Sida 1 av 2

Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 13:27
av vhek
Hej!

Har en Volvo v70-97 som har gult gegg på oljestickan. Pratat med en bilkunnig bekant som sa att det lät som om topplockspackningen va paj. Tänkte bara rådrfåga er kunniga biltokar här oxå. Vågar man köra med bilen? I såfall vad skall man va uppmärksam på? Min bekat sa oxp att han kunde göra en del av jobbet men att man va tvungen att lämna iväg dne för att rikta den? Vad mena han med det? Vad kostar alla delar som behövs?

Kort och gott.. Kan man fortsätta att köra? Och vad kostar det att laga om man har en kille som har en egen liten verkstad?

/Vhek

Re: Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 14:00
av zingo
kan inte detta även bero på att man blandat hel och halvsyntetisk olja genom en oförsiktig påfyllning utan att ha koll på vad som fanns i redan??
En trasig topp packning som ger "gegga" borde ju inte riktigt gå som den skall samt göra av med en del kylvätska.

Kostnad för reparation är ju helt beroende på hur mycket stryk toppen fått, en omslipning med nya ventilstyrningar m.m. hamnar ju lätt i +10.000 kronors klassen. Sedan tillkommer ju allt annat som packningssatser, kamrem med tillhörande spännare m.m.

Re: Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 14:04
av vhek
zingo skrev:kan inte detta även bero på att man blandat hel och halvsyntetisk olja genom en oförsiktig påfyllning utan att ha koll på vad som fanns i redan??
En trasig topp packning som ger "gegga" borde ju inte riktigt gå som den skall samt göra av med en del kylvätska.

Kostnad för reparation är ju helt beroende på hur mycket stryk toppen fått, en omslipning med nya ventilstyrningar m.m. hamnar ju lätt i +10.000 kronors klassen. Sedan tillkommer ju allt annat som packningssatser, kamrem med tillhörande spännare m.m.

kommer det kosta 10:000 även fast man har en kille som gör allt jobb utom omslipning? Jag har fyllt på olja innan men då har det inte blivit något gegg(samma olja).

Tycker även att bilen går lite ryckigt på låga varv men så fort den kommer upp till 2000 varv så släpper allt och den funkar perfekt.

Re: Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 14:38
av vhek
Jo en sak till OM det är topplockspackningen är det FARLIGT att köra?

Re: Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 15:32
av #27
Hur kör du med bilen bara korta sträckor eller kör du långa sträckor så att bilen blir riktigt varm??

Hur långt har bilen gått?

Re: Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 15:35
av vhek
import 170000 kör väl 2-3 mil om dan längsta sträckan 1.5mil, bara orolig om det e farligt att köra tills min kompis kan börja laga bilen.

Re: Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 18:43
av Tomas88
Är det topplockspackningen ska du nog försöka köra så lite så möjligt med bilen. Ett sätt att kolla om det kan vara topplockspackningen är att: Starta bilen, kolla på kylarvätskenivån i expantionskärlet samtidigt som någon tar och gasar till lite i bilen. Man behöver inte varva jättemycket utan 2500-3000 v räcker nog. Är det då så att nivån på kylarvätskan går ner en bit när man gasar så är det troligt att topplockspackningen är paj. Att den rör sig någon millimeter är ingen fara men är det mer tydligt så är det värre.

Jag vet dock inte hur säker denna metoden är för att avgöra om det är topplockspackningen men det kan ju vara värt att prova.

Re: Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 18:46
av *pettson*
vhek skrev:Hej!

Har en Volvo v70-97 som har gult gegg på oljestickan. Pratat med en bilkunnig bekant som sa att det lät som om topplockspackningen va paj. Tänkte bara rådrfåga er kunniga biltokar här oxå. Vågar man köra med bilen? I såfall vad skall man va uppmärksam på? Min bekat sa oxp att han kunde göra en del av jobbet men att man va tvungen att lämna iväg dne för att rikta den? Vad mena han med det? Vad kostar alla delar som behövs?

Kort och gott.. Kan man fortsätta att köra? Och vad kostar det att laga om man har en kille som har en egen liten verkstad?

/Vhek
Var inte så orolig, går bilen normalt så är det inte nån blockpackning. Gör så att du tar och torkar av stickan. Sen tar du och byter o-ringen på stickan som ska hålla tätt i röret till stickan. Sen tar du bilen och kör den riktigt varm då menar jag runt kanske 5 mil. Kör gärna på lite varierande varvtal så ska du se att bilen kokat bort den lilla sludgen du hade på stickan.

Re: Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 19:06
av Tomas88
vhek skrev:
Tycker även att bilen går lite ryckigt på låga varv men så fort den kommer upp till 2000 varv så släpper allt och den funkar perfekt.
Helt normalt går den tydligen inte.

Re: Gult Gegg på oljestickan! v70-97

Postat: sön 21 sep 2008, 19:29
av vhek
Tomas88 skrev:
vhek skrev:
Tycker även att bilen går lite ryckigt på låga varv men så fort den kommer upp till 2000 varv så släpper allt och den funkar perfekt.
Helt normalt går den tydligen inte.

nej den går lite ryckigt ibland på låga varv. En annan sakär att olje nivån har stigit på stickan oxå. (vatten som kommit in?)