Sida 1 av 3

chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: tis 28 okt 2008, 21:55
av volvosnabbe
Vad är det för fel? Bilen går som en skållad råtta första vändorna (spinner loss hur lätt som helst på asfalt) när chippet monterats men sen tappar den orken och blir nästan som original. Tar ur chippet och sätter tillbaks det och den går bra igen ett tag...
Har provat med två olika chip men det är samma problem. Har Volvo nån inbyggd spärr mot chiptrimning?
Tacksam för alla tips
/johan

Re: chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: tis 28 okt 2008, 22:27
av *pettson*
volvosnabbe skrev:Vad är det för fel? Bilen går som en skållad råtta första vändorna (spinner loss hur lätt som helst på asfalt) när chippet monterats men sen tappar den orken och blir nästan som original. Tar ur chippet och sätter tillbaks det och den går bra igen ett tag...
Har provat med två olika chip men det är samma problem. Har Volvo nån inbyggd spärr mot chiptrimning?
Tacksam för alla tips
/johan
Inte alls... men ett chip är 20 sekunder effekt. Sen blir turbons avgastemp kritisk insugstempen blir också hög och tändningen sänks och laddet..
Det är en enorm skillnad på att ta ut 300hp på en bana hela dagen eller stoppa i ett chip.

Re: chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: tis 28 okt 2008, 22:36
av volvosnabbe
Bilen går bra hela tiden ända tills man stänger av den. Nästa gång man startar den tex 5h senare och åker iväg så har den gått in i nåt "weakmode" med betydligt lägre tändning/laddtryck känns det som. Enda möjligheten att få tillbaks kraften är att nolla boxen med urplockning av chippet ( autotech steg3 för närvarande ).

Re: chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: tis 28 okt 2008, 23:00
av Phantom
Har du några felkoder när bilen beter sig som den gör :?:

Re: chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: ons 29 okt 2008, 06:52
av volvosnabbe
Jag läser koder med Vol-Fcr men den kommer inte åt motorstyrningen, det står nåt om att sätta en lysdiod på ett stift i OBDII uttaget men då måste man ta bort kabeln till pc:n så jag vet inte hur det skall gå till.

Re: chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: ons 29 okt 2008, 08:59
av *pettson*
volvosnabbe skrev:Bilen går bra hela tiden ända tills man stänger av den. Nästa gång man startar den tex 5h senare och åker iväg så har den gått in i nåt "weakmode" med betydligt lägre tändning/laddtryck känns det som. Enda möjligheten att få tillbaks kraften är att nolla boxen med urplockning av chippet ( autotech steg3 för närvarande ).
Bilen startar på programmerade värden som den lagrat efter körningen. De du gör genom att fippla med chippet är att tömma cashminnet så att bilen går igång på grundinställningarna igen..

Re: chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: ons 29 okt 2008, 11:16
av volvosnabbe
Ok, jag misstänkte att det var nåt sånt. Då är frågan varför det blir sån sänkning, den får väl in taskiga värden från nån givare kanske? Konstigt att inte Motorelektroniklampan tänds.

Re: chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: ons 29 okt 2008, 11:28
av *pettson*
volvosnabbe skrev:Ok, jag misstänkte att det var nåt sånt. Då är frågan varför det blir sån sänkning, den får väl in taskiga värden från nån givare kanske? Konstigt att inte Motorelektroniklampan tänds.
Motorlampan tänds när det är nåt fel. Det är inget som helst fel på motorn när motorn har reglerat? ENDA maskinella alternativet är en magnetventil som är hel elmässigt men som kärvar lite.
Annars tycker den att bilen har spikat eller överladdat. Varför detta sker brukar bero på flera saker. Fel oktantal? För lite bensin? Spridarna jobbar ju på i stort sett max vid chipning. Felaktigt justerat wg stag så den tycker att det överladdas? Dålig verkan på intercoolern som i sin tur ger för varm luft (ger sämre fyllnadsgrad samt ev spikningar) DP:n är ju som en väldigt knort ostbåge så tempen går ju upp på några sekunder eftersom flödet är så dåligt. Det finns ett antal parametrar som måste stämma för att du ska få fullt ladd. Varje gång du nollar det hela får du boxen att glömma det som varit. Om du istället kör snällt en stund så gör den samma sak. Den registrerar att allt fungerar som tänkt och höjer både laddet och tändningen.

Re: chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: ons 29 okt 2008, 12:49
av volvosnabbe
Jag har provat att byta magnetventilen till laddtrycksstyrningen men det blev inte bättre.
WG stången har nog ingen varit och skruvat på som det ser ut.
Jag hittade ett annat skumt fel innan som jag trodde var problemet, det sitter en liten bit bränsleslang inne i tanken
på armaturen (på trycksidan) den slangen hade släppt i ena änden så bränsletrycket måste ha varit mkt lågt.
Efter att jag hade bytt den slangen så gick bilen riktigt ett tag så jag trodde problemet var löst. Men nu är det lika igen. Problemet kanske är bränslerelaterat, vart får man tag på adapter till uttaget på railen?

Re: chiptrimmad 850 T5 aut 1997

Postat: ons 29 okt 2008, 21:46
av *pettson*
volvosnabbe skrev:Jag har provat att byta magnetventilen till laddtrycksstyrningen men det blev inte bättre.
WG stången har nog ingen varit och skruvat på som det ser ut.
Jag hittade ett annat skumt fel innan som jag trodde var problemet, det sitter en liten bit bränsleslang inne i tanken
på armaturen (på trycksidan) den slangen hade släppt i ena änden så bränsletrycket måste ha varit mkt lågt.
Efter att jag hade bytt den slangen så gick bilen riktigt ett tag så jag trodde problemet var löst. Men nu är det lika igen. Problemet kanske är bränslerelaterat, vart får man tag på adapter till uttaget på railen?
Uttaget på railen är samma typ av ventil som det sitter på bildäck.
Antingen får man skaffa en specialare som är till för ärendet eller så får man göra sej en fuling. Man köper den billigaste burken punkterings spray som finns att tillgå. Voila har du anslutningsnippeln.