Sida 1 av 2

Motorn låst efter automatlåde byte 850-94*FIXAT*

Postat: lör 20 sep 2008, 19:23
av T-Röd
Har bytt automat lådan på en 850 -94. Och nu när jag skulle prov starta så är motorn helt låst.... Finns det någon spärr i lådan som låser motorn?

Re: Motorn låst efter låd byte...

Postat: lör 20 sep 2008, 19:39
av Anteandre
Fick du i klackarna rätt i turbin när du drog ihop svepet??

Re: Motorn låst efter låd byte...

Postat: lör 20 sep 2008, 19:59
av T-Röd
Anteandre skrev:Fick du i klackarna rätt i turbin när du drog ihop svepet??

Nu får du nog utväkla klackarna :oops: Jag hade aldrig turbinen borta :roll:

Re: Motorn låst efter låd byte...

Postat: lör 20 sep 2008, 20:16
av Anteandre
När du sätter ihop motor och låda så ska axeln från låda, gå in i turbinen, på den axeln finns två klackar som ska gå i spår men turbinen så att oljepumpen kan drivas. Min tanke var att om du bara satt ihop svepet och drog ihop utan att kolla så att klacken gick i ,så kan du ha tvingat ihop det hela så att den låsaer i lådan.
Är motorn helt stum??

Re: Motorn låst efter låd byte...

Postat: lör 20 sep 2008, 20:32
av T-Röd
Anteandre skrev:När du sätter ihop motor och låda så ska axeln från låda, gå in i turbinen, på den axeln finns två klackar som ska gå i spår men turbinen så att oljepumpen kan drivas. Min tanke var att om du bara satt ihop svepet och drog ihop utan att kolla så att klacken gick i ,så kan du ha tvingat ihop det hela så att den låsaer i lådan.
Är motorn helt stum??

Ja motorn är helt fast... har provat att vrida på rem skivan.

Re: Motorn låst efter låd byte...

Postat: sön 21 sep 2008, 00:09
av *pettson*
T-Röd skrev:
Anteandre skrev:När du sätter ihop motor och låda så ska axeln från låda, gå in i turbinen, på den axeln finns två klackar som ska gå i spår men turbinen så att oljepumpen kan drivas. Min tanke var att om du bara satt ihop svepet och drog ihop utan att kolla så att klacken gick i ,så kan du ha tvingat ihop det hela så att den låsaer i lådan.
Är motorn helt stum??

Ja motorn är helt fast... har provat att vrida på rem skivan.
Du har garanterat inte prickat oljepumpens drivning. Turbinen måste bort ifrån motorn för att kunna läggas tillrätta i lådan först, turbinen sitter fast med 6st insex som sitter in ifrån motorsidan. I springan i blocket på baksidan, får man tar bort dom en efter en. När allt är rätt ska turbinen hamna innanför lådans svep så den är lite försänkt, man ska mäta in sej så det är korrekt. Eftersom allt är låst nu så har du nog även spräckt oljepumpen tyvärr och kommer att få antingen byta lådan eller hitta en låda att ta reservdelar på för att få din att fungera (har inte varit med om att nån pump klarat att man drar ihop allt). Allt det här står i handboken om man skaffar en sån innan man skruvar :idea:

Re: Motorn låst efter låd byte...

Postat: sön 21 sep 2008, 10:49
av T-Röd
*pettson* skrev:
T-Röd skrev:
Anteandre skrev:När du sätter ihop motor och låda så ska axeln från låda, gå in i turbinen, på den axeln finns två klackar som ska gå i spår men turbinen så att oljepumpen kan drivas. Min tanke var att om du bara satt ihop svepet och drog ihop utan att kolla så att klacken gick i ,så kan du ha tvingat ihop det hela så att den låsaer i lådan.
Är motorn helt stum??

Ja motorn är helt fast... har provat att vrida på rem skivan.
Du har garanterat inte prickat oljepumpens drivning. Turbinen måste bort ifrån motorn för att kunna läggas tillrätta i lådan först, turbinen sitter fast med 6st insex som sitter in ifrån motorsidan. I springan i blocket på baksidan, får man tar bort dom en efter en. När allt är rätt ska turbinen hamna innanför lådans svep så den är lite försänkt, man ska mäta in sej så det är korrekt. Eftersom allt är låst nu så har du nog även spräckt oljepumpen tyvärr och kommer att få antingen byta lådan eller hitta en låda att ta reservdelar på för att få din att fungera (har inte varit med om att nån pump klarat att man drar ihop allt). Allt det här står i handboken om man skaffar en sån innan man skruvar :idea:
menar du pumpen till lådan?

Re: Motorn låst efter låd byte...

Postat: sön 21 sep 2008, 13:20
av *pettson*
Menar oljepumpen inuti växellådan som turbinen anluter i. Den oljepumpen är den som ger oljetrycket så att turbinen börjar snurra och bilen börjar röra sej.

Re: Motorn låst efter låd byte...

Postat: lör 04 okt 2008, 21:23
av T-Röd
Nu är allt frid och fröjd :) Var tubinen som inte var i rätt läge på lådan.

Re: Motorn låst efter låd byte...

Postat: sön 05 okt 2008, 02:10
av *pettson*
T-Röd skrev:Nu är allt frid och fröjd :) Var tubinen som inte var i rätt läge på lådan.
Och.. bilen är provkörd nu och lådan fungerar? Menar..om ni lyckats klämma ihop det där utan att oljepumpen fått stryk så ska ni köpa trisslotter..