Sida 1 av 1
Drivknutsdamask
Postat: tis 28 okt 2008, 12:49
av Korpliraren
Behöver byta yttre drivknutsdamasken på höger sida på en Volvo 850-92 och har funderat på en delbar men hör att många säger att det bara är skit så det kanske blir en orginal då.
Det är väl en låsbricka inuti själva knuten som man ska lossa och jag undrar vad ska jag ha för verktyg till det ?
Tänkte göra det utan att ta ut axeln ur växelåden och undrar är det struligt och hur mycket våld(Banka) måste jag göra på knuten för att den ska släppa ?
Mvh Korpliraren
Re: Drivknutsdamask
Postat: tis 28 okt 2008, 15:28
av *pettson*
Korpliraren skrev:Behöver byta yttre drivknutsdamasken på höger sida på en Volvo 850-92 och har funderat på en delbar men hör att många säger att det bara är skit så det kanske blir en orginal då.
Det är väl en låsbricka inuti själva knuten som man ska lossa och jag undrar vad ska jag ha för verktyg till det ?
Tänkte göra det utan att ta ut axeln ur växelåden och undrar är det struligt och hur mycket våld(Banka) måste jag göra på knuten för att den ska släppa ?
Mvh Korpliraren
Hade du inte tänkt att ta loss drivaxeln så har du inte tänkt att få loss på knuten heller. Så illa/ bra sitter den.
Isåfall är det bättre du pratar med en verkstad och får tag i en töjbar damask, samt att du får låna verktyget till den. Då är det gjort på några minuter.
Re: Drivknutsdamask
Postat: tis 28 okt 2008, 17:43
av Sparkz
Har bilen gått ett tag med trasig damask vill iaf jag ta isär och tvätta rent knuten och lägga i nytt fett. Delad damask vill jag inte ens ta i. Töjbara funkar rätt bra, men det är ju om det bara är ett litet hål i den gamla damasken så det inte har kommit in nåt grus.
Ta loss hela drivaxeln är inga problem, två skruv till överfallet och ryck ut den bara. Lyfter du bilen från sidan rinner det inte ut nån olja heller.
Re: Drivknutsdamask
Postat: ons 29 okt 2008, 21:48
av fattig
har bytt damask på min volvo och låsningen i knuten är bara en lås ring lossa driv knuten fran lagret och köp en glid hammare på biltema eller dyligt. gänga in en bult eller dylite i bult hålet . ta glidhammaren och håll i driv axeln. lättast om man är 2. dra ett par gånger så lossnar den och byt ut den dåliga. det brukar följa med ny ring. se till att du kommer i rätt läge och knacka sen på den igen och montera ihopp allt
lycka till
om du inte förstår kan du ringa
0737-303624 mvh t

Re: Drivknutsdamask
Postat: tis 04 nov 2008, 18:39
av Karlsa
Hej!!
Jag ställer en fråga ang losstagning av drivaxel på 855 -96.
Sitter den inre knuten/ drivaxeln fast i lådan på något vis? Eller drar man bara ur den från lådan?
Såg här att man pratade om två skruvar som höll nått överfall, är det mot lådan??
Tacksam för tips.. Och vart finns den hemsida där det är nån som har gjort en massa grejer på sin 850, fan va jag letat har haft den som favorit förut men nu är den borta... :( Bilen hans var en röd...
Tackar på förhand!!
Karlsa.
Re: Drivknutsdamask
Postat: tis 04 nov 2008, 19:22
av B4B
Karlsa skrev:Hej!!
Jag ställer en fråga ang losstagning av drivaxel på 855 -96.
Sitter den inre knuten/ drivaxeln fast i lådan på något vis? Eller drar man bara ur den från lådan?
Såg här att man pratade om två skruvar som höll nått överfall, är det mot lådan??
Tacksam för tips.. Och vart finns den hemsida där det är nån som har gjort en massa grejer på sin 850, fan va jag letat har haft den som favorit förut men nu är den borta... :( Bilen hans var en röd...
Tackar på förhand!!
Karlsa.
Kan det vara den här sidan
http://www.backspegeln.com/ du söker
Drivaxlarna sitter inte fast i lådan.
På höger divaxel finns ett överfall för ett bärlager.
Den är längre än den på vänster sida så det behös stöd för den.
Re: Drivknutsdamask
Postat: tis 04 nov 2008, 19:48
av Karlsa
TACK för snabbt svar!!!
Ja den sidan är det!!! Där finns det me hur man går tillväga vid byte av damasker mm.. :lol:
Tusen tack!!