Sida 1 av 1

850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: sön 12 okt 2008, 22:03
av Robban58
Hej!
Har en 850 GLT -95:a som jag har lite problem med..
Har Kollat runt bland trådarna här och kollat efter andra som haft samma problem, men jag är helt nollad i huvudet efter en heldag ilandes efter reservdelar.. Så jag föröker fråga här i en ny tråd om det går för sig?:)

I Måndags morse starade jag bilen för att backa den till en annan parkeringsruta för att slippa böter på datumsparkeringen.. Märkte väl av lite att den bluddrade, men inget jag tänkte nåt mer på, den har ju trots allt gått bra fram tills dess.... När jag sen kom hem efter jobbet och skulle ta bilen till affären så gjorde den ett tappert försök att starta och höll sig igång i 1-3 sekunder för att sen dö.. Försökte igen o då matade startmotorn men inget tändande..
Tändspole såg ut som den suttit sen Torslanda -95.. Likaså fördelare samt rotor.. (dom såg ut som dom sjungit på sista refrängen senaste 8 tusen milen..
Var iväg o köpte ny tändspole, fördelare, rotor samt tändkablar och bytte dessa.. Med lite assistans från brorsan med startkablar så var den efter mångt och länge på väg att vilja starta hela tiden, men ville inte igång.. så vi kollade stiften och dom såg för jäkliga ut.. nedslitna samt blöta av bränslet (så bensin har det kommit fram iaf).
Åkte iväg o köpte tändstift och fick monterat i dessa.. försökte få igång bilen, men likadan som innan... Var bara på väg att starta men nådde inte ända fram...

Luktar ju trots allt att det kommit fram bensin till motorn.. och Pumpen hör jag som ett donkande ljud bak. Sitter det en förpump i 850 också?
Någon som haft samma problem? Tips på vad det kan vara?

Är tacksam för all hjälp jag kan få!!

Mvh
Robban

Re: 850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: sön 12 okt 2008, 22:24
av Mackansglt
Kolla felkoderna, kan även vara kamaxelgivare som trilskas men kolla felkoderna först.

Re: 850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: sön 12 okt 2008, 22:30
av mr850gle
Robban58 skrev:Hej!
Har en 850 GLT -95:a som jag har lite problem med..
Har Kollat runt bland trådarna här och kollat efter andra som haft samma problem, men jag är helt nollad i huvudet efter en heldag ilandes efter reservdelar.. Så jag föröker fråga här i en ny tråd om det går för sig?:)

I Måndags morse starade jag bilen för att backa den till en annan parkeringsruta för att slippa böter på datumsparkeringen.. Märkte väl av lite att den bluddrade, men inget jag tänkte nåt mer på, den har ju trots allt gått bra fram tills dess.... När jag sen kom hem efter jobbet och skulle ta bilen till affären så gjorde den ett tappert försök att starta och höll sig igång i 1-3 sekunder för att sen dö.. Försökte igen o då matade startmotorn men inget tändande..
Tändspole såg ut som den suttit sen Torslanda -95.. Likaså fördelare samt rotor.. (dom såg ut som dom sjungit på sista refrängen senaste 8 tusen milen..
Var iväg o köpte ny tändspole, fördelare, rotor samt tändkablar och bytte dessa.. Med lite assistans från brorsan med startkablar så var den efter mångt och länge på väg att vilja starta hela tiden, men ville inte igång.. så vi kollade stiften och dom såg för jäkliga ut.. nedslitna samt blöta av bränslet (så bensin har det kommit fram iaf).
Åkte iväg o köpte tändstift och fick monterat i dessa.. försökte få igång bilen, men likadan som innan... Var bara på väg att starta men nådde inte ända fram...

Luktar ju trots allt att det kommit fram bensin till motorn.. och Pumpen hör jag som ett donkande ljud bak. Sitter det en förpump i 850 också?
Någon som haft samma problem? Tips på vad det kan vara?

Är tacksam för all hjälp jag kan få!!

Mvh
Robban
Dette er noe for pettson :-)-) :mrgreen:

Re: 850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: sön 12 okt 2008, 22:40
av Robban58
Tack! Jag får kika på felkoderna imorgon och se vad dom kan ge.. Får kolla med volvia också om dom kan kolla på det i värsta fall... men min erfarenhet säger att det kan bli dyrt.. :???:

