Sida 1 av 1

ABS-problem 855GLT -93a

Postat: lör 11 okt 2008, 20:53
av Hilmer
Vet att detta varit på tapeten tidigare men då har det alltid handlat om lite nyare system.
I mitt fall så gäller det en 855GLT -93 med den äldre versionen av box.
Frågan är om man på liknande sätt kan få liv i boxen igen eller om det finns andra orsaker på dessa bilar som gör att systemet klappar ihop!?
Har mätt upp och bytt ut en del av givarna/kablar vid hjulen utan att få igång systemet, felkoderna lotsar en bara runt bland givarna trots att dessa borde vara ok och vad det gäller boxen så verkar jag inte få nån felkod alls. Kommer tyvärr inte ihåg exakta värden på givare eller felkoder osv nu då det var i vintras jag höll på med detta sist, men tänkte nu göra ett nytt försök att få igång det...

Bild på denna äldre box: http://www.volvoturbo.net/abs001.jpg

Re: ABS-problem 855GLT -93a

Postat: lör 11 okt 2008, 22:29
av *pettson*
Hilmer skrev:Vet att detta varit på tapeten tidigare men då har det alltid handlat om lite nyare system.
I mitt fall så gäller det en 855GLT -93 med den äldre versionen av box.
Frågan är om man på liknande sätt kan få liv i boxen igen eller om det finns andra orsaker på dessa bilar som gör att systemet klappar ihop!?
Har mätt upp och bytt ut en del av givarna/kablar vid hjulen utan att få igång systemet, felkoderna lotsar en bara runt bland givarna trots att dessa borde vara ok och vad det gäller boxen så verkar jag inte få nån felkod alls. Kommer tyvärr inte ihåg exakta värden på givare eller felkoder osv nu då det var i vintras jag höll på med detta sist, men tänkte nu göra ett nytt försök att få igång det...

Bild på denna äldre box: http://www.volvoturbo.net/abs001.jpg
Du säger att boxen har fel om givarna? Men har du mätt i kontaktstycket vid abs boxen och bekräftat att dom är hela? Att kablagen är hela och fina? Det kan ju finnas ett kabelbrott OCH en trasig givare.. OFTA är läsfel t.ex inte en defekt givare utan en tandkrans på en drivaxel som är så dålig att systemet inte klarar att läsa den då o då. Glappa hjullager ger ofta utslag även det på ABS systemet som svårlästa kransar (felaktiga givare enligt systemet).
Så enda sättet att VETA är att MÄTA och skita fullständigt i boxen. När DU vet att det är helt och ger signal DÅ kan du koppla in boxen och se vad den har att säga om saken. Tyvärr är allt inte enkelt svart och vitt..
Andra saker som vägrar din ABS: pedallägesgivaren om den är defekt. defekt bromsljuskontakt. glappt tändningslås så 15strömmen inte kommer till boxen i rätt tid, överladdning på batterispänningen. Ja det finns säkert 25 orsaker till..

Re: ABS-problem 855GLT -93a

Postat: sön 12 okt 2008, 08:19
av Hilmer
Jag sa aldrig att boxen har fel om givarna, bara att jag inte får nån felkod. Att jag beskyllde boxen för att vara boven i dramat är för att man läst sig till detta i andra trådar om abs-system, med kallöddningar osv.
Självklart så vet jag inte om allt är okej för då hade jag ju aldrig behövs lägga upp denna tråd, men jag vill så klart ha mer info om systemet och dess brister innan jag fortsätter min felsökning och om det är ens värt att lägga ner mer tid och pengar på det...
När det gäller de bakre givarna så har jag fått byta ut kablaget på höger sida då jag inte fick nån signal till kontaktstycket i kofferten, vänster ok. Problemet är att så fort jag mätt upp och fått kontakt med en givare så får jag felkod på nästa (kommer aldrig samtidigt) så man skulle nästan kunna tro att antingen är alla givare defekta eller så är det fel på box, kablage eller kontaktstycke längre fram...
Förresten! vart sitter kransarna? sitter dom på drivaxeln fram eller lagret!? Funderar ju på att byta till 5-bultat och då kanske man hade kunnat göra två flugor på smällen... :???:
Jag tackar för visat intresse :)

Re: ABS-problem 855GLT -93a

Postat: sön 12 okt 2008, 10:14
av *pettson*
Hilmer skrev:Jag sa aldrig att boxen har fel om givarna, bara att jag inte får nån felkod. Att jag beskyllde boxen för att vara boven i dramat är för att man läst sig till detta i andra trådar om abs-system, med kallöddningar osv.
Självklart så vet jag inte om allt är okej för då hade jag ju aldrig behövs lägga upp denna tråd, men jag vill så klart ha mer info om systemet och dess brister innan jag fortsätter min felsökning och om det är ens värt att lägga ner mer tid och pengar på det...
När det gäller de bakre givarna så har jag fått byta ut kablaget på höger sida då jag inte fick nån signal till kontaktstycket i kofferten, vänster ok. Problemet är att så fort jag mätt upp och fått kontakt med en givare så får jag felkod på nästa (kommer aldrig samtidigt) så man skulle nästan kunna tro att antingen är alla givare defekta eller så är det fel på box, kablage eller kontaktstycke längre fram...
Förresten! vart sitter kransarna? sitter dom på drivaxeln fram eller lagret!? Funderar ju på att byta till 5-bultat och då kanske man hade kunnat göra två flugor på smällen... :???:
Jag tackar för visat intresse :)
Bak hittar du kransarna på hjullagren, så där byts dom när man byter hjullager.
Fram återfinns dom på drivknutarna. Grejen är att är lampan tänd utan att du hittar koder är det i 90% av fallen ditt tändningslås som spökar. Låset glappar lite grand på 15 strömmen, avhjälps med en ny bottenkontakt på tändningslåset. Att lampan är tänd betyder inte att det finns felkoder utan att systemet är avstängt helt enkelt.
Men innan du nu far iväg och köper en sån bottenkontakt kan man kolla genom att vicka lite på nyckeln. Fungerar inte det är nästa steg att mäta upp alla delspänningar som ska finnas. Även en trasig säkring till ABS systemet tänder lampan. Så kortfattat så.. vrid på nyckeln och starta som vanligt, dra tillbaka nyckeln några mm om det går. Nästa steg: kontroll av samtliga säkringar. Annars är nästa steg att inhämta ett elschema för att börja mäta på vad som saknas.

Re: ABS-problem 855GLT -93a

Postat: sön 12 okt 2008, 10:23
av Hilmer
Alltså felkoder får jag ju, så att lampan lyser är ju inget konstigt egentligen, frågan är bara VAD som är felet!?
Tyvärr är ju inte allting antingen svart eller vitt, det kan ju finnas flera faktorer som gör att det inte lirar, får väl se om jag kan lösa det...
Ska försöka ta mig an det vid tillfälle, det måste ju passa med hustruns schema så jag kan använda hennes bil vid behov, för detta kan ju ta en stund att få rätt på.
Jag tackar för hjälpen så långt, kommer säkert att återkomma med fler frågor, hehe!