Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#214055
Behöver lite köpråd, har hört att awd:n ska vara väldigt dålig. Alltså fyrhjulsdriften i sig, nån så kallad visco koppling som inte fungerar. Men vill helst ha awd då jag planerar att använda den även på vintern. Är tacksam för svar.

Mvh Micke
#214059
Är bilen välskött och även drivlinan till alla fyra hjulen ok så ser jag inga problem med en awd. Att tänka på är att alltid ha lika däck och mönsterdjup m.m runt om på bilen, flera säger också att däcktrycket spelar in.
Kontrollera hur service är gjord samt lyssna efter oljud vid provkörning. Händer det något med drivlinan så kan det kosta mycket pengar i reparation.
Det är en av de bästa vinterbilar jag haft iaf :)
#214090
Kan bara hålla med föregående talare!
min -98 har passerat 22000 utan några som helst problem med fyrhjulsdrivningen!
dock några andra problem som säkert drabbar även framhjulsdrivna bilar, har fått byta LMM, främre lambdasond och även MAP-sensor.
#214179
Min har precis passerat 36 000 mil och nu har Turbon gett upp..
Många säger att den normalt borde vara bytt för länge sen :)
Drivlinan har jag inte haft problem med trotts att jag kört med både ojämnt slitna däck och däck av olika fabrikat fram & bak...
Däremot så är det mesta bytt i framvagnen samt stötdämparna bak..
#214227
Tacksam för era svar, är fortfarande lite tveksam till 4x4 men det är vad jag vill ha. Men ska provköra båda två och lyssna efter oljud vid fullt ratt utslag. Men skulle vilja veta hur bränsle förbrukningen ligger på ska vara olika på fwd å 4x4, samt hur mycket effekt tappar man med en 4x4 om man jämför med fwd.

Mvh Micke
#214233
Om man ska ha en AWD så får man räkna med nån krona mer per mil... Själv har jag automat och den är törstig...drar runt 1.1 blandad körning. Men vad gör det när man åker som en kung 8)
av *pettson*
#214300
Min högst PERSONLIGA åsikt är att önskar man köra framhjulsdrivet är volvo ett bra alternativ och allt som händer en 850 -93 kombi kan i princip hända din V70 då det i mångt och mycket är samma bil. Det som inte är exakt lika är ändå lika tänkt men i ett lite annorlunda utförande. FWD är slitstark och har faktiskt inte många saker som är speciellt dyra som kan gå hädan.
Tänker JAG fyrhjulsdrift tänker jag inte ens på volvo då volvo inte lyckats med nånting vettigt i drivlineväg på 4hjulsdriften tyvärr. Att jag säger så beror på att volvo är för fixerade vid att *bygga på* 4hjuls driften. Bilarna är inte konstruerade med 4hjulsdrift från början. Det är dom konstruktionslösningarna som gör att det trasslar i slutändan för kunden, volvo blir förstås inte ledsnare då dom får sälja delar som man passat på att hålla riktigt hög prisnivå på för att tjäna pengar, nej 4hjulsdrift då tänker jag på subarus senare bilar.. Där finns inte drivlineproblem överhuvudtaget och man åker lika kungligt som i en volvo, utseendet är ändå som en nyare audi. Dock saknar jag en riktigt rivig maskin i kombivarianterna tyvärr.
#215360
Lutar åt att jag satsar på en awd ändå känns att det är vad jag vill ha sen får det bära eller brista :) . Men ska lyssna extra noga när man provkör så man inte köper grisen i säcken.

Mvh micke
#215366
Det gör du rätt i. Älskar min AWD.
Det bästa vore om du fick tag på en där man har bytt packningen mellan motor o låda samt bytt vinkelväxeln.
Jag köpte min av en stor bilhandlare som är mån om sitt rykte för att minimera tjafset om det blev problem efter köp.... och det har jag inte fått ångra. :lol:
Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]