Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min 854:a (B5252s) går ryckigt speciellt vid gaspådrag vid låga varv (runt 1500 rpm) med hög växel (2 el. 3:an). Även på tomgång sjunker varvtalet något till och från för att sedan snabbt återgå till normalt. Gasar man på ordentligt när man kör så märks det inte lika tydligt men det känns inte riktigt som den svarar som den skall.

Det känns ungefär som att vissa tändpulser oregelbundet försvinner. Detta inträffar när den är varm, aldrig med kall motor då den fungerar som normalt.

Det jag har gjort hitills:

Har tvättat spjällhuset rent och bytt packning
Precis servat bilen (bytt olja, stift, luftfilter)
Sprayat efter vaakumläckage med startspray
Kollat felkoder (inga)
Sökt på forum efter tips

Har ni några fler förslag?!

Tacksam för svar!
av *pettson*
854se96 skrev:Min 854:a (B5252s) går ryckigt speciellt vid gaspådrag vid låga varv (runt 1500 rpm) med hög växel (2 el. 3:an). Även på tomgång sjunker varvtalet något till och från för att sedan snabbt återgå till normalt. Gasar man på ordentligt när man kör så märks det inte lika tydligt men det känns inte riktigt som den svarar som den skall.

Det känns ungefär som att vissa tändpulser oregelbundet försvinner. Detta inträffar när den är varm, aldrig med kall motor då den fungerar som normalt.

Det jag har gjort hitills:

Har tvättat spjällhuset rent och bytt packning
Precis servat bilen (bytt olja, stift, luftfilter)
Sprayat efter vaakumläckage med startspray
Kollat felkoder (inga)
Sökt på forum efter tips

Har ni några fler förslag?!

Tacksam för svar!
klart jag har tips. Koppla ur EGR röret bak vid grenröret. Stoppa i en bult eller nåt i hålet (grenröret) och täta. Gör likadant med själva EGR röret så det inte sugs in luft där. Provkör. Är felet borta så är alltså felet själva vacumventilen till EGR systemet.
Tack för tipsen!

Började rota runt för att komma åt EGR-röret då jag hittar en lila vaakumslang som är av! Ser ut som om någon försökt plugga den genom att smälta den/lagt smältlim i men det är ett litet hål i ena änden. Den går från en "klocka" ovanför grenröret ungefär i höjd med övre motorfästet och går fram till nån elektriskt styrd ventil vid kylaren. Har letat i Haynesboken men kan inte identifiera den..

Nån som vet?

http://2455.fotopic.net/p53360663.html
Det borde vara avstängningsventilen för sekundärluften... Ska inte spelan nån roll för ditt problem egentligen. Men ryck loss den stora slangen på ventilen och kolla så den är ordentligt stängd, inga avgaser ut, och ingen luft som sugs in när motorn är igång. Ser lite ut som nån har haft problem med det och gjort en egen "reparation" och kapat och pluggat slangen...
Var sjutton hittar man en täckmutter/lock som passar på grenröret istället för EGR-rörets "halvkoppling" (tror det är 18 mm utvändig gänga?) och vad bör man täta med?! Avgaspasta är väl rätt svårt att få loss..? Gissar att det blir rätt bra tryck så det behöver väl vara ordentligt tätt..

Har letat som f-n men varken järnäffären, bildelsbutiken eller Bilia fattar vad jag söker..
av *pettson*
854se96 skrev:Var sjutton hittar man en täckmutter/lock som passar på grenröret istället för EGR-rörets "halvkoppling" (tror det är 18 mm utvändig gänga?) och vad bör man täta med?! Avgaspasta är väl rätt svårt att få loss..? Gissar att det blir rätt bra tryck så det behöver väl vara ordentligt tätt..

Har letat som f-n men varken järnäffären, bildelsbutiken eller Bilia fattar vad jag söker..
Nu ska vi se.. man tar 1st bult i lämplig storlek och stoppar in i grenröret. Skallen ska vara större än röret. Så tar man EGR röret och trycker det emot skallens andra sida. Det ser nu ut som om du har bultskallen sitter emellan egr röret och grenröret. Sen tar man fram lite vanligt butylklet och tätar runt rörbitarna med. Detta håller tillräckligt länge för att utföra testet.
Ok, tack för tålamodet pettson..lite lätt frusterad bara.. :cry:

Har tätat grenröret med ett större täcklock och butylklet och EGR-rör tejpat dikt an, kändes hyfsat tätt faktiskt. Anade en liten förbättring först men så fort den blev varm så började den rycka igen, alltså ingen skillnad vad jag kan uppfatta. Då är EGR-teorin förkastad eller?
av *pettson*
854se96 skrev:Ok, tack för tålamodet pettson..lite lätt frusterad bara.. :cry:

Har tätat grenröret med ett större täcklock och butylklet och EGR-rör tejpat dikt an, kändes hyfsat tätt faktiskt. Anade en liten förbättring först men så fort den blev varm så började den rycka igen, alltså ingen skillnad vad jag kan uppfatta. Då är EGR-teorin förkastad eller?
Jepp då är EGR teorin borta. Då vill jag be dej ta ett komptest kall. Och ett motsvarande varm..
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]