Sida 1 av 1

Volvo 850 GLT 97a - komp efter ringbyte

Postat: sön 23 nov 2008, 16:16
av silver08
Hej! motormodell B5254
Gjorde ett kompressionstest på samtliga cylindrarna.
Har kört drygt 317 mil sen motorn totalrenoverades.
Oljan bytt 1 gång efter 120 mil. Biltemas helsyntet 5w-40

Lämnade in blocket för honing. Toppen är renoverad och provtryckt.
Allt hos enebybergs motorrenovering.

Kolvringarna är nya, alla 3. Beställt från Parner Motor.

Uppmätta värden i ordningen, cyl 1-5.

Före renovering PSI / BAR (totalt 64.1bar / 5 = 12.8 i medelvärde)
200 170 160 200 200
13,8 11,7 11,0 13,8 13,8

Efter renovering PSI / BAR (totalt 62.6bar / 5 = 12.5 i medelvärde)
185 175 180 190 180
12,8 12,0 12,4 13,1 12,4

Värdena ska ligga mellan 13-15 bar enligt haynes handboken.
Står dock inte för vilken motormodell...

Skillnaden mellan cylindrarna har sjunkit ganska så bra.

Största diff mellan cylindrarna innan renovering, MAX - MIN värde.
2,8 bar

Största diff mellan cylindrarna efter renovering, MAX - MIN värde.
1,1 bar

Vad jag inte är nöjd med är att max kompression har sjunkit
från 13,8 till 12,8 på den cylindern med bästa täthet.

Ska jag vara nöjd med dessa siffror?
Hur långt ska man räkna med att köra innan max täthet har uppnåtts?
Är biltemas 5w-40 olja bra att köra? Är den för tunn?

Glad för lite respons här =)

Re: Volvo 850 GLT 97a - komp efter ringbyte

Postat: sön 23 nov 2008, 17:14
av *pettson*
silver08 skrev:Hej! motormodell B5254
Gjorde ett kompressionstest på samtliga cylindrarna.
Har kört drygt 317 mil sen motorn totalrenoverades.
Oljan bytt 1 gång efter 120 mil. Biltemas helsyntet 5w-40

Lämnade in blocket för honing. Toppen är renoverad och provtryckt.
Allt hos enebybergs motorrenovering.

Kolvringarna är nya, alla 3. Beställt från Parner Motor.

Uppmätta värden i ordningen, cyl 1-5.

Före renovering PSI / BAR (totalt 64.1bar / 5 = 12.8 i medelvärde)
200 170 160 200 200
13,8 11,7 11,0 13,8 13,8

Efter renovering PSI / BAR (totalt 62.6bar / 5 = 12.5 i medelvärde)
185 175 180 190 180
12,8 12,0 12,4 13,1 12,4

Värdena ska ligga mellan 13-15 bar enligt haynes handboken.
Står dock inte för vilken motormodell...

Skillnaden mellan cylindrarna har sjunkit ganska så bra.

Största diff mellan cylindrarna innan renovering, MAX - MIN värde.
2,8 bar

Största diff mellan cylindrarna efter renovering, MAX - MIN värde.
1,1 bar

Vad jag inte är nöjd med är att max kompression har sjunkit
från 13,8 till 12,8 på den cylindern med bästa täthet.

Ska jag vara nöjd med dessa siffror?
Hur långt ska man räkna med att köra innan max täthet har uppnåtts?
Är biltemas 5w-40 olja bra att köra? Är den för tunn?

Glad för lite respons här =)
Kör gärna på oljan du har. Maximal täthet infinner sej efter runt 600-800 mil