Sida 1 av 1
855 -96 kallstartsproblem
Postat: tor 30 okt 2008, 14:10
av holsson
Har kallstartsproblem på min 855 -96. Vrider om nyckeln, bilen startar, tomgången går upp lite över normalt och sedan dör bilen. Väntar ett tag, försöker igen - samma sak. Väntar lite till osv - sen startar bilen.
Har haft problem med pendlande tomgång, rengjorde tomgångsmotorn och tomgången blev stabil - men strax efter dök detta problem upp istället.
Har försökt kolla slangar och kablar (har läst andra trådar för att försöka snappa upp något användbart), ska försöka kolla tempgivaren i termostathuset. Tacksam för fler tips.
Re: 855 -96 kallstartsproblem
Postat: tor 30 okt 2008, 15:41
av *pettson*
holsson skrev:Har kallstartsproblem på min 855 -96. Vrider om nyckeln, bilen startar, tomgången går upp lite över normalt och sedan dör bilen. Väntar ett tag, försöker igen - samma sak. Väntar lite till osv - sen startar bilen.
Har haft problem med pendlande tomgång, rengjorde tomgångsmotorn och tomgången blev stabil - men strax efter dök detta problem upp istället.
Har försökt kolla slangar och kablar (har läst andra trådar för att försöka snappa upp något användbart), ska försöka kolla tempgivaren i termostathuset. Tacksam för fler tips.
Då du har en 96:a-- har du försökt med en annan nyckel? Tänkte om startspärren slår i för dej. Att det startar till och sen dör på grund av den.
Re: 855 -96 kallstartsproblem
Postat: fre 31 okt 2008, 08:51
av holsson
Tack för tipset!
Testade med annan nyckel i morse - första försöket, startade och dog direkt, andra försöket startade och gick. Vet inte riktigt vad det visar? Iallafall, det hände en grej till vilket är att "motorelektroniklampan" (tror den heter så) tändes. Har inte hänt förrut.
Har kollat runt lite på forumet nu - och undrar ang "tillsatsluftpumpen", om den kan vara inblandad både i hur bilen uppträder vid starten samt att lampan nu tänts?
Igårkväll rotade jag runt i motorrummet och hittade en "grej" som inte verkar helt OK, den sitter under batterihyllan, och det går en slang dit fr locket t luftburken samt en slang fr "lambdan"?? (har jag ingen aning om det är lambdan eg. men bak på motorn högt upp sitter en silverfärgad "svampformad" grej dit slangen går. I samma "grej" ansluter en liten lila slang).
den här "grejen" som jag nu tror heter tillsatsluftpump(bra med detta forum för man lär sig många roliga ord!), den sitter inte som den ska - ser ut som att den är fastsatt(el ihopmonterad?) med några (3-4?) bultar som är gummiupphängda - iallafall har en sån "gummiupphängning" gått av så grejen (pumpen?) hänger rakt ut i 45 graders vinkel (el ngt sånt).
Tips? Hur kommer man åt pumpen? Underifrån (såg annat tips på forumet om det? Hur testar man pumpen (om den nu har ngt med detta att göra?) Och sedan, i så fall, hur släcka motorel.lampan?
Jag kanske är på helt fel spår....tacksam för svar!
Re: 855 -96 kallstartsproblem
Postat: mån 03 nov 2008, 09:03
av holsson
Nyckelbytet har inte gjort ngn skillnad. Fortfarande strul vid start med kall motor, startar upp men dör direkt. Ibland räcker ett par försök å så går bilen igång, ibland blir det >10 försök eller nåt sånt innan start.
Motorelektroniklampan lyser inte längre, den hade jag lyckats tända själv (tror jag) genom att vrida om nyckeln med kablarna t temp.givare (termostathus samt vid luftfiltret) urdragna.......
De givarna verkar för övrigt vara OK ,iallafall vad resistansvärdena jag mätt upp på dom säger - alltid ngt.
Får fortsätta rota vidare i "tillsatsluftpumpen" om jag inte får andra goda råd?
Re: 855 -96 kallstartsproblem
Postat: mån 08 dec 2008, 16:34
av holsson
kom iväg till sist till en verkstad som kan läsa felkoder, har bytt antennring (felkod som visar att "immobilizern" av och till krånglar) men har kvar samma problem, oavsett vilken nyckel jag använder. Åkte till verkstaden igen , och de läser ut samma kod igen...vad göra? startproblemet finns "varje morgon", kanske bättre att säga att när bilen stått x timmar (kanske 8-10 timmar, jag vet ju inte var gränsen går) så börjar den strula - och står den ute är det ännu värre dvs istället för 2-3 försök så går det åt många fler.
Förslaget fr verkstaden är att ställa bilen där över natten så att de kan läsa felkod samtidigt som de provar att starta - hoppas det ger ngn mer ledtråd. Någon som har några kloka tips för att komma vidare?