Sida 1 av 2

co-halten

Postat: fre 19 aug 2005, 15:38
av blomman
Hallå
jag har köpt en 855 t5-94,import italien togs in 02. nu när jag skulle bes var co-halten för hög.Bytte lambdasond men det hjälpte inte.
Vad ska jag göra eller bör prova för att jag ska få igenom den?
(det var inte enbart co-halten det det var alla värden)
Hoppas att någon där ute kan hjälpa mig :D .
Mvh/blomman

Re: co-halten

Postat: fre 19 aug 2005, 17:43
av CarMan
blomman skrev:Hallå
jag har köpt en 855 t5-94,import italien togs in 02. nu när jag skulle bes var co-halten för hög.Bytte lambdasond men det hjälpte inte.
Vad ska jag göra eller bör prova för att jag ska få igenom den?
(det var inte enbart co-halten det det var alla värden)
Hoppas att någon där ute kan hjälpa mig :D .
Mvh/blomman
läs felkoder & kolla luftlekage på avgas & insugs sidan

Re: co-halten

Postat: fre 19 aug 2005, 20:08
av blomman
CarMan skrev:
blomman skrev:Hallå
jag har köpt en 855 t5-94,import italien togs in 02. nu när jag skulle bes var co-halten för hög.Bytte lambdasond men det hjälpte inte.
Vad ska jag göra eller bör prova för att jag ska få igenom den?
(det var inte enbart co-halten det det var alla värden)
Hoppas att någon där ute kan hjälpa mig :D .
Mvh/blomman
läs felkoder & kolla luftlekage på avgas & insugs sidan
Felkoder? hur och vart läser man av dom???
Tack för tipset om luftlekage ska kolla det.Hoppas att du kan hjälpa mig med resten,har ingen instuktionsbok och ingen aning vart och hur man läser av koder
/blomman

Re: co-halten

Postat: fre 19 aug 2005, 22:09
av ketto
blomman skrev:
CarMan skrev:
blomman skrev:Hallå
jag har köpt en 855 t5-94,import italien togs in 02. nu när jag skulle bes var co-halten för hög.Bytte lambdasond men det hjälpte inte.
Vad ska jag göra eller bör prova för att jag ska få igenom den?
(det var inte enbart co-halten det det var alla värden)
Hoppas att någon där ute kan hjälpa mig :D .
Mvh/blomman
läs felkoder & kolla luftlekage på avgas & insugs sidan
Felkoder? hur och vart läser man av dom???
Tack för tipset om luftlekage ska kolla det.Hoppas att du kan hjälpa mig med resten,har ingen instuktionsbok och ingen aning vart och hur man läser av koder
/blomman

Felkoder läser du av i motorutrymmet! Finns en liten dosa me lock på till vänster framifrån sett! Har inte en sån då ja har en 97:a men iaf så finns de en där! de står A och B och en massa nummer (1-6)
Vet inte vilket motorsystem du har om de är Fenix 5.2 eller Motronic 4.3 Så här står de i Haynesboken: (Ett tips: skaffa en sån) Slå av tändningen.Ta tråden och stick i den i sockel A-2! Ha papper och penna tillgängligt och anteckna de felkoder som visas. De tresiffriga koderna visas i en form av en serie blinkningar av den röda lysdioden (på A modulens översida bredvid testknappen).Blinkningarna gör en kort paus mellan varje siffra!

Re: co-halten

Postat: lör 20 aug 2005, 17:20
av blomman
ketto skrev:
blomman skrev:
CarMan skrev: läs felkoder & kolla luftlekage på avgas & insugs sidan
Felkoder? hur och vart läser man av dom???
Tack för tipset om luftlekage ska kolla det.Hoppas att du kan hjälpa mig med resten,har ingen instuktionsbok och ingen aning vart och hur man läser av koder
/blomman

Felkoder läser du av i motorutrymmet! Finns en liten dosa me lock på till vänster framifrån sett! Har inte en sån då ja har en 97:a men iaf så finns de en där! de står A och B och en massa nummer (1-6)
Vet inte vilket motorsystem du har om de är Fenix 5.2 eller Motronic 4.3 Så här står de i Haynesboken: (Ett tips: skaffa en sån) Slå av tändningen.Ta tråden och stick i den i sockel A-2! Ha papper och penna tillgängligt och anteckna de felkoder som visas. De tresiffriga koderna visas i en form av en serie blinkningar av den röda lysdioden (på A modulens översida bredvid testknappen).Blinkningarna gör en kort paus mellan varje siffra!
Jag har kollat lite lekage på insugssidan och hittat att den slangen eller röret efter luftmassemätaren, längre ner finns det en kontakt och en eller två slangar den kan jag ta bort,den kontakten sitter alltså inte fast.Tar jag bort den så får jag en tomgång på 1500 varv.Den slangen köper man den ny eller på skroten?
Koderna skulle jag kolla men den börjar aldrig att blinka den bara lyser.
Gjorde jag något fel? vred på nyckeln till första läget skulle man göra så?
Den kontakt som sitter löst har en rektangulär gummi infästning,går den kanske att limma?

Postat: mån 22 aug 2005, 19:15
av Sparkz
Läge 2 ska det vara, inte bara radioläge.

Vad hade du för värden på besiktningen?

Postat: mån 22 aug 2005, 19:34
av blomman
Sparkz skrev:Läge 2 ska det vara, inte bara radioläge.

Vad hade du för värden på besiktningen?
Jag hade skyhöga värden som följer:
CO 9.6 (0,5) CO 2500 7,9 (0,3)
HC 390 (100)
lambda 0.78 (0,96-1,04)
Lambda värdet klarade jag på om bes pga lambda byte men co:n och hc:n klarade jag inte. Hoppas att någon ute i cyber space klarar att hjälpa mig :)
Mvh/Blomman

Postat: tis 23 aug 2005, 17:49
av blomman
blomman skrev:
Sparkz skrev:Läge 2 ska det vara, inte bara radioläge.

Vad hade du för värden på besiktningen?
Jag hade skyhöga värden som följer:
CO 9.6 (0,5) CO 2500 7,9 (0,3)
HC 390 (100)
lambda 0.78 (0,96-1,04)
Lambda värdet klarade jag på om bes pga lambda byte men co:n och hc:n klarade jag inte. Hoppas att någon ute i cyber space klarar att hjälpa mig :)
Mvh/Blomman
Jag har läst av felkoder på bränslet nu och har följande:
4-1-4 för högt ladd tryck i turbon vad göra?
1-2-1 signal från insugsrörets tryckgivare saknas eller är felaktig, vad göra?
Vad kostar det ca: att laga eller lämna till verkstad?

Postat: tis 23 aug 2005, 18:19
av Sparkz
Oki, bränsle får den iaf...
Det brukar vara lambdasonden när den vräker på bränsle på det viset men du har ju bytt den :???:

Du har Motronic bränslesystem och då betyder 121 luftmassemätare. Fenix (och Regina på 740) har tryck- och tempgivare i stället för massemätare, då pekar koden på tryckgivaren.

Kom koderna i den ordningen du skrev? Den som är satt först kommer först när man läser så om det var det kan 121 vara ett följdfel. Du kan alltid prova att ta bort koderna och se vilken som kommer tillbaka först. Det kan vara så att en av dem har legat kvar i minnet sen tidigare.

Postat: tis 23 aug 2005, 20:15
av Berggren
jag gjorde den tabben med felkoden för signal från insugsrörets tryckgivare saknas eller är felaktig.. jag glömde radera den.... f***** va jag letade fel...
instämmer med tidigare skribent om slangar som läcker...