Sida 1 av 2
Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: mån 24 nov 2008, 20:42
av McE
Har kört 20.000 nu och upptäcker att motorn inte blir riktigt varm. Ska väl byta termostat men....är det nåt jag ska se upp med? Vet inte ens var den sitter men är det något en normalbegåvad hantverkare klarar själv? Skruvar ju gamla skotrar, traktorer m.m Tacksam för svar!!!!
Re: Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: mån 24 nov 2008, 21:17
av Nexus
inte den bästa bilden med termostat huset sitter med 2 st st torx skruvar. följ bara slangen upp till motorn på vänstra sidan framifrån bilen sett så hittar du.

Re: Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: tor 23 apr 2009, 17:19
av nait
Men om man drar sönder torx skuvrarna..
alltså drar sönder spåren i skruvskallen.. :(
NU går de inge bra för mig...
tips ??
Re: Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: tor 23 apr 2009, 17:33
av *pettson*
nait skrev:Men om man drar sönder torx skuvrarna..
alltså drar sönder spåren i skruvskallen.. :(
NU går de inge bra för mig...
tips ??
Då får man ta fram borrmaskinen och helt enkelt borra bort skallarna. Lyfta på termostatlocket och sen skruvar ur skruvarna.
OM du frestas att slå i nåt annat så kan jag för att bespara dej ev besvär tala om.... Att termostathuset är gjort i lövtunn aluminium och att det spricker med ett ljudligt *crack* i värsta fall. Så då får du ännu mera att skruva med.

-) Borra gäller för att göra det skonsammast.
Re: Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: tor 23 apr 2009, 21:59
av CarMan
ja är skallen kass så får man borra.
men hur kan man drö sönder en torx ? den är ju så konstruerad att den inte blir rund...
Re: Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: fre 24 apr 2009, 08:17
av greenbay
Har själv knäckt 2 st 1/2" torxhylsor av BAHCO eller Sandvik, detta på ett termostatlock som satt så in i h-e. Det kan fastna ordentligt...
/greenbay
Re: Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: fre 24 apr 2009, 09:39
av *pettson*
Så är det då inte TORX... det är TORX PLUS. Det är en annan variant av torx som är lite lite annorlunda utformad. Kör man då med vanlig torxtapp så är det lite glappt och kan sluta med rund skalle eller rundad torxtapp.
För den som inte vet vad torx plus är så..:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torx
Re: Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: fre 24 apr 2009, 14:39
av nait
Nu är de gjort iaf.
Fick ta lös spridarbryggan. Kom åt med en svetstång och nypa åt. (det var ju självklart den intre som blev sönderdragen)
Så nu äre bytt och klart =)
Så de finns andra torx också... det förklarar "glappet" som blir när jag hade vanliga.
Bra att veta till nästa gång : ) tack
Re: Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: lör 25 apr 2009, 22:25
av CarMan
nait skrev:Nu är de gjort iaf.
Fick ta lös spridarbryggan. Kom åt med en svetstång och nypa åt. (det var ju självklart den intre som blev sönderdragen)
Så nu äre bytt och klart =)
Så de finns andra torx också... det förklarar "glappet" som blir när jag hade vanliga.
Bra att veta till nästa gång : ) tack
nej jag tror defenetivt inte att det är orsaken till att det vart runt, du har nog bara andvänt fel storlek på torxen. vilken andvände du?
Re: Byte av termostat V70-2,5L 140 hk-98
Postat: sön 26 apr 2009, 00:50
av *pettson*
Vanligast är en kombination av rätt storlek.. FEL TYP av torx och FEL VINKEL.. då blir det runt..