Sida 1 av 1
slö vid låga varv 855 t5 2.0 -96
Postat: tor 21 aug 2008, 23:03
av noggemannen
Min bil har blivit å slö på sistone, den laddar enbart 0.9bar, (chiptrimmad)
på höga varv går den väll ok, och vid varje växing( oftast) så ökar den i varv, tex om jag växlar vid 2500varv då när jag trycker ner kopplinen rusar den till 2900. är detta samt turbo trycket normalt?
luftfilter (insats sportfilter) samt tändstift är bytta i våras. tänkte om bränslefiltret kan inverka?
Mvh/Andreas
Re: slö vid låga varv 855 t5 2.0 -96
Postat: tor 21 aug 2008, 23:49
av *pettson*
noggemannen skrev:Min bil har blivit å slö på sistone, den laddar enbart 0.9bar, (chiptrimmad)
på höga varv går den väll ok, och vid varje växing( oftast) så ökar den i varv, tex om jag växlar vid 2500varv då när jag trycker ner kopplinen rusar den till 2900. är detta samt turbo trycket normalt?
luftfilter (insats sportfilter) samt tändstift är bytta i våras. tänkte om bränslefiltret kan inverka?
Mvh/Andreas
Hur menar du med slö? Kan det vara så enkelt att du vant dej? Du har en 2 liters maskin. Det är alltså sämre bottendrag och en ettrig topp. Bilen laddar 0,9 bar vilket hursomhelst är långt över orginal (hur mycket din ska ladda vet jag inte) Att varvtalet ökar när du växlar mitt i en tryckökning av turbon är helt normal. Växlar då tidigare eller nåt senare så blir det inte så.
Re: slö vid låga varv 855 t5 2.0 -96
Postat: lör 23 aug 2008, 12:45
av noggemannen
det tar ett tag innan den reagerar riktigt, kan dra fullgas på 1an och ibland tar det nån sekund eller 2 innan den ens ökar farten..
det med varvökning kan tilläggas att det alltid blir så, förut enbart när den var kall, men nu gör den alltid så spelar ingen roll när man växlar. ökar alltid runt 3-400varv. och dettta hände efter jag bytte chip. gjorde aldrig så tidigare,
och turbo trcket säger dom att det ska vara 1.1 - 1.3. vad kan inverka på att jag inte kommer över 0.9?
Re: slö vid låga varv 855 t5 2.0 -96
Postat: lör 23 aug 2008, 15:28
av *pettson*
noggemannen skrev:det tar ett tag innan den reagerar riktigt, kan dra fullgas på 1an och ibland tar det nån sekund eller 2 innan den ens ökar farten..
det med varvökning kan tilläggas att det alltid blir så, förut enbart när den var kall, men nu gör den alltid så spelar ingen roll när man växlar. ökar alltid runt 3-400varv. och dettta hände efter jag bytte chip. gjorde aldrig så tidigare,
och turbo trcket säger dom att det ska vara 1.1 - 1.3. vad kan inverka på att jag inte kommer över 0.9?
Vad kan inverka.. hmm läckande trycklangar, intercooler, vacumstyrningen på laddet, magnetventilen, wg ventilen, att nån skruvat tryckstång på wg:n, din turbo i sej, tändinställningen som är just nu om du haft för lågt oktantal, finn säker massor med mera. OCH framförallt. STÄMMER din laddtrycksmätare?