Re: 850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: mån 13 okt 2008, 00:18
av *pettson*
Robban58 skrev:Tack! Jag får kika på felkoderna imorgon och se vad dom kan ge.. Får kolla med volvia också om dom kan kolla på det i värsta fall... men min erfarenhet säger att det kan bli dyrt.. :???:
om det är vad jag misstänker att det är eftersom du skrivit vad du gjort så..
Nej det blir inte dyrt.. Det enda du gjort är att surat ned bilen rejält. OM du följer det jag skriver nu så kommer det att kosta dej en stunds jobb och det är allt.
Om du tänkt på det så går nog startmotorn lite väl lätt? Inte heller vibrerar det som om motorn verkligen kämpar mot kompressionen för att starta?
Gör så istället att du öppnar huven och tar bort kablarna till spridarna. Lossa kontakterna en och en. Skruva ur dina tändstift. Lossa elkontakten på tändspolens slutsteg (det sitter en röd och en blå kabel på enheten där) Lossa INTE tändkabeln utan alltså elkontakten i botten på enheten. Ge full gas nu och försök starta. Det som händer nu är att vi ventilerar cylindrarna lite grand. Så det kommer att lukta mycket bensin efter det här. Dock släpper vi inte på mera bensin utan vi vädrar bort den istället. Hämta oljekannan INTE NÅN SPRAY utan oljekannan.. det är viktigt att det är MOTOROLJA. Klunka i 2-3 klunkar (typ 2-3 kapsyler) med olja i var cylinder. Sätt dit tändstiften. Sätt dit bottenkontakten på tändspolen. Nu håller du återigen full gas och försöker starta. Nu kan det poffa till lite och ryka lite grand i avgaset.. Det är inte säkert, men det kan hända. När det inte tänder mera så har du nu märkt att du fått ordentligt med mothugg i motorn. Du har fått tillbaka kompressionen. NU sätter vi dit spridarkontakterna igen och försöker starta precis som vanligt. När bilen tänder till försöker du direkt höja varvet på bilen. 2000rpm blir lagom att hålla den på. Den kommer inte att gå sådär jätteväl den första minuten och den kommer att ryka rejält blått. Det är inget att vara rädd för. Det som ryker är oljan du klunkade ned i cylindrarna för att kolvringarna skulle täta ordentligt igen. Det slutar på några minuter. Motorn kommer att gå bättre o bättre. När den går som vanligt så måste du ut och köra med den. Kör den på ca 4000rpm (håll en växel lägre än normalt.. eller två lägre om det krävs. Detta för att sota av kolvringarna ordentligt så att dom når ut ordentligt. När du kört nån mil med bilen så kan du köra normalt hem med den och ställa den igen. UNDVIK att starta den och stänga av den upprepade ggr, dom surar alltså ned sej. Startar du så ha den igång kanske 5 minuter.. sen stäng av så ska det inte vara några problems mera.

Re: 850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: mån 13 okt 2008, 18:45
av Robban58
Tackar!!
Funkar detta kommer jag bli förvirrad:D... Ingen dålig kunskap du besitter ju!!
Ska ta o hämta bilen o bogsera den till garaget så jag slipper regnet..

Re: 850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: mån 13 okt 2008, 20:32
av *pettson*
Robban58 skrev:Tackar!!
Funkar detta kommer jag bli förvirrad:D... Ingen dålig kunskap du besitter ju!!
Ska ta o hämta bilen o bogsera den till garaget så jag slipper regnet..
Det här förfarandet jag skriver om är inte nåt nytt. Det kom ungefär när hela världen ville spara bensin. Man sänkte fjädertrycket på kompressionsringarna för att sänka friktionen i motorerna. Volvo är inte ensamma om problemet. Opel har det också, även saab. Trasslet är att man spolar på lite väl mycket bensin i startögonblicket. Det gör att om motorn stannas nästan direkt så kommer oljefilmen på cylinderväggarna att lösas upp lite grand. Samtidigt är ju ringtrycket dåligt så när oljan är tunnare, eller helt väck så tätar inte kolvringarna längre. Du får ingen eller iallfall väldigt låg kompression och samtidigt när du maler så spolar du in mera soppa som ger sämre kompression osv. Till sist går startmotorn rätt så fort utan nåt som helst motstånd..
Jag vet inte hur många oplar..eller saabar jag gjorde denna operation på när jag jobbade på opel.. Åtgärden sen är i princip att varva ordentligt så ringarna är så lösa dom kan bli.. så naturligtvis kostar det ju 2000kr att man utfört detta... Naturligtvis har jag gjort den här åtgärden även på volvosar :-)-) Faktiskt på min egen med.

Re: 850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: fre 17 okt 2008, 12:23
av Robban58
Du ska ha ett stooooort tack Pettson!!!! Funkade hur bra som helst nu!!

Tusen tack!!!

Mvh Robert Pettersson

Re: 850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: fre 17 okt 2008, 14:47
av *pettson*
Robban58 skrev:Du ska ha ett stooooort tack Pettson!!!! Funkade hur bra som helst nu!!

Tusen tack!!!

Mvh Robert Pettersson
Du ser.. allt är inte dyrt.. och volvos *teori* om exakt det här felet är att tryckarna hänger sej så ventilerna ställer sej lite öppna. Det brukar kosta 2-3 oljebyten, ett par filter samt ett par timmar på volvo innan dom löst det hela.. Som synes hänger problemet inte överhuvudtaget ihop med ventilerna :-)-)
Nåt man berättat några hundra ggr men inte blivit trodd på.

Re: 850 GLT -95:a Startproblem.. :(

Postat: fre 27 feb 2009, 17:42
av jugge54
Jag följde pettsons utmärkta handledning men misslyckades tyvärr.Jag kom så ihåg att jag hade glömt att lossa på kontakten till tändspolen och provade på nytt EXAKT enligt
beskrivningen men med samma resultat.Sabbade jag någonting på mitt första försök????