Sida 1 av 1
Olja från påfyllningslocket!!!!Problemet löst!!
Postat: tis 21 okt 2008, 01:10
av Turbo_virus
Hej!
Har en liten sak som jag undrar över, oljepåyllningslocket håller inte tät så jag har olja på ventilkåpan. Packningen till locket har jag bytt. Kan det vara så att så att locket måste bytas ut?
Mvh janne
Re: Olja från påfyllningslocket!!!!varför??
Postat: tis 21 okt 2008, 09:02
av Berga
När vevhusventilationen sätter igen kan motorn trycka ut olja på andra ställen. Prova att göra rent den kanske.
Re: Olja från påfyllningslocket!!!!varför??
Postat: tis 21 okt 2008, 09:38
av *pettson*
Som ovanstående talare sagt. Det är dags för rengöring av vevhusventilationen. Det var dags för ett tag sen tydligen, men nu är det kris iallafall.Om du INTE gör rent vevhusventen så kan det i värsta fall bli så att du trycker ut packboxar på motorn. Vill det sej då riktigt illa så är det den mellan motor och låda som ploppar ur först (störst area). Då innebär det även att man får slita ned växellådan för att åtgärda.
Re: Olja från påfyllningslocket!!!!varför??
Postat: tis 21 okt 2008, 11:44
av Turbo_virus
Har gjort iordning hela vevhusventilation...allt är rent! Så som dina bilder visar *pettson*
Re: Olja från påfyllningslocket!!!!varför??
Postat: tis 21 okt 2008, 16:39
av *pettson*
Turbo_virus skrev:Har gjort iordning hela vevhusventilation...allt är rent! Så som dina bilder visar *pettson*
Om vevhusventen är rengjord och locket är fixat med ny packning så ska det inte kunna komma ut olja vid locket.
Har du även fixat förvärmningen nere vid inloppet till turbon så inte den är igensatt?
På tomgång och på fullvarv har du rejält med undertryck vid inloppet på turbon så du bör inte kunna få övertryck i motorn om evakueringen fungerar som tänkt.
Har du dragit upp oljestickan och känt om det suger lite svagt eller om det är övertryck på venten?
Re: Olja från påfyllningslocket!!!!varför??
Postat: tis 21 okt 2008, 16:54
av Turbo_virus
*pettson* skrev:Turbo_virus skrev:Har gjort iordning hela vevhusventilation...allt är rent! Så som dina bilder visar *pettson*
Om vevhusventen är rengjord och locket är fixat med ny packning så ska det inte kunna komma ut olja vid locket.
Har du även fixat förvärmningen nere vid inloppet till turbon så inte den är igensatt?
På tomgång och på fullvarv har du rejält med undertryck vid inloppet på turbon så du bör inte kunna få övertryck i motorn om evakueringen fungerar som tänkt.
Har du dragit upp oljestickan och känt om det suger lite svagt eller om det är övertryck på venten?
När jag har dragit upp oljestickan och motorn e varm och det är kallt ute, så ser man att det kommer upp lite ånga....(motorn har varit igång då). men det borde ju beror på att motorn e varm och i rörelse? eller? känner iaf. inget sug
Re: Olja från påfyllningslocket!!!!Problemet löst!!
Postat: fre 24 okt 2008, 18:11
av rocketman
Är det nåt jag missar!?!? Vad löste problemet? ??:-/
Var det: "Har du även fixat förvärmningen nere vid inloppet till turbon så inte den är igensatt?" som var problemet?
Jag har samma problem nämligen med olja på v-kåpan.
Har just mätt upp att vevhusventen inte är igensatt. Uppmätt på volvo och det var perfekta värden enligt mekarn.
Nu har jag bytt oljepåfyllningslockets packning och hoppas att det hjälper. Dock är jag är lite skeptisk till det :roll:
Re: Olja från påfyllningslocket!!!!Problemet löst!!
Postat: fre 24 okt 2008, 22:56
av Phantom
Hur mätte Volvoverkstaden upp att vevhusventen inte var igensatt? :???: Okulär mätning eller med instrument? (Nyfiken då jag inte vet exakt hur mätningen går till.)
Re: Olja från påfyllningslocket!!!!Problemet löst!!
Postat: fre 24 okt 2008, 23:13
av rocketman
Måste ha varit ett vakuum-instrument av nåt slag eftersom han pratade om "bra undertryck". Borde ju kanske frågat mer om detta men jag var lite insnöad på huvudproblemet som var byta det välkända elektroniska strul-gasspjället (ETM
).

( borde förstås också nämna att min bil är en V70-99 2.5t, 16500mil)