Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Masten
Tjohoo

Funderar på prisbilden på drivknutar -99 (V70).. motsvara den kvaliten?

Volvo
pris. byte vä arb. 621:- material 4026:-
pris byte hö arb. 745:- material 3664:-

Mekonomen
ca 2100:-

Meca
ca 2100:-

Micro
ca 2700:-

Biltema
ca 700:-
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Tjena kolla priset på skruvat .se riktigt bra att ha och göra med
av Masten
mm.. var ju bra pris...
ca 750:- men ett "biltema pris"...

är ju stor skillnad på priser kan man konstatera.. ?:-/
man brukar ju få vad man betalar för..
av *pettson*
Masten skrev:mm.. var ju bra pris...
ca 750:- men ett "biltema pris"...

är ju stor skillnad på priser kan man konstatera.. ?:-/
man brukar ju få vad man betalar för..
Jag gillar faktiskt det påståendet. Att man ens uttalar det påståendet betyder att man inte vet nånting alls om prissättning eller för den delen om marknadsföring och tillverkning av produkter. Att alla tar ut vinst är vi säkert överens om. Men sen börjar skillnaderna, ska vinsten vara 130% eller 730%? Hur många ska suga i näringskedjan på produkten innan du får köpa den? Allt sånt är avgörande. Vi ska inte heller underskatta kostnaden för själva märket.

Vi kan väl säga såhär mitt i vår oljekris så tjafsas det om samma saker vad gäller oljor som det gällande alla andra produkter.
Ta vilken märkesolja du önskar så ligger det till såhär: Verkstans pris 25-65/kr liter inkl moms. DITT pris 165-195kr/liter som du nu förstår så är ju priset UT i höjd med vad märket anses ha för status. Men är kvaliten så mycket högre när den är hälld i din bil jämfört med när den låg där i kubikfatet? Naturligtvis inte. Det är vitsen med att sälja ett märke: Det ger god vinstmarginal för att folk är beredda att betala mera i TRON om att det är bättre. Det är ju vad reklam går ut på. Och alla som diskuterar så att man får vad man betalar för bör tänka om..
Först av allt kanske du själv gillar att äga märken? För att märken ger nån form av inbillad trygghet? Det har vi ju nu sett på nära håll med volvo orginal hur det verkar gå för dom drabbade. Inte är det så att Volvo kastat sej över dom för att kompensera?.. Trots att dom är trogna märkesköpare?
Sanningen är den att ett märke är ypperligt på att TA betalt.. inte för att kompensera. För att kompensera så måste man ha fel. Märken har inte fel..

Drivknutar då? Skiljer det nånting på dom?
Absolut att det gör, men inte kvalitetsmässigt på själva knuten, inte heller nåt direkt på det runtomkring som kan motivera dom stora skillnaderna, även här pratar vi om MÄRKEN.

Biltemas knutar är utmärkta men har jämfört med spidan eller cdx nåt mjukare, tunnare och faktiskt smidigare damasker. Klamrar är av olika typer. Bägge typerna fungerar utmärkt. Skiljer det nåt på damaskerna vad gäller om dom skulle gå sönder eller så? Nej faktiskt inget entydigt åt nåt håll. Varken bu eller bä.
Ena typen av knut är oftast förfettad medans den andra kommer torr med fett till. Men inte ens avsaknaden av jobbet att pressa in lite fett och röra runt innan monteringen gör att knuten är motiv till den enorma prisskillnanden, däremot ska kedjan KG och ett antal till ha sina kronor innan andra ska ha sina kronor innan du ska betala. Kvalitet då? Ja nu har ju biltemas knutar hunnit vara ute på marknaden ett bra tag utan att bilarna har rasat till höger och vänster på våra vägar. Det talar väl sitt tydliga språk egentligen. Sen kan man ju dessutom fundera återigen som med allt annat på: hur många drivknutsfabriakanter känner ni till... Hur stor nisch är det att skapa en eller flera fabriker för *bara biltema*.. Jag vet att det lär bli ramaskri här nu med 5000 exempel på hur illa det är ställt att det minsann inte är samma saker. Och naturligtvis ENBART med dåliga produkter och exempel från just biltema. :-)-)..
Skiljer det nånting på knutarna som motiverar prisskillnaderna som spelar slutkunden nån roll?
Inte ett endaste dugg... Dom stora skillnaderna är: förfettade knutar/ man får fetta in själv. Låsbanden är av press/ spänntyp. Damaskerna är av olika smidighet och tjocklek, dock faktiskt av samma kvalitet i slutändan.
Tycker man att dom tre sakerna är värda en prisskillnad på 1400 spänn så föreslår jag att man handlar mekonomen. Tycker man det inte handlar man biltema.

Volvo i sej anser inte att man ens kan byta knutar på dom flesta bilar. Där vill man sälja på kunden en komplett drivaxel, oftast helt utan nån som helst anledning, jag får anta att det priset som skrevs avser hela drivaxlar, priset för byte är nämligen totalt fel för knutbyte. Naturligtvis är det ju mycket enklare drivaxel och som vanligt så behöver då företaget inte ta nån som helst ansvar för ett så avancerat jobb som att byta en knut på en kundbil. Naturligtvis är alltid en komplett drivaxel värd MINST det dubbla mot en knut på eftermarknaden. NOT.. eftersom man kan åka till skroten och köpa på sej TVÅ bra drivaxlar som är lågmilade för MAX vad EN Drivaxel kostar på volvo..
av Masten
Gisses vad bokstäver du hade :D tack för din åsikt och kunskap.. kan väl inte annat en hålla med. kanske inte är så i alla brancher och på alla produkter, men det händer väl att "man får vad man betalar för".. Skroten hade jag inte ens tänkt på.. tack.
av *pettson*
Masten skrev:Gisses vad bokstäver du hade :D tack för din åsikt och kunskap.. kan väl inte annat en hålla med. kanske inte är så i alla brancher och på alla produkter, men det händer väl att "man får vad man betalar för".. Skroten hade jag inte ens tänkt på.. tack.
ibland måste det bli långt för att inte trampa alla på tårna.. man måste liksom *förklara färdigt*..
av Gasten
Håller ej med om att biltemas knutar är så förträffliga som folk vill påstå. Köpte ett par för att mina började bli glappa och tänkte bytt då jag ändå hade drivaxlarna nere för byte av damasker och packboxar. Enligt mig var biltema-knutarna ej färdigtillverkade de var ju för tusan bara grovsvarvade på de flesta ytor. Kanske inte är viktigt på en knut men generellt är ytfinheten oerhört kritiskt vad det gäller utmattning av cykliskt belastat stål. Vidare var splinesen för tighta samt knuten var täckt med ett fint lager smuts/spån. Slutligen var det en billigare variant på mutter utan "lös" bricka. Detta medför att det blir fel förspänning vid åtdragning då friktionen på denna mutter har större hävstång vid momentjämvikt.

Fettade upp de gamla knutarna istället och hoppas på att de går många mil till..
Användarvisningsbild
av Claes74
men återigen som pettson skrev "biltemas" knutar är ju egentligen någon annans med deras märke borttaget och biltemas ditsatt och dessa knutar tillverkas ju inte enbart för biltema.
men jag antar att men synar produkten mer noggrant när den kostar 700 än när samma produkt kostar 2000. har man köpt den för 2000 så monterar man och tänker att nu åker jag inte på biltema skit iaf.
men ack vad man kanske bedrog sig för ingen vet var någonstans dessa knutar säljs mer :wink:
av *pettson*
Gasten skrev:Håller ej med om att biltemas knutar är så förträffliga som folk vill påstå. Köpte ett par för att mina började bli glappa och tänkte bytt då jag ändå hade drivaxlarna nere för byte av damasker och packboxar. Enligt mig var biltema-knutarna ej färdigtillverkade de var ju för tusan bara grovsvarvade på de flesta ytor. Kanske inte är viktigt på en knut men generellt är ytfinheten oerhört kritiskt vad det gäller utmattning av cykliskt belastat stål. Vidare var splinesen för tighta samt knuten var täckt med ett fint lager smuts/spån. Slutligen var det en billigare variant på mutter utan "lös" bricka. Detta medför att det blir fel förspänning vid åtdragning då friktionen på denna mutter har större hävstång vid momentjämvikt.

Fettade upp de gamla knutarna istället och hoppas på att de går många mil till..
Nu ska du inte ta det här som ett försvar för biltema utan ta detta som en information för eftermarknadsdetaljer..
Först får jag väl välkomna dej till bilvärlden och förklara att allt är inte vackert här. Till att börja med så skiljer det faktiskt ingenting ifrån en orginalknut till en CDX eller biltemaknut. Ingen har satt nån som helst funktion till att göra den vacker till det yttre. Jag känner inte till nån i bilhistorien heller som haft en brusten knut på grund av för stora känningar/ kontra yttre finish. Varken orginal eller eftermarknad.
Tighthet ja.. Jag antar att du gjort rent dina splines? Och att du tidigare bytt knutar så att du inte gissar nu?
Orginalknutar är inget som man *lätt* drar av ifrån sina splines. Det brukar krävas en del jävlar o anamma innan dom släpper, alternativt en avdragare för knutar. ALLA eftermarknadsknutar idag är precis lika tajta, så tajta att dom SKA slås på med gummiklubba (med väl rengjorda och inoljade splines). Volvo har valt linjen att helt enkelt ENDAST erbjuda hela drivaxlar. Det finns ett par undantag ifrån den regeln om tajta splines. Bland annat VAG och Ford som har expanderring som låsning. Dom är inte riktigt så tajta varesej orginal eller eftermarknads. Varianten som volvo tillhör med separat låsring är en helt annan femma alltså

Sen står du inför att knuten är smutsig. Jag förstår att det är ett dilemma, det är en av dom sakerna som skiljer om man väljer att antingen köpa en förfettad knut eller en torr. En förfettad ligger i plastförpackning eller med täcklock så den inte förorenas då den ska monteras direkt. En torr knut säljs ofta i kartong direkt då den ändå ska tvättas innan fettningen. Den är ju nämligen rostskyddad in och utvändigt istället för infettad. Det vet dom flesta som jobbar med sånt här dagligen. Vet man det inte, så ska man ändå ta det som en regel att torra produkter ska tvättas innan användning.

Muttrarna var det med: Mina orginalmuttrar på min 855-94 som är låsmutter av slagtyp är inte av typen lös bricka.. inte heller om jag går till disken och köper denna typen splitt ny på volvo. Inte heller eftermarknadsmuttrarna är det.
Muttertypen som är av återanvändbar typ med friktionslåsning finns i två utföranden, dels med lös gliddel och dels med fast gliddel.
av Stefan1
*lånar* tråd med skrämselhicka, vad sa du att du sa sa du Petsson? skall icke infettade knutar tvättas innan infettning.......*gulp* för annars?!
nu svara du väl att man förkortar livslängden med 99% om man inte gör det eller att rostskyddet du pratar om dödar fettet man lägger till knuten!?

jag kollade noga så mina knutar inte var smutsiga (menar då synlig smuts) innan jag fetade in dem men jag gjorde inget mer........

säg gärna att jag inte behöver oroa mig :roll:
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]