Sida 1 av 1

850 Drivknutar och Elfel

Postat: mån 27 okt 2008, 22:16
av VinterVolvon
Har nyligen köpt en 850 med bland annat dessa fel.
På ettan känns det tydligt hur det "glappar" mellan gaspådrag och motorbroms. Är det bara att byta
drivknutar eller finns det annat som kan spöka?

Elfelet består i att den drar mycket ström. Har mätt och konstaterat att det inte är något "efter" säkringarna. Mätte nämligen strömmen och drog ut säkring efter säkring utan att strömförbrukningen gick ner. Hittar inte heller någon "fulkoppling" som ligger och drar. Finns det något standard 1A fel då 850 börjar dra en del från batteriet?

Re: 850 Drivknutar och Elfel

Postat: mån 27 okt 2008, 22:44
av emwtur
"glappet" kan vara övre motorfästet !

/emwtur

Re: 850 Drivknutar och Elfel

Postat: mån 27 okt 2008, 23:59
av *pettson*
VinterVolvon skrev:Har nyligen köpt en 850 med bland annat dessa fel.
På ettan känns det tydligt hur det "glappar" mellan gaspådrag och motorbroms. Är det bara att byta
drivknutar eller finns det annat som kan spöka?

Elfelet består i att den drar mycket ström. Har mätt och konstaterat att det inte är något "efter" säkringarna. Mätte nämligen strömmen och drog ut säkring efter säkring utan att strömförbrukningen gick ner. Hittar inte heller någon "fulkoppling" som ligger och drar. Finns det något standard 1A fel då 850 börjar dra en del från batteriet?
Nu vet jag ju inte hur långt din 850 gått.. inte heller vet jag om det är en automat eller en manuell. Jag vet inte heller vilken modell du åker i.
Men en sak har alla bilar oavsett fabrikat eller modeller gemensamt. Dom blir inte tajtare med milen. Det gör att om vi sliter ordentligt på en växellåda så får vi säg totalt kanske 5mm glapp i lådan när vi vrider på den. Sen lägger vi ut rörelsen på en innerknut.. Den glappar 3mm, sen går vi ut till en ytterknut som glappar 3mm sen kanske vi har ett undre momentstag som är lite mjukt och ger oss 1cm.. summa summarum kan rubbet röra sej 21mm helt utan att vi har nåt *fel* utan bara slitage. Ett tips om du jagar just slitage är att börja följa varenda led inåt.
Nånting som BRUKAR bete sej som ett kraftigt slitage är ett kasst dubbelmassesvänghjul som helt enkelt inte tar upp rörelsen mellan inner och ytterhjul utan helt enkelt roterar med några cm innan det greppar. Men det förutsätter ju att du kör manuell bil och TROLIGEN en GL eller GLE eller SE modell. Det är inte så vanligt med dom svänghjulen på GLT och absolut inte på turbo. Men som sagt.. känner du ett sånt glapp så bör du felsöka och iallafall inte byta på måfå.

Re: 850 Drivknutar och Elfel

Postat: tis 28 okt 2008, 18:02
av kebabpizza
Elfelet kan ha med detta att göra:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=luftpump