Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
Hej!

Har lite problem med en trilskande ABS. Felkoden är 3-1-1, dvs avbrott eller kortslutning VF.
Jag har lossat på kontaktstycket till givaren och mätt upp det till cirka 1000 ohm, vilket jag läst ska vara ok.

När jag skulle ta bort kontaktstycket ur givaren gick en sladden av.
Det var ingen vacker syn, såg ut som om det var ganska korroderat, skalade kabeln 2-3 centimeter och det var lika illa.

Så nu tänkte jag byta kabel, men hur gör man? Vad kostar kabeln? Är det svårt? Finns den att köpa löst?
Kan det vara något annat fel? Jag hade tidigare felkod för oregelbunden signal, men efter radering och provkörning är det bara 3-1-1 som återkommer.

Jag har tidigare bytt hjullager på den sidan, så jag misstänker att jag skadat kabeln. Låter det troligt?
av Lasse81
Eftersom ingen svarade på denna tråd så gör jag det själv:-) Kan ju vara bra om någon annan behöver byta samma sak och söker på forumet...

Kabeln ingick i en sats som kostade 358:-. I satsen fanns också lite delar för att skarva kabeln.
Det var ganska enkelt och felet är nu lagat.
Skarvade i höjd med torpedväggen, för att undvika en skarv nere vid hjulet.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]