Sida 1 av 2
Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: sön 28 sep 2008, 11:05
av oskbl
Hej,
Jag har en V70 2000 Classic, 140Hk, manuell låda, där det ibland (har hänt två 3 ggr) är svårt få i backen och 1:an och 2:an. Händer när jag startar bilen med 1:ans växel i, aldrig när jag har neutralläge. För att komma loss har jag krypit fram någon meter på 1:an eller 3:an och sedan kunnat lägga i backen, men milt våld. Ett sätt som jag inte testat är att stänga av motorn, lägga i backen, och sedan starta.
Verkstan säger att kopplingen kanske behöver bytas. Bilen har gått 11100 mil, jag har inte haft bilen så länge så jag vet inte hur den är körd. Krok finns ej på bilen.
Dragläget är också inte så bekvämt, "svårt" att krypköra ibland (speciellt då jag är trött) då dragläget är väldigt litet, så att säga.
Märker inte att kopplingen skulle slira eller liknande.
Annars funderar jag på om huvudcylindern kanske kan vara en orsak. Den "kvackar" som en groda ungefär när jag använder kopplingspedalen. Verkstan tyckte dock det var ofarligt.
Pris för att byta koppling 9000 på en mindre verkstad med Volvo som specialitet. 11300 på den stora Volvo verkstaden på min ort.
Sökte efter liknande trådar på detta forum, men hittade ingen som direkt passade (hittade en, men fanns inga svar).
Hoppas jag inte uttryckt mig för klumpigt, min kunskap inom detta område kommer från Haynes manual för V70 :)
Oskar
Re: Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: sön 28 sep 2008, 16:33
av oskbl
Det jag undrar är alltså i princip: Är det inte lite tidigt att byta koppling efter 11000 mil? Men visst, den tidigare ägaren kanske lyckades slita ner lamellerna.
Jag funderar också på hur jag vet att kopplingen verkligen behöver bytas. Jag tycker ibland att verkstadspersonalen är lite stressad, och kanske inte undersöker så noga. Jag har försökt följande:
Jag körde med femmans växel i uppförsbacke. Trycker ner kopplingen snabbt och släpper upp den. Detta resulterade för mig att motorn rusade, och jag slirade någon sekund på 4000 varv. Det luktade bränt... :( Så om den inte var trasig innan så är den väl det nu.
Oskar
Re: Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: sön 28 sep 2008, 17:36
av RoadRunner1
Tar verkstaden 9000 :- för att byta kopplingen .... !? är det nog dags att tacka för sig i all vänlighet och hitta en ny verkstad när jag vet de som gör dessa arbeten för runt 5000:-.Så en vidare koll i geografin kanske kan löna sig.
Re: Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: sön 28 sep 2008, 20:49
av oskbl
RoadRunner1 skrev:Tar verkstaden 9000 :- för att byta kopplingen .... !? är det nog dags att tacka för sig i all vänlighet och hitta en ny verkstad när jag vet de som gör dessa arbeten för runt 5000:-.Så en vidare koll i geografin kanske kan löna sig.
Ja, och då är det en mindre verkstad som brukar vara lite billigare (och vänligare). Den stora Volvo verktstan vill ha 11300, varav 4600 i materialkostnad.
Har inget att jämföra med, men det är väl rätt bökigt att byta koppling kan jag gissa. Anväder verkstan som tar 5000:- sig av billigare delan är Volvo orignal?
Tack iallfall, ska kolla runt lite om det finns någon billigare.
Oskar
Re: Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: sön 28 sep 2008, 21:02
av Brainy
Hmm, bara jag som tror på synkningarna i lådan?
Vad händer om du släpper upp kopplingen och trampar ner den igen istället för att lägga i en annan växel?
mvh
Anders
Re: Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: sön 28 sep 2008, 21:18
av Nexus
RoadRunner1 skrev:Tar verkstaden 9000 :- för att byta kopplingen .... !? är det nog dags att tacka för sig i all vänlighet och hitta en ny verkstad när jag vet de som gör dessa arbeten för runt 5000:-.Så en vidare koll i geografin kanske kan löna sig.
5000 för byte! Den verkstan vill jag ha kontakt med när min koppling ska bytas. Pappas granne hade inne sin V70 på kopplingsbyte/packbox på en allbilsverkstad. Det kostade honom 11000:-
Men åter till tråden, jag har för mig *pettson* har skrivit om detta förut med kärvande växlar. Smörja alla leder och axeln, men det exakt svaret kommer nog snart om *pettson* läser detta :roll:
Re: Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: sön 28 sep 2008, 23:55
av *pettson*
Grammse skrev:RoadRunner1 skrev:Tar verkstaden 9000 :- för att byta kopplingen .... !? är det nog dags att tacka för sig i all vänlighet och hitta en ny verkstad när jag vet de som gör dessa arbeten för runt 5000:-.Så en vidare koll i geografin kanske kan löna sig.
5000 för byte! Den verkstan vill jag ha kontakt med när min koppling ska bytas. Pappas granne hade inne sin V70 på kopplingsbyte/packbox på en allbilsverkstad. Det kostade honom 11000:-
Men åter till tråden, jag har för mig *pettson* har skrivit om detta förut med kärvande växlar. Smörja alla leder och axeln, men det exakt svaret kommer nog snart om *pettson* läser detta :roll:
Problemet man har är att ingående axeln draggar. Den roterar alltså trots att den är urkopplad för att det kärvar. Visst kan det vara ett synkproblem? Men det gäller som sagt att undersöka det noga. INNAN.
Att man föreslår att byta kopplingen är för att i 9 fall av 10 är inte fjädrarna i lamellen friska. Detta trots att det säkert är bra med lamellmaterial kvar.
Man bör även byta urtramplager då detta får stryk oavsett om man drar släp eller inte (beroende på om man har intern eller extern slav). Så kallade stadslager är inte ovanliga, då har man draggat med foten på kopplingen lite svagt så att lagret helt enkelt överhettar och smälter.. Naturligtvis behöver inte alla ha alla symtom och alla fel. Men den stora posten är ändå att riva ned lådan på backen för att göra jobbet. När lådan ändå är nere BÖR man byta packboxen bakom svänghjulet samtidigt.
Vad man får betala för att riva ned lådan kan man tvista om i evighet, garantierna och kunskaperna är lika spridda som priset. Materialet handlar om ca 2500-3000kr beroende på kopplingstyp. Då ingår kopplings sats med lager samt packbox.
Rent privat tar jag 4500kr för jobbet, material tillkommer. Men dom som valt att anlita mej är oftast långväga, eller folk som vill ha mycket gjort, så jag har gjort ett paketpris med nattlogi, mat samt jobbet för 4500kr. I jobbet åtar jag mej även att byta framvagnsdelar på samma arbetspris då jag ändå river 90% av framvagnen, å andra sidan är dom jag jobbar åt mycket nöjda och återkommer utan att tveka när nästa sak strular.
Stadslager 16400 mil nedan..(850 SE -97). OBS det är alltså urtramplagret..

Re: Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: mån 29 sep 2008, 00:22
av Brainy
Ingående axel, mellan koppling och låda?
Re: Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: mån 29 sep 2008, 08:45
av *pettson*
Brainded skrev:Ingående axel, mellan koppling och låda?
japp..
nedan ur volvo information..
Rengöring/smörjning av ingående axel manuell växellåda
Kontroll av kopplings funktion
Provkör bil.
Om 1:ans växel och backväxeln är tröga men övriga växlar inte är påverkade, eller påverkade i mindre grad, beror detta på att koppling draggar på grund av hög friktion mellan ingående axel och lamellnav.
Obs! Måttlig draggning av kopplings lamell kan medföra att att det kan behövas mer kraft för att lägga i växeln, framför allt 1:ans växel och backväxeln.
Re: Svårt få i backen, kopplingsbyte, V70 -00
Postat: mån 29 sep 2008, 20:36
av timebandit
Då låter detta som på min bil då, jobbigt värre. Som tur är tycker jag inte det är jobbigt längre och verkar kännas av mer vid kallare väder.
Men om man ändå skall riva ner å smörja så är det ju ändå lika bra å byta alla kopplingsdetaljer å övrigt. Det är väl knappast värt å riva i det "bara för att smörja" etc?
Dessutom så hjälper det ofta att släppa kopplingen och trycka ner den igen å lägga i växeln. Eller att lägga i en annan växel först och sedan 1an.