Sida 1 av 1

Bromsen ligger på hö fram 850-94

Postat: ons 10 sep 2008, 04:40
av Gösta.
Tjenare!

Jag har en Volvo 850 -94 där bromsen på höger framhjul ligger på. Det går fint när jag precis startat bilen och inte använt bromsen men efter några inbromsningar så känner jag att den fastnar och ligger på. Efter en stund blir skivorna så varma att det ryker om dom. Men stannar jag och väntar några minuter så verkar det som att bromsarna släpper och det går bra en stund igen tills jag bromsat in några gånger och bromsen lägger sig på igen.

Någon som vet vad felet är och vad man kan göra åt det? Är det verkstad som gäller eller finns det något jag kan göra själv? Jag är ingen höjdarmekare dock.

Re: Bromsen ligger på

Postat: ons 10 sep 2008, 08:31
av *pettson*
Gösta. skrev:Tjenare!

Jag har en Volvo 850 -94 där bromsen på höger framhjul ligger på. Det går fint när jag precis startat bilen och inte använt bromsen men efter några inbromsningar så känner jag att den fastnar och ligger på. Efter en stund blir skivorna så varma att det ryker om dom. Men stannar jag och väntar några minuter så verkar det som att bromsarna släpper och det går bra en stund igen tills jag bromsat in några gånger och bromsen lägger sig på igen.

Någon som vet vad felet är och vad man kan göra åt det? Är det verkstad som gäller eller finns det något jag kan göra själv? Jag är ingen höjdarmekare dock.
Hej. Först vill jag faktiskt berömma dej för din insikt att du kanske inte är nån höjdarmekare. En eloge för detta. Få vill erkänna sina begränsningar av nån anledning. :-)-) Att jag nedan ber dej kontakta verkstad beror på att bromsars hydraulik är nånting jag inte anser att man ska pilla med om man inte är duktig på att skruva och har rätt verktyg/kunskap.
Vänd dej till en mindre verkstad och BYT framoken. För att hålla kostnaderna nere så köper du egna bromsok på biltema som verkstan får montera, du tar alltså med dej material. Nya bromsbelägg ska också monteras samtidigt. Detta eftersom dom gamla nu varit såpass varma att dom troligen blivit skadade.
Att jag inte föreslår t.ex en renovering av oken, är för att verkstan ska ha betalt för att renovera oken och först måste man ta isär dom och kontrollera dom vilket tar tid för att sen renovera. Troligen blir det dyrare för dej i slutändan än om du direkt väljer att byta oken.

Re: Bromsen ligger på

Postat: ons 08 okt 2008, 04:00
av Gösta.
Tackar för svaret. Självklart erkänner jag att jag inte är någon mästermekare, inget att hymla om :wink:

Jag skrev ett ikadant inlägg på http://www.bildoktorn.net och fick detta svar.
Hej Gösta!
Gör såhär:
1. Hissa upp bilen med domkraft höger fram och palla upp bilen om möjligt.

2. Skruva av hjulet.

3. Skruva loss bromsoket. Sitter fast med 2st 13 eller 14mm bultar på baksidan av fjäderbenet.

4. lyft av oket, och plocka ur bromsklossarna och plåtbläcken (Monteringssatsen) försiktigt så de inte skadas.

5. skrapa ur glidbanorna för beläggen med en gammal kniv och stålborsta dom rena.

6. lägg på LITE kopparfett i glidbanan så att beläggen glider lätt. (Var noga så du inte kletar fett ikring då det inte är någon höjdare att få på skivorna.)

7. Pressa tillbaka okcylindern med en stor polygrip eller en tving, och sätt i monteringsats och klossar.

8. Häng på oket och skruva fast det.

9. Montera hjulet och korsdra bultarna ordentligt.

10. Tuta och kör!
Denna killen tror alltså att det räcker med att rengöra glidbanorna på beläggen och lägga till lite kopparfett där. Tror ni att det kan vara någon idé att testa detta innan man går till verkstaden?
Nu skrev ju iofs pettson här att beläggen förmodligen måste bytas ut då dom antagligen blivit skadade av friktionsvärmen så nu undrar jag: Är det någon idé att testa byta bromsbelägg först innan jag går till verkstaden och byter ok?

Re: Bromsen ligger på hö fram 850-94

Postat: ons 08 okt 2008, 08:21
av ruffe
Jag hade samma problem med mina bromsar på en 92:a.
Bytte då bromsok men problemet kvarstod.
Talade med en mekaniker som sa åt mig att byta bromsslangarna för han sa att cordret i slangarna hade gett sig.
Då funkar inte oken som dom ska pga att ett ok ska ska sugas tillbaka något efter en inbromsning, men om slangarna är dåliga
så vidgas dom också när du bromsar.
När du sen släpper bromsen så är det bara slangarna som går tillbaka och inte oken som då lägger sig på och trycker mot skivan.
Är det samma problem på din bil är det inte så dyrt att fixa.

ruffe