Ronny skrev:Kollade felkoderna och fick 1-2-3 på tändningen. 1-2-3 Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig. Kan det vara bränslepumpen eller nåt annat?
Se där ja.. Din kylfläkt går alltså på halvfart bara du drar på tändningen och den går efter det att du stängt av bilen med?..
Hursomhelst.. Radera koden/koderna i uttag 2 och 6. Prova starta.... läs ur igen så det inte är gamla koder. Återkommer koden 1-2-3 i så byt tempgivarn så ska allt bli kalas igen.
Felkodsinformation Felkod 1–2–3 LH 3.2
Villkor
Bränslestyrenheten är beroende av temperatursignalen för beräkning av insprutningstiden vid t ex kallstart. Om styrenheten får en signal som motsvarar en temperatur som är lägre än –87 °C (hög signal) eller högre än 175 °C (låg signal) tolkas detta som fel och felkod sätts.
Ersättningsvärde
-Styrenheten antar ett ersättningsvärde som motsvarar 80 °C.
-EZ 129 K startar elkylfläkten på halvfart.
-Styrenheten skickar en temperatursignal motsvarande 150 °C till tändstyrenheten.
Felorsak
För hög signal.
-Signalledning kortsluten till spänning.
-Avbrott på signalledning eller jordledning.
-Defekt temperaturgivare.
-Kontaktresistans i anslutningar.
För låg signal.
-Signalledning kortsluten till jord.
-Defekt temperaturgivare.
Felsymptom
-Svårstartad eller startar inte alls i vissa temperaturområden.
-Körbarhetsproblem under uppvärmning.
-Eftergång på elkylfläkten.