Sida 1 av 1
Tvär dog och gick inte att starta!
Postat: mån 01 dec 2008, 22:27
av JDK82
Åkte med grabben till dagis och efter 5min när jag skulle åka hem igen så ville inte bilen starta, provade i ca 1 timma men utan framgång.
Vred på nyckeln och den bara tuggade, gick upp till ca 2000 varv sen dog den igen direkt.
Kollade alla tänkablar, jordflätor, tänmodul samt diverse kablar.... allt utan framgång!
Blev förbannad och gick hem(ca 1 mil), 4-5 timmar senare startade bilen perfekt! ?:-/ ?:-/
Har även ett par bekanta med precis samma fel och bil modell!
Är det ett känt problem med 850 serien?
Går det att åtgärda? Hur?
Inte så kul när man bor på landet och man blir stående 10mil hemifrån!
855 2,5 10v -96
Re: Tvär dog och gick inte att starta!
Postat: mån 01 dec 2008, 22:33
av *pettson*
JDK82 skrev:Åkte med grabben till dagis och efter 5min när jag skulle åka hem igen så ville inte bilen starta, provade i ca 1 timma men utan framgång.
Vred på nyckeln och den bara tuggade, gick upp till ca 2000 varv sen dog den igen direkt.
Kollade alla tänkablar, jordflätor, tänmodul samt diverse kablar.... allt utan framgång!
Blev förbannad och gick hem(ca 1 mil), 4-5 timmar senare startade bilen perfekt! ?:-/ ?:-/
Har även ett par bekanta med precis samma fel och bil modell!
Är det ett känt problem med 850 serien?
Går det att åtgärda? Hur?
Inte så kul när man bor på landet och man blir stående 10mil hemifrån!
855 2,5 10v -96
Då du har en 96:a så kan vi misstänka att antennringen i tändlåset läser nyckeln dåligt. Startspärren gör att den startar till men dör direkt eftersom bränslepumpen är avstängd..
Re: Tvär dog och gick inte att starta!
Postat: mån 01 dec 2008, 23:28
av JDK82
Okej, hur fixar jag det på bästa sätt?
Mina andra bekanta har tidigare årsmodeller kan det vara samma fel, deras bilar kan även dö under färd. ??:-/
Re: Tvär dog och gick inte att starta!
Postat: tis 02 dec 2008, 00:52
av *pettson*
JDK82 skrev:Okej, hur fixar jag det på bästa sätt?
Mina andra bekanta har tidigare årsmodeller kan det vara samma fel, deras bilar kan även dö under färd. ??:-/
Tidigare modeller har inte startspärren. Dör dessutom bilen under färd lär det inte vara startspärr som är problemet. Däremot är det väldigt vanligt med spruckna lödningar i bränslereläet. Kika in på min hemsida så ser du åtgärden i bilder och text.
I övrigt så stannar naturligtvis bilen sporadiskt när reläet blir tillräckligt glappt. När sprickan är vidöppen så stannar bränslepumpen. När det inte längre dras nån ström igenom reläet kallnar sprickan och sluter sej igen och pumpen går nästa gång..
Re: Tvär dog och gick inte att starta!
Postat: tis 02 dec 2008, 03:24
av JDK82
Klockrent! men hur kollar/fixar jag problemet på min -96a?
Re: Tvär dog och gick inte att starta!
Postat: tis 02 dec 2008, 10:21
av RoadRunner1
Eftersom jag nu lånade en Volvo 850 en tid innan jag skaffade min egen så var jag med om samma problem som du beskriver med att bilen på landsväg plötsligt bara tvärdog.Hade man tur så fick man igång den igen efter en lång stund där bilen även efter att ha blivit stannad normalt var stört omöjlig att få igång igen.Den gången bytte ägaren antingen (vevaxelgivaren eller kamaxelpositionsgivaren) sen var problemet med en tjuvstannande Volvo 850 helt borta.
Re: Tvär dog och gick inte att starta!
Postat: tis 02 dec 2008, 10:39
av *pettson*
JDK82 skrev:Klockrent! men hur kollar/fixar jag problemet på min -96a?
du köper en antennring och byter den.
Re: Tvär dog och gick inte att starta!
Postat: tis 02 dec 2008, 15:57
av JDK82
*pettson* skrev:JDK82 skrev:Klockrent! men hur kollar/fixar jag problemet på min -96a?
du köper en antennring och byter den.
Okej och dom kostar väl massor och lite till?!