bättre. Dimpte inte ner under 1000 en enda gång.
Länkar bild på det jag menar. http://volvospeed.com/Repair/airpump1.htm Slangen går in där det står Controller.

Mvh//fundersam

Re: Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: tor 04 dec 2008, 16:26
av *pettson*
Laser_Blader skrev:Hej

Oki. då slipper jag fundera på dom tre sakerna iaf. :D

Lambdan är som sagt bytt förvisso till en beg men den fungerade när den monterades bort.
Jag fick skarva dit den (universal) och gjorde detta med en varnlig sockerbit :oops: Men kontakten som sitter org e kvar. Jag skarvade halvvägs ner mot avgasröret. Kille på verkstan sa att det funkade att göra så. Kan det vara att den e dåligt skarvad?

LMM har jag testat på följande sätt. Drog ut kontakten när bilen gick på tomgång. då svajjade varvet till sen gick den igen. Bytte till en annan LMM från svärmors 850 (glt från 94) men då startade inte ens bilen. Så Min LMM verkar fungera tycker jag.


Tempgivaren har jag funderat på med. men var sitter den? :roll: Bilen går upp i rätt temp efter ett par kilometer. Iaf enligt kupé mätaren, vet inte om det är samma givare som styrboxen mäter med?

Sen är det den här slangen som går in i "julgranen" eller vad folk kallar den, vid tomgångsmotorn. det satt en backventil på den och när jag tog bort den och lät slangen vara "öppen" så att den sög in luft där hela tiden så gick tomgången bättre. Dimpte inte ner under 1000 en enda gång.
Länkar bild på det jag menar. http://volvospeed.com/Repair/airpump1.htm Slangen går in där det står Controller.

Mvh//fundersam
Så din felsökning har gått till så att din bil gick dåligt.. du lossade massmätarens kontakt och bilen gick på nödprogrammet, då betydde det att din massmätare var bra?
För säkerhets skull tog du en massmätare som inte passar på din bil (inte samma massmätare) och jämförde?

Om du är intresserad av att rätta till det hela så BÖR du kanske se till att byta massmätare till en som har samma nummer som din, montera den, SLÄCKA FELKODEN och sen se hur bilen går :-)-) Att bilen går bättre med tjuvluft är ju för att den dränks i bensin om den bara får luft via tomgångsmotorn.

Re: Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: tor 04 dec 2008, 17:03
av Laser_Blader
Grejjen med massmätaren var att killen på volvo här i stan sa att ett enkelt sätt att se om den var trasig var att dra ut kontakten, och gick den bättre då så var mätarn kass. Inget eget påhitt med andra ord. Gjorde som kvalificetat folk sa till mig, sen vet jag med att det inte alltid är så att dom vet vad dom pratar om.

Har inte heller fått felkod på Massmätarn.

Likaså med tipset om att byta massmätare och prova fick jag på volvo. Mätare från samma motor sa dom jag skulle prova. Jag funderade med på om det verkligen stämde och det gjorde det uppenbarligen inte då. får väl leta reda på en med rätt nummer på.

Hur menar du med att den skulle gå bättre med mer bensin? "Att bilen går bättre med tjuvluft är ju för att den dränks i bensin om den bara får luft via tomgångsmotorn."
Den får mer soppa om den drar tjuvluft så då borde den väl gå ännu sämmre eftersom den redan går fett? eller?

Re: Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: tor 04 dec 2008, 17:04
av Laser_Blader
Var sitter tempgivaren och hur kollar man om den funkar?

Re: Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: tor 04 dec 2008, 17:50
av *pettson*
Laser_Blader skrev:Grejjen med massmätaren var att killen på volvo här i stan sa att ett enkelt sätt att se om den var trasig var att dra ut kontakten, och gick den bättre då så var mätarn kass. Inget eget påhitt med andra ord. Gjorde som kvalificetat folk sa till mig, sen vet jag med att det inte alltid är så att dom vet vad dom pratar om.

Har inte heller fått felkod på Massmätarn.

Likaså med tipset om att byta massmätare och prova fick jag på volvo. Mätare från samma motor sa dom jag skulle prova. Jag funderade med på om det verkligen stämde och det gjorde det uppenbarligen inte då. får väl leta reda på en med rätt nummer på.

Hur menar du med att den skulle gå bättre med mer bensin? "Att bilen går bättre med tjuvluft är ju för att den dränks i bensin om den bara får luft via tomgångsmotorn."
Den får mer soppa om den drar tjuvluft så då borde den väl gå ännu sämmre eftersom den redan går fett? eller?
Killen på volvo har rätt.. om problemet varit att din massmätare är helt trasig i princip. Genom att lossa massmätarens kontakt så går bilen över på nödprogrammet. Så om bilen inte går att starta eller möjligen hostar fram så kan det vara läge att lossa massmätarens kontakt för att se om nödprogrammet gör att den går att starta eller om den går bättre då. Men den typen av felsökning gör ingen nytta på en massmätare som visar gör mätfel bara.
Att ingen felkod kommit betyder egentligen inte så mycket ändå tyvärr.

Byta massmätare kan man göra, men endast till samma nummer på massmätare, möjligen om det finns nåt nummer som är *universal* som går att använda med. 1992 och 1997 har inte samma uppsättning på motor även om bägge heter GLT och bägge har 20v. Både kamaxlar och insug samt programvara skiljer.

Du ger bilen mera luft genom slangen som står öppen+ ordinarieluften. Den extra uften går inte via massmätaren så den luften känner inte styrdonet av. Med andra ord du ger motorn mera luft nu totalt sett. Eftersom motorn redan går fett på bränsle så går den bättre med mera luft via din öppna anslutning, bränsle luft blandningen blir alltså mera normal med tjuvluften inräknat.

Det som jag bara spontant känner är att bilen går lika surt kall som varm, rätta mej om jag har fel. Vi har inte så mycket som kan berätta för oss hur mycket bensin vi ska ge till motorn.

Massmätaren känner av genomströmmande luft och ger infon till styrdonet. Styrdonet kontrollerar med kylvatten tempgivaren hur varmt eller kall motorn är.
Dom här två värdena ihop utgör grunden för hur mycket bensin vi får att starta på. När bilen gått igång och det gått 180 sekunder så börjar vi blanda in lambdasonden. Den ska nu mäta ut om vi behöver minska eller öka på bränslet. Den ger information om detta en gång i sekunden. Det är NU jag inget förstår (ifall nu allt vore rätt gjort)..
Bilen går surt. Riktigt surt, men du har ingen motorlampa som lyser? Lambdan borde skrika som en gris om att den blir dränkt, men inte ett ljud..
Massmätaren borde slå i botten i sina värden.. men inte ett ljud.. Vi kan troligen utesluta dom bägge.. Eftersom dom är inte problemorsaken.

OM du via din urkoppling på minsta vis *råkar* släppa in luft i avgasystemet via den väg som du just kopplat ur (luftpumps systemet) så kommer LAMBDASONDEN att tycka att det är på tok för mycket syre i avgaserna.. Den kommer att feta på bränslet så mycket den orkar tills den inte heller orkar längre. Nu har vi sån tur i oturen att den inte nått ändläget. Därmed har du ingen kod om detta, trots att det troligen är problemet.
Backventilen som sitter däruppe med sin blanka hatt brukar i 9 fall av 10 vara hål i då pumpsystemet lagt av. Eller att den hängt sej i öppet läge i allafall.
Har du gjort en täckbricka som tätar av den ventilen mellan själva ventilen och röret ned till avgaset, efter det att du kopplat ur vacumet till den, eller hur pluggade du SAS ventilen?

Re: Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: tor 04 dec 2008, 19:24
av Laser_Blader
Hej.

Oki, då kan vi konstatera att massmätaren kan ge mätfel men inte vara helt trasig.

Förstår hur du menar med att det är olika motorer osv på tex 92 och 97. Låter mycket logiskt nu när du säger det.
Ska i ärlighetens namn säga att den tanken slog mig med, eftersom svärmors bil går som en klocka med sin mätare så borde inte den varit trasig.


Bilen går förmodligen lika surt kal som varm. fast lukten i avgaserna avtar lite när den e varm. Men enligt avgasmätningen så var värdena överlag höga. HC minns jag var högt, samt förbränningen (tror jag det var) som skulle ligga på 14% låg bara på 6,8%
Ska tilläggas att om man varvar den ordentligt så luktar det mindre, men det kanske inte ha med saken att göra.


Jag skall alltså inte köra med den slangen till "kontrolldonet" för luftpumpsystemet v öppen så den får tjuvluft då, för då går den ännu fetare, om jag fattat det rätt.
SAS ventilen (cromehatten) hade hängt sig i öppet läge när jag tog bort luftpumpen, pumpen var full med vatten och hade pressat upp vatten u luftburken. jag följde en guide som jag hittade nån stans på nåt forum om hur man plockade bort pumpen. Lade en täckbricka mellan ventilen och röret till avgasröret. tog bort pumpen och pluggade dom slangarna (grövre) som gick till pumpen. Några vakum slangar har jag inte rört. Det går en lila slang från cromehatten till "styrdonet# ovanför fläkten, samt en från det "styrdonet" till "vakumtornet" vid tomgångsmotorn. Det är den jag delat på och den gick jämnare på tomgång. Har bilder på mobilen men ingen möjlighet att lägga in i datorn i nuläget.

Problemet med min motorelektronik lampa är att den gett upp, lyser alltså inte alls. Men felkoderna var utlästa och det fanns en del. någon var på dålig tändning, och sen sa killen på verkstan att lambdan va kass.
Så jag har ingen referens på när/hur lampan tänds utan kan bara gå på hur bilen går och lukten på avgaserna. Men lampan ska bytas nu i helgen.

Re: Förbrukningsproblem 850 glt -97

Postat: tor 04 dec 2008, 20:17
av PDK
Hej! Vet inte vad jag kan bidra med, men jag hade en 850 2,5SE -96:a, och förbrukningen snitta 1,7-2,0 milen!!!

Nu har jag gått igenom bilen riktigt. Bytt kamrem, aggregatsrem, tändstift, luftfilter, oljefilter, olja, växellådsolja, bromsolja, termostat, kylarvätska, kommer inte ihåg allt!

Gick igenom bromsarna, fram bromsarna låg på lite grand hela tiden, vilket bidrog säkert till förbrukningen!
Bytte termostat för motorn kom inte upp i temp riktigt och kylarvätska där på. Nu kommer bilen upp temp efter 4-5km bara! Så där märktes något också.
Oljan i motorn var av sorten tjära!! Inte bytt på länge! Satte dit billig mineralolja och filter, körde en sväng på 20mil, fart 90-100km/h, tanka o kolla förbrukningen. Nere i 1,1l!! Äntligen något! Bytte filter o olja igen, till mobil super2000. halvsyntet. Motorn blev märkbart tystare efter denna behandling!
Tändstiften var slut! Motorn blev ännu tystare efter bytet. Ej kollat förbrukning vid detta laget än!
Bytte luftfilter, gick igenom hela vägen från grillen till luftfilter, själva plaströren. längst ner i kröken, fullt med grus o gräs! samma med självaste byttan! Igentäppt nästan inne i! Nu blev motorn ännu tystare, inget flåsande!
Bytte växellådsoljan, va smidig lådan blev! O oljan var riktigt dålig i lådan, aldrig bytt!!! Kan tänka mig att det fanns motstånd där också som bidrog till förbrukningen!
Idag tankade jag igen, kollade förbrukningen efter 40mils blandad landsväg med statskörning, 0,85l!!!! Tjohoo!!! Och då med ACC påslagen, vet inte om denna bidrar något till förbrukningen??? Någon som vet?

Nästa projekt är rengöra vevhusventilationen, rotor/fördelarlock, bränslefilter, rengöra insprutarna, packning till insuget.
Hade också ett starkt bränsle lukt, men kunde inte riktigt lokalisera den först, men så såg jag att två packningar gett upp till insprutarna!! Gav ett litet läckage! Kolla det...


Berätta hur det går för dig...

Var det automat förresten? Hade en MB tidigare, automat, 95:a, bytte olja o filter i lådan, sänkte förbrukningen 0,5milen! Stor skillnad!