Sida 1 av 1

Problem att få upp turbo trycket.

Postat: tis 02 dec 2008, 13:18
av o0kungen0o
Jag undrar en sak.
Jag har gjort följande med min bil.
Jag har tagit bort den original dumpen och monterat ett dumplock.
Jag har monterat bort den originala styrningen till turbotrycket och monterat ditt en som jag har stella trycket innifrån bilen. en röd.
Bytat alla vakumslangar till och på turbon.

Nu till felet.

När jag stänger av trycket på min pysventil så laddar inte turbon alls. men när jag öppnar den fullt så blir det bara 0,6 bar.
Vad kan det vara som gör att det inte blir mer tryck? Vad ska den ligga på original?
Tack för hjälpen

Re: Problem att få upp turbo trycket.

Postat: tor 04 dec 2008, 23:47
av MoteX740
Låter som turbon är sleten och behöver sig en liten omsyn tycker jag det låter som.
Men ja kanske är helt ute i terrengen och paddlar :roll:

Re: Problem att få upp turbo trycket.

Postat: fre 05 dec 2008, 10:25
av *pettson*
orginal laddar bilen 0.66 drygt..
Men det är inte heller såhär man trimmar en vitblockare om man vill att den ska hålla och gå bra en längre tid.
Bilen får inget extra bränsle och tändningen som är inmappad är helfel mot högre ladd.. Men alla gör som dom vill.

Re: Problem att få upp turbo trycket.

Postat: fre 05 dec 2008, 18:13
av o0kungen0o
jag ska inte trima den så här utan den orginala som sitter där är helt sönder och med den gamla så ladda den 0,1
nu laddar jag 0,6

Re: Problem att få upp turbo trycket.

Postat: fre 05 dec 2008, 19:01
av *pettson*
o0kungen0o skrev:jag ska inte trima den så här utan den orginala som sitter där är helt sönder och med den gamla så ladda den 0,1
nu laddar jag 0,6
Men du.. en magnetventil kostar dej lika mycket som en pysventil av bättre kvalitet. Så varför köpa en pysventil om inte iden var att höja trycket?
Även om magnetventilen var aldrig så kass så SKULLE den laddat 0,35-0,4bar ungefär på grundladdtrycket om systemet är rätt inkopplat.

Re: Problem att få upp turbo trycket.

Postat: fre 05 dec 2008, 20:51
av o0kungen0o
jag köpte en pysventil för 200 helt ny. den röda med t-kors.
och magnetventilen kosta runt 600 på volvo. så det var biligare att köpa denna.
Du får en jämnare tryck i systemet med en pysventil.

Re: Problem att få upp turbo trycket.

Postat: lör 06 dec 2008, 00:01
av *pettson*
o0kungen0o skrev:jag köpte en pysventil för 200 helt ny. den röda med t-kors.
och magnetventilen kosta runt 600 på volvo. så det var biligare att köpa denna.
Du får en jämnare tryck i systemet med en pysventil.
Jag köpte en för två veckor sedan, den kostade 230kronor begagnad. För det går ju att köpa dom begagnade.
Det ojämna trycket som du upplever är till för att göra det bästa för dina vevstakar ihop med din kamaxelprofil, tänd och bränslemappen är likadant lagd. Att då ändra kurvan på laddet ihop med det är inte så hälsosamt i längden. Samt då att magnetventilen var den enda räddningen mot överladd du hade. Det som nu är kvar är att den möjligen kan bryta tändningen som en sista åtgärd.

Re: Problem att få upp turbo trycket.

Postat: tor 11 dec 2008, 00:26
av alan
Hej

Jag funderar på att Etanol konvertera en XC70, då vill jag ställa upp trycket lite. Hur gör jag det på ett bra sätt.

Re: Problem att få upp turbo trycket.

Postat: tor 11 dec 2008, 11:51
av *pettson*
alan skrev:Hej

Jag funderar på att Etanol konvertera en XC70, då vill jag ställa upp trycket lite. Hur gör jag det på ett bra sätt.
Det låter du programmeraren av chippet göra.. för du tänker väl konvertera seriöst genom att byta programvaran?..

Re: Problem att få upp turbo trycket.

Postat: tor 11 dec 2008, 12:01
av Marlboroman
o0kungen0o skrev:jag köpte en pysventil för 200 helt ny. den röda med t-kors.
och magnetventilen kosta runt 600 på volvo. så det var biligare att köpa denna.
Du får en jämnare tryck i systemet med en pysventil.
Om priset är det viktiga så steppar man in på antingen biltema eller sin lokala VVS-butik, där finns reduceringesveniler (som det egentligen heter) från 15:- och uppåt.
Sen hoppas jag att du monterat den rätt. Man drar en slang från uttaget på kompressorhuset till wastegaten, och på den slangen sätter man t-korset. Slangen ut från pysventilen dras med fördel till uttaget i plaströret mellan lmm och turbo som det är gjort original.
Jämnare tryck? Mja... Sanning med modifikation. Sant är att man kan få ett jämnare tryck än med magnetventilen. Men pysventiler har en nackdel i att man kan få upp ruggiga laddtryckspeakar, så det är inte absolut riskfritt med pys.
alan skrev:Hej

Jag funderar på att Etanol konvertera en XC70, då vill jag ställa upp trycket lite. Hur gör jag det på ett bra sätt.
Det sköts enklast och bäst via mjukvaran. Sen är ju frågan om du har spridare och bränslepump som klarar av att leverera volymen etanol som kommer krävas med högre tryck.