Kylvatten, lambdasond, evaporator, full värme, skrap i ettan
Postat: tis 25 nov 2008, 07:56
Hej Alla,
Är faktiskt i stort behov av eran expertis och råd. Har fått hjälp förut av detta forum och vet att kunskapen samlad här är stor. Hoppas smicker hjälper… :roll:
Till problemen med risk för att min plånbok krymper bara vi pratar om det... suck...
Tar det från början så att ni får samma helhetsbild som jag har.
I somras var jag hos en Volvo bilmekare och fick ECC systemet kollat. Samma problem som med de flesta 850. Evaporatorn kass! En ny ligger i verkstan och väntar på att bli installerad. Samtidigt som detta konstaterades började bilen dricka kylvatten och att förarvärmen inte gick att stänga av längre. Full malle hela sommaren, nice!…
Vattennivån försvann bara så mkt att expansionskärlet tömdes och "låg vattennivå lampan" tändes sedan inget mer. Fick fram att kylaren läkte i nederkant och fixade en ny och satte dit. Problemen försvann inte. Sommaren gick och jag levde med problemet i väntan på att få tid till att fixa allt på en gång då jag skulle riva ut inredningen och fixa ECC:n. Detta datum är nu bestämt till julledigheten.
För ett par dagar sedan blev det kallt här i skåne och jag beslutade mig för att hälla på mer glykol då bilen druckit vatten hela sommaren och misstänkte det inte var så mkt glykol kvar i den. Sagt och gjort.
-Efter ca. 2 mil börjar lambdasonds lampan lysa. :-O)
Mina funderingar är nu, och ni får hemskt gärna göra input på dessa eller komma med egna, är att det nu läker in glykol i någon cylinder och blandat sig med förbränningen. Detta känner lambda sonden av och ballar ur. Slutsatsen av detta är att topplockspackningen troligen behöver ses över. Problemen med värmen och ECC löses nog med den nya Evaporatorn och torkfiltret.
Har dessutom på senare tid märkt att bilen är känsligt mot att lägga i ettan innan den är helt stilla. Kommer man fram till en korsning och försöker tryck i ettan för tidigt får man sig ett skrap/rassel som tack... Vet att på m47 lådorna på 940/740 modellerna kunde mkt avhjälpas med helsyntetsisk olja i lådan när de blev trögväxlade och trilskades. Har någon liknande erfarenheter/tips med 850:an?
Bilen ifråga: 855 GLT 20V 1997
Miltal: 24.000
Är faktiskt i stort behov av eran expertis och råd. Har fått hjälp förut av detta forum och vet att kunskapen samlad här är stor. Hoppas smicker hjälper… :roll:
Till problemen med risk för att min plånbok krymper bara vi pratar om det... suck...
Tar det från början så att ni får samma helhetsbild som jag har.
I somras var jag hos en Volvo bilmekare och fick ECC systemet kollat. Samma problem som med de flesta 850. Evaporatorn kass! En ny ligger i verkstan och väntar på att bli installerad. Samtidigt som detta konstaterades började bilen dricka kylvatten och att förarvärmen inte gick att stänga av längre. Full malle hela sommaren, nice!…
Vattennivån försvann bara så mkt att expansionskärlet tömdes och "låg vattennivå lampan" tändes sedan inget mer. Fick fram att kylaren läkte i nederkant och fixade en ny och satte dit. Problemen försvann inte. Sommaren gick och jag levde med problemet i väntan på att få tid till att fixa allt på en gång då jag skulle riva ut inredningen och fixa ECC:n. Detta datum är nu bestämt till julledigheten.
För ett par dagar sedan blev det kallt här i skåne och jag beslutade mig för att hälla på mer glykol då bilen druckit vatten hela sommaren och misstänkte det inte var så mkt glykol kvar i den. Sagt och gjort.
-Efter ca. 2 mil börjar lambdasonds lampan lysa. :-O)
Mina funderingar är nu, och ni får hemskt gärna göra input på dessa eller komma med egna, är att det nu läker in glykol i någon cylinder och blandat sig med förbränningen. Detta känner lambda sonden av och ballar ur. Slutsatsen av detta är att topplockspackningen troligen behöver ses över. Problemen med värmen och ECC löses nog med den nya Evaporatorn och torkfiltret.
Har dessutom på senare tid märkt att bilen är känsligt mot att lägga i ettan innan den är helt stilla. Kommer man fram till en korsning och försöker tryck i ettan för tidigt får man sig ett skrap/rassel som tack... Vet att på m47 lådorna på 940/740 modellerna kunde mkt avhjälpas med helsyntetsisk olja i lådan när de blev trögväxlade och trilskades. Har någon liknande erfarenheter/tips med 850:an?
Bilen ifråga: 855 GLT 20V 1997
Miltal: 24.000