Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av setokar7
Volvo v70 2.0T -00 (Gamla karossen)
Har ett problem, ganska ofta när jag startar bilen och kör iväg så stryps/bromsar motorn och antisladd-lampan blinkar. Om jag då stampar till på bromsen så släcks lampan och allt blir som vanligt igen. Är det någon som vet vad felet kan vara och hur det åtgärdas?

Vet inte om detta hör ihop med felet ovan, men ibland när jag startar bilen så blinkar AC-off lampan och lampan som visar att kupé-luften cirkulerar inne i bilen (alltså kupé luften kommer inte utifrån), dessa slutar blinka efter en stund, och jag har inga problem med AC'n

Hoppas någon har något svar.

Hälsningar

Tomas
Användarvisningsbild
av andreas88
börja med att läsa ut felkoder, du behöver en felkodsläsare för OBD2 biltema har en för 699, eller åk förbi volvo och be dom läsa ut felkoderna, kostar runt 300 spänn
av olagutt
har samme problem på min c70 99 men får inte upp några felkoder ,när lampan blinker trycker jag in knappen så lampan lyser ock bilen börjar gå normalt så efter det kan jag trycka in knappen igen ock bilen går bra igen men det är svårt att vite vad som är fel när det inte kommer fram någon felkod
Användarvisningsbild
av camaro69
Är du säker på att du har antisladdsystem på din bil?
av *pettson*
setokar7 skrev:Volvo v70 2.0T -00 (Gamla karossen)
Har ett problem, ganska ofta när jag startar bilen och kör iväg så stryps/bromsar motorn och antisladd-lampan blinkar. Om jag då stampar till på bromsen så släcks lampan och allt blir som vanligt igen. Är det någon som vet vad felet kan vara och hur det åtgärdas?

Vet inte om detta hör ihop med felet ovan, men ibland när jag startar bilen så blinkar AC-off lampan och lampan som visar att kupé-luften cirkulerar inne i bilen (alltså kupé luften kommer inte utifrån), dessa slutar blinka efter en stund, och jag har inga problem med AC'n

Hoppas någon har något svar.

Hälsningar

Tomas
Egentligen är inte felet så konstigt? Om problemet löser sej genom att du bromsar så har du troligen ett trassel med ABS systemet. ABS systemet ska tillsammans med motorn sköta antispinnsystemet. Är inte lika säker på att du har antisladd?

Vad gäller ditt problem med luften så är det så att blinkande lampa visar att felkod satts.

Läs ur systemen.
av olagutt
ja antispinn är lampan för :lol: den blev sån efter att jag satte på 17"hjul hade 18 från för så nu rullar hjulet fortera men att antispinn ska slås på för det det är konstigt ,är bare sån om jag gaser på lite
av *pettson*
olagutt skrev:ja antispinn är lampan för :lol: den blev sån efter att jag satte på 17"hjul hade 18 från för så nu rullar hjulet fortera men att antispinn ska slås på för det det är konstigt ,är bare sån om jag gaser på lite
Reagerar den på samma sätt om du slår av systemet?
Grejen är ju att så fort den upptäcker att ett hjul börjar röra sej fortare än det andra tolkas det ju som att du slirar. Det naturliga är då att den griper in och börjar bromsa det *spinnande hjulet* samtidigt som den gör momentbegränsning.
av olagutt
om jag slår av systemet går bilen bra igen men om jag inte slår den av kan jag köra länga till bilen stannar eller inte orkar dra längre för systemet går inte tillbaks av sig själv
av *pettson*
olagutt skrev:om jag slår av systemet går bilen bra igen men om jag inte slår den av kan jag köra länga till bilen stannar eller inte orkar dra längre för systemet går inte tillbaks av sig själv
Fungerar ditt ABS system som vanligt annars? Avseende hur ABS systemet griper in och fungerar?
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]