Glapp i drivlinan/ryckig när man gasar/släpper gasen
Postat: ons 24 sep 2008, 11:12
av Mikael G
Bilen är en 855 -96 som gått snart 25000 mil, manuell låda.
Jag har ett irriterande bekymmer, det känns nästan som att det är nån form av glapp i drivlinan :???: När man släpper av gasen så rycker bilen till, det känns som att nästan som att motorn rör sig. Samma sak när man gasar på igen så uppstår samma fenomen. Mest märks det när man kör på låga växlar, t.ex. ettan eller tvåan i bilköer, då känns det som att bilen skuttar som en känguru nästan *suck*
Jag har bytt det övre motorfästet, det övre inre motorfästet som sitter under plasten vid torkarna, jag har bytt det undre momentstaget och nu senast bytte jag den främre nedre motorkudden. Samtliga har varit ganska sunkiga och tråkiga i gummit men inget har vart direkt trasigt. Jag har kikat på fästet som sitter bakom innerskärmen på höger fram men det ser ut att vara helt.
Vad är nästa steg i felsökningen?
Re: Glapp i drivlinan/ryckig när man gasar/släpper gasen
Postat: ons 24 sep 2008, 12:08
av *pettson*
Mikael G skrev:Bilen är en 855 -96 som gått snart 25000 mil, manuell låda.
Jag har ett irriterande bekymmer, det känns nästan som att det är nån form av glapp i drivlinan :???: När man släpper av gasen så rycker bilen till, det känns som att nästan som att motorn rör sig. Samma sak när man gasar på igen så uppstår samma fenomen. Mest märks det när man kör på låga växlar, t.ex. ettan eller tvåan i bilköer, då känns det som att bilen skuttar som en känguru nästan *suck*
Jag har bytt det övre motorfästet, det övre inre motorfästet som sitter under plasten vid torkarna, jag har bytt det undre momentstaget och nu senast bytte jag den främre nedre motorkudden. Samtliga har varit ganska sunkiga och tråkiga i gummit men inget har vart direkt trasigt. Jag har kikat på fästet som sitter bakom innerskärmen på höger fram men det ser ut att vara helt.
Vad är nästa steg i felsökningen?
Ja nästa steg är väl både växellåda och att kontrollera knutarna. Det är ju såhär att om man kikar på t.ex höger fram så har du kanske 2-3mm glapp i lådan sen är det nästa knut som det är säg 3mm glapp i så till sist kanske det är 2-3mm ute i ytterknuten. Nu har du på minst 7mm och som mest 9mm glapp på sträckan från diffen och ut till hjulet. Nu lägger vi tlll dom oundvikliga torsionsvridningarna som ändå blir i en axel. Säg att du får 2mm till där eftersom axeln är lång. Det blir som mest 1,1cm glapp... Det lär kännas.. Lägger vi nu till slitaget i växellådan på 25k mil så vet vi att den är inte alls särskilt tajt invändigt. Lägger vi på det på alltihopa så får vi ett enormt glapp.
Re: Glapp i drivlinan/ryckig när man gasar/släpper gasen
Postat: ons 24 sep 2008, 22:45
av Mikael G
*pettson* skrev:Mikael G skrev:Bilen är en 855 -96 som gått snart 25000 mil, manuell låda.
Jag har ett irriterande bekymmer, det känns nästan som att det är nån form av glapp i drivlinan :???: När man släpper av gasen så rycker bilen till, det känns som att nästan som att motorn rör sig. Samma sak när man gasar på igen så uppstår samma fenomen. Mest märks det när man kör på låga växlar, t.ex. ettan eller tvåan i bilköer, då känns det som att bilen skuttar som en känguru nästan *suck*
Jag har bytt det övre motorfästet, det övre inre motorfästet som sitter under plasten vid torkarna, jag har bytt det undre momentstaget och nu senast bytte jag den främre nedre motorkudden. Samtliga har varit ganska sunkiga och tråkiga i gummit men inget har vart direkt trasigt. Jag har kikat på fästet som sitter bakom innerskärmen på höger fram men det ser ut att vara helt.
Vad är nästa steg i felsökningen?
Ja nästa steg är väl både växellåda och att kontrollera knutarna. Det är ju såhär att om man kikar på t.ex höger fram så har du kanske 2-3mm glapp i lådan sen är det nästa knut som det är säg 3mm glapp i så till sist kanske det är 2-3mm ute i ytterknuten. Nu har du på minst 7mm och som mest 9mm glapp på sträckan från diffen och ut till hjulet. Nu lägger vi tlll dom oundvikliga torsionsvridningarna som ändå blir i en axel. Säg att du får 2mm till där eftersom axeln är lång. Det blir som mest 1,1cm glapp... Det lär kännas.. Lägger vi nu till slitaget i växellådan på 25k mil så vet vi att den är inte alls särskilt tajt invändigt. Lägger vi på det på alltihopa så får vi ett enormt glapp.
Det där lät inge vidare kul, drivknutarna är väl en sak men att byta lådan verkar ju lite trist :|