Sida 1 av 1

Felkod 113 850 -92

Postat: tor 20 nov 2008, 17:57
av lasse1
Har fått felkod 113
Kan det vara lamdason eller luftmassemätaren som är trasig?
Har fått felet tidigare men radera det,kom ej tillbaka direkt utan det dröjde ca 4veckor.
Radera den igen och starta motorn kom ej tilbaka,kan det ha med att jag hade slut i batteriet och rulla igång den.

Re: Felkod 113 850 -92

Postat: tor 20 nov 2008, 19:28
av DrEvilBoy

Re: Felkod 113 850 -92

Postat: tor 20 nov 2008, 21:46
av *pettson*
lasse1 skrev:Har fått felkod 113
Kan det vara lamdason eller luftmassemätaren som är trasig?
Har fått felet tidigare men radera det,kom ej tillbaka direkt utan det dröjde ca 4veckor.
Radera den igen och starta motorn kom ej tilbaka,kan det ha med att jag hade slut i batteriet och rulla igång den.
Felkod 113.. i vilket uttag då.?

Re: Felkod 113 850 -92

Postat: tor 20 nov 2008, 22:09
av lasse1
Ursäkta,men i uttag a2
Lamda lampan börja lysa som alla kallar den,då fick jag koden.

Re: Felkod 113 850 -92

Postat: fre 21 nov 2008, 01:13
av *pettson*
lasse1 skrev:Ursäkta,men i uttag a2
Lamda lampan börja lysa som alla kallar den,då fick jag koden.
du behöver inte be om ursäkt, men många kombinationer förekommer i flera olika uttag och betyder då olika saker.
Om du fick den i A2 fick du den alltså i LH uttaget (bränslesystemet).
Informationen berättar att bilen gått väldigt klent på bränsle, så klent att styrdonet inte klarar att feta på mera bränsle. Du har händelsevis inte tankat E85?
Andra fel kan naturligtvis vara antingen lambdasonden som gett upp eller massmätaren som gett upp.
Är du osäker på om felet kvarstår eller ens är ett riktigt fel så radera felkoden och se om den återkommer.


DTC information MFI 1–1–3

Villkor
The short term fuel trim value is a measure of the manner in which the injection period included in the basic MFI module program must be varied to ensure that the engine is supplied with the optimum air/fuel mixture. This optimum mixture corresponds to a value of λ= 1. If the engine is running lean, the short term fuel trim will extend the injection period to restore the optimum mixture. A DTC will be recorded if the engine runs so lean that the short term fuel trim reaches its upper limit and remains there for 166 seconds.


Ersättningsvärde
None.


Felorsak
-HO2S signal lead short–circuited to ground.
-HO2S faulty.
-Contact resistance and oxidation in MAF sensor connector.
-MAF sensor faulty.


Felsymptom
-Fault may cause high fuel consumption and driving problems