Sida 1 av 3
HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: fre 03 okt 2008, 14:12
av Lindberg
Hallå på er alla goa gubbar å tjejer :D
Tänkte bara kolla lite snabbt varför min bil drar så jävla mycket bensin?
Det är en 855 T5-R -95 har bytt LMM och även Lambda sonden.
Finns det någon risk att det kan vara bränsletrycksregulatorn?
MVH/Mikael
Re: HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: fre 03 okt 2008, 14:26
av Gargamel
Har du läst ut felkoder? dosan sitter i motorutrymmet och det finns beskrivning på forumet hur du gör
Re: HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: fre 03 okt 2008, 16:42
av *pettson*
Lindberg skrev:Hallå på er alla goa gubbar å tjejer :D
Tänkte bara kolla lite snabbt varför min bil drar så jävla mycket bensin?
Det är en 855 T5-R -95 har bytt LMM och även Lambda sonden.
Finns det någon risk att det kan vara bränsletrycksregulatorn?
MVH/Mikael
95% av orsakerna brukar vara för tjocka skor. Det gör att gasfoten går för långt ned. Är du känslig med foten lär du få kanske runt 1,15l/mil i snitt på blandad körning. Landsväg ca 1 liter/ mil.
Med tjockare skor brukar det bli betydligt mera sås som eldas upp. Lösningen är faktiskt att chippa hur konstigt det än låter.
Re: HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: lör 04 okt 2008, 11:15
av Lindberg
Gargemel: En kompis läste felkoder för ett tag sedan, han hittade massa felkoder men ingen som hjälpte :???:
Pettson: jag hade vart väldigt nöjd om den hade dratt 1,5l milen.
Men nu drar den ca:2,5-3l milen landsvägskörning :(
Pratade med Frank på SQR och han trodde att det kunde vara bränsletrycksregulatorn.
Får väl byta den och se sen om det blir bättre
Re: HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: lör 04 okt 2008, 14:17
av andreas 80
Om du läst ut felkoder utan att nolla dem efter du bytt saker, kan det ligga kvar och spöka.
Nolla alla felkoder och se vilka som kommer tillbaka, alternativt ta loss batteripolen över natten och se.
Inte nån vidare idé att byta saker som kan vara fel, slutar allt som oftast med att det blir onödigt dyrt.
Det finns en guide hur man kollar & nollar felkoder här i forumet, gör det och berätta vilka som finns kvar.
Re: HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: lör 04 okt 2008, 15:37
av *pettson*
Lindberg skrev:Gargemel: En kompis läste felkoder för ett tag sedan, han hittade massa felkoder men ingen som hjälpte :???:
Pettson: jag hade vart väldigt nöjd om den hade dratt 1,5l milen.
Men nu drar den ca:2,5-3l milen landsvägskörning :(
Pratade med Frank på SQR och han trodde att det kunde vara bränsletrycksregulatorn.
Får väl byta den och se sen om det blir bättre
Nej det kan inte vara regulatorn. Detta av en enkel orsak, vore trycket för högt skulle bilen dö på tomgång av att den dränker sej.. vore trycket för lågt så skulle bilen endast gå sämre på fullvarv. Ingen av orsakerna kan ge dej bränsleförbrukning på över 2,5-3 liter milen landsväg. Men som sagt läs ur koderna.
Re: HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: sön 05 okt 2008, 13:18
av Lindberg
jag ahr ju läst alla felkoder både innan och efter jag bytt grejer.
Blir fan inte riktigt klok på skiten.
Re: HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: sön 05 okt 2008, 13:23
av *pettson*
Lindberg skrev:jag ahr ju läst alla felkoder både innan och efter jag bytt grejer.
Blir fan inte riktigt klok på skiten.
Okej då vet vi att problemet inte är felkodsrelaterat då?
DÅ är det dags att felsöka på allvar.
Hur är det bränslesnittet uppmätt då?
Re: HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: mån 06 okt 2008, 19:40
av Lindberg
tjenna grabbar! Nu kommer ni säkert tro att jag e dum i huvudet! Men jag å min kusin läste felkoderna nu ikväll å den indikerade på att lamdan var fel på, bytte den för ett tag sedan samtidigt som vi hade loss toppen, men får väl byta en gång till å hoppas på att det inte dyker upp några andra :evil:
Re: HJÄLP!! Min 855:a drar massa bensin!
Postat: mån 06 okt 2008, 20:02
av kebabpizza
Ett ex till mig hade för många år sen en riktigt risig civic som sörplade rejält med soppa (hon var tvungen att trycka gasen i botten för att den överhuvudtaget skulle röra på sig och motorlampan lyste trots att i stort sett allt hade bytts ut, lambdasond, tändssystem, div. givare o.s.v.) och när den en dag inte ens ville starta kom en bekant på idén att ta ett kompprov, och det visade sig att motorn nästan helt saknade kompression på alla 4:a burkar, den var helt slut.