Sida 1 av 1

MAP-sensor problem 98:s AWD

Postat: lör 23 aug 2008, 08:38
av tomme
kör en -98:s AWD och har haft diverse problem med elkomponenter, bytte ifjol LMM och har nu i sommar fått byta främre lambdasonden. Nu börjar bilen klaga på "422 atmosfheric air sensor" allstå MAP-sensorn, är det någon som har fått byta även denna givaren?
bilen har gått ca 22000 mil.

Re: MAP-sensor problem

Postat: lör 23 aug 2008, 10:12
av *pettson*
tomme skrev:kör en -98:s AWD och har haft diverse problem med elkomponenter, bytte ifjol LMM och har nu i sommar fått byta främre lambdasonden. Nu börjar bilen klaga på "422 atmosfheric air sensor" allstå MAP-sensorn, är det någon som har fått byta även denna givaren?
bilen har gått ca 22000 mil.
En intressant kod som inte överhuvudtaget behöver ha med mapsensorn i sej att göra..


Felkodsinformation EFI–422

Villkor

Får styrenheten en signal från atmosfärtryckgivaren som motsvarar en höjd över havet på över 6500 m (låg signal) eller under –780 m (hög signal) tolkas detta som ett fel och EFI–422 sätts.
Är signalen ostabil under en tid av 25 sekunder tolkar styrenheten detta som ett fel (signal sporadisk) och EFI–422 sätts.

Ersättningsvärde
-styrenheten antar en höjd på 0 möh.

Felorsak/er
För hög signal:
-signalledning kortsluten till spänning
-avbrott på signal– eller jordledning
-spänningsledning kortsluten till spänning
-kontaktresistans i anslutningar
-spänningsledning A/C-tryckgivare kortsluten till spänning
-spänningsledning tanktryckgivare kortsluten till spänning
-spänningsledning accelerometer kortsluten till spänning
-defekt atmosfärtryckgivare.

För låg signal:
-signalledning kortsluten till jord
-spänningsledning kortsluten till jord
-avbrott på spänningsledning
-kontaktresistans i anslutningar
-spänningsledning A/C-tryckgivare kortsluten till jord
-spänningsledning tanktryckgivare kortsluten till jord
-spänningsledning accelerometer kortsluten till jord
-defekt atmosfärtryckgivare
-defekt A/C–tryckgivare
-defekt tanktryckgivare
-defekt accelerometer.
Signal sporadisk:
-glappkontakt
-kontaktresistans i anslutningar
-defekt atmosfärtryckgivare
-defekt A/C–tryckgivare
-defekt tanktryckgivare
-defekt accelerometer.


Felsymptom
-dålig prestanda på hög höjd
-kan ge startproblem på hög höjd.

Re: MAP-sensor problem 98:s AWD

Postat: lör 23 aug 2008, 18:26
av tomme
åkte in till mekonomen och beställde en givare idag!
enligt tidigare erfarenheter med vol-fcr så har det programmet än så länge gett mig rätt felkoder, jag har sedan tidigare bytt både lmm och främre lambdasond och efter dessa byten blivit av med felkoderna!

Re: MAP-sensor problem 98:s AWD

Postat: lör 23 aug 2008, 18:35
av *pettson*
tomme skrev:åkte in till mekonomen och beställde en givare idag!
enligt tidigare erfarenheter med vol-fcr så har det programmet än så länge gett mig rätt felkoder, jag har sedan tidigare bytt både lmm och främre lambdasond och efter dessa byten blivit av med felkoderna!
Ingen som sagt att utläsningen av felkoden var fel så jag förstår inte riktigt hur du försvarar dej men.. Men läser du innantill på det jag lade ut så är det vad volvo anger kan trigga koden du angav..och det var ju några mera saker än bara givaren. Men vill man inte felsöka så behöver man inte. Det är dina pengar inte mina.

Re: MAP-sensor problem 98:s AWD

Postat: lör 23 aug 2008, 20:52
av tomme
har testat det där med "pengar" och mina erfarenheter är att de gånger jag haft problem med givare så har det alltid hjälpt att byta dessa!!!
enda frågan som jag ställer just nu är hur många andra som haft problem med map-sensorn, jag vet att massor inklusive mig själv har uppleft problem med främre lambda och lmm!!!
och typiskt som alla andra så går bilen precis som vanligt, dvs svarar och ger full gas och sparkar på som den brukar!!!
kan förövrigt upplysa om den trilskandes fyrhjulsdriften på våra bekanta volvovänner!!!!
jag har som så många andra upplevt vibrationer och en massa andra skumma egenheter när det gäller driften på bilen, dock så brukar dessa alltid för min del försvinna efter att jag antingen bytt däck mellan fram och bakaxel eller när vintersnurrorna åker på, min bil har förövrigt gått drygt 22500 mil!