nyrenoverat TOPPLOCK. B5254FS GLT 96a - HJÄLP! =)
Postat: sön 21 sep 2008, 18:16
Det är så att jag har problem.
Jag tar sakerna i tur och ordning blandat med lite besvärjelse så får dom som har
några bra tips skriva.
Fråga1. Någon särat på växelådan nån gång?
Har läckt olja från skarven där jag råkade lossa bultarna när jag delade växelåda/motor:(
Lossade FEL bultar först...
Nu MÅSTE jag ha isär den och göra rent i fogen och sen lägga nytt tätningslim och dra åt.
MEN, kommer det rammla ut 10 fjädrar och drev och så står jag där med
en växelåda i bitar? och GÅR det ens att sära på den utan å behöva demontera
massa saker förutom kopplingsarmen som jag såg gick igenom kåpan.
Har sökt på forumet men inte hittat något relevant :) Någon måste ju gjort detta?
Fråga 2.just nu känns det som allt går fel, ventilfjäderbågen jag köpte har
för litet gapdjup endå vare största modellen på mekonomen.
Desperat men lugnt och metodiskt tog jag en hylsa som distans och fick av knastret.
MEN repade loppet till lyftaren :S
Ingen superdjup sak men man känner den med nageln, Ca 4mm lång och inte speciellt
djup. Känns endå skit när den va så jävla fräsch....usch
Går det att smärjla ner och sen är det lugnt kanske?
Ville inte sabba mina nya lyftare och vill att de ska hålla många år till utan en lyftare
som sätter sig på tvären :S
Fråga 3. fick nog efter 3 lossade ventiler. glappet är för stort.
ligger över gränsen 0.15mm. kall motor (givetvis) känner enbart
med fingrarna att den glappar lite lite.
Känns tungt nu. Är de vanligt att dom slits ut på 25000 mil.
Skulle den hålla 15-20k mil till så skiter jag i att de glappar lite.
Men risken är nog att sätena slits ut i förtid samt att ventiltätningaran blir ovala?
Hade ju tänkt slipa in ventilerna och byta tätningar själv. Men nu vetetusan.
Vad är eran erfarenhet av dessa motorer, mätte upp med mätklocka till 0.20-0.30mm
spel med ventilen utragen till nästan max.
Till sist lite besvärjelse
Köpt en nyrenoverad topp som suttit på en 96a enligt killen.
Fick kvitto han pröjsade lite över 6000 för renoveringen!
Sent igårkväll precis efter jag dragit dit skiten på blocket så såg jag att den inte stämde
100%. DEN ÄR FRÅN EN 92a!!! :(
Pungade ut med 5500 på en topp som inte passar känns juh toppen ;)
Jag har kvitto på renoveringen lite drygt (6000kr) och ventilkåpan är högglans polerad.
Är någon intresserad så är den till salu komplett med kamaxlar drev och lyftare.
Som sagt, från en 92a GLT.
Vet inte varför jag har sånt oflyt har gjort en väldigt seriös renovering annars och
de mesta har gått bra, blocket e ju i toppskick nu :) nya lager kolvringar. vevaxeln
såg kanon ut och kolvarna är uppmätta och helt OK.
känns ju lite tungt när man verkligen jobbat som ett svin i flera veckor nu
och så skiter sig allt. hade haft ihop den j*vla motorn idag annars.
Någon som lämnat in topp 20 ventilers och bytt styrningar med vad allt det innebär.
Vad kostade det?
Välkommen med alla tips jag kan få!
Jag tar sakerna i tur och ordning blandat med lite besvärjelse så får dom som har
några bra tips skriva.
Fråga1. Någon särat på växelådan nån gång?
Har läckt olja från skarven där jag råkade lossa bultarna när jag delade växelåda/motor:(
Lossade FEL bultar först...
Nu MÅSTE jag ha isär den och göra rent i fogen och sen lägga nytt tätningslim och dra åt.
MEN, kommer det rammla ut 10 fjädrar och drev och så står jag där med
en växelåda i bitar? och GÅR det ens att sära på den utan å behöva demontera
massa saker förutom kopplingsarmen som jag såg gick igenom kåpan.
Har sökt på forumet men inte hittat något relevant :) Någon måste ju gjort detta?
Fråga 2.just nu känns det som allt går fel, ventilfjäderbågen jag köpte har
för litet gapdjup endå vare största modellen på mekonomen.
Desperat men lugnt och metodiskt tog jag en hylsa som distans och fick av knastret.
MEN repade loppet till lyftaren :S
Ingen superdjup sak men man känner den med nageln, Ca 4mm lång och inte speciellt
djup. Känns endå skit när den va så jävla fräsch....usch
Går det att smärjla ner och sen är det lugnt kanske?
Ville inte sabba mina nya lyftare och vill att de ska hålla många år till utan en lyftare
som sätter sig på tvären :S
Fråga 3. fick nog efter 3 lossade ventiler. glappet är för stort.
ligger över gränsen 0.15mm. kall motor (givetvis) känner enbart
med fingrarna att den glappar lite lite.
Känns tungt nu. Är de vanligt att dom slits ut på 25000 mil.
Skulle den hålla 15-20k mil till så skiter jag i att de glappar lite.
Men risken är nog att sätena slits ut i förtid samt att ventiltätningaran blir ovala?
Hade ju tänkt slipa in ventilerna och byta tätningar själv. Men nu vetetusan.
Vad är eran erfarenhet av dessa motorer, mätte upp med mätklocka till 0.20-0.30mm
spel med ventilen utragen till nästan max.
Till sist lite besvärjelse
Köpt en nyrenoverad topp som suttit på en 96a enligt killen.
Fick kvitto han pröjsade lite över 6000 för renoveringen!
Sent igårkväll precis efter jag dragit dit skiten på blocket så såg jag att den inte stämde
100%. DEN ÄR FRÅN EN 92a!!! :(
Pungade ut med 5500 på en topp som inte passar känns juh toppen ;)
Jag har kvitto på renoveringen lite drygt (6000kr) och ventilkåpan är högglans polerad.
Är någon intresserad så är den till salu komplett med kamaxlar drev och lyftare.
Som sagt, från en 92a GLT.
Vet inte varför jag har sånt oflyt har gjort en väldigt seriös renovering annars och
de mesta har gått bra, blocket e ju i toppskick nu :) nya lager kolvringar. vevaxeln
såg kanon ut och kolvarna är uppmätta och helt OK.
känns ju lite tungt när man verkligen jobbat som ett svin i flera veckor nu
och så skiter sig allt. hade haft ihop den j*vla motorn idag annars.
Någon som lämnat in topp 20 ventilers och bytt styrningar med vad allt det innebär.
Vad kostade det?
Välkommen med alla tips jag kan få